بسیاری از افراد گلایه از شلوغی کار و نداشتن وقت دارند و ادعا میکنند زمان کافی برای انجام کارهایشان ندارند و، چون حجم کار برایشان زیاد میشود دیگر قادر نیستند با تمرکز کردن یک یک کارها را به انجام برسانند و مدعی هستند که تمرکز خود را از دست میدهند.
در این دوره از زندگی که عصر ارتباطات و تکنولوژی نامیده میشود و انسانها با همه شلوغی و حجم زیاد کار، تمایل دارند که با تمرکز صحیح قادر باشند برنامههای خود را مدیریت کرده، توانمندیهای خود را گسترش دهند و در عین داشتن استقلال در فعالیتهای گروهی و اجتماعی نیز شرکت داشته باشند برای حصول بهتر لازم است تمرکز خود را تقویت کنید.
افرادی که ذهن متمرکز دارند قادر خواهند بود بهرهوری و راندمان کاررا افزایش دهند که یک ضرورت مهم در استفاده مناسب از وقت و زمان میباشد که در زمان کمتر کارهای بیشتری را صحیح انجام دهند همچنین به صورت بهینه از امکانات بهره ببرند.
برای دستیابی به این مهم راهکارهای زیر پیشنهاد میگردد:
یکی از مهمترین و موثرترین راهبردها نوشتن و مکتوب کردن کارهایی است که میخواهید برای یک روز انجام دهید
پس از لیست کردن و بررسی امکانات جهت انجام کارهای روزانه مورد نظر با تمرکز بر اساس اولویت بهتر قادر خواهید بود یک به یک کارها را انجام داده از جلوی پا بردارید داشتن نظم و اولویت بندی از شلوغی و اغتشاش ذهنی پیشگیری میکند
البته بهتر است امکانات موجود هم به درستی سنجیده شود.
داشتن یک لیست کاری روزانه برای بازه زمانی تعریف شده به ما کمک میکند که از پراکندگی افکار دور شده کارها را با برنامه ریزی زمان بندی شده هدایت کرده جلو ببریم.
_ تنظیم وقت و زمان و مدیریت کردن آن باعث میشود با ساختار منطقیتر کار های روزانه را مدیریت کنیم که در این کارها حتما باید جایی هم برای حضور در جمع خانواده در نظر گرفته شود ۰
_ کسانی که قادر باشند چرخه خواب و بیداری خود را مدیریت کنند به دور از شتابزدگی میتوانند مسؤولیتهای تنظیم شده را به نحو احسن اجرا کنند گاهی یک ساعت بیشتر خوابیدن میتواند روی کل برنامههای یک روز ما تاثیر بگذارد و کارها را مختل کند.
_ گاهی ممکن است حجم زیادی از اطلاعات باعث گیجی در اجرای صحیح کارها شود برای دستیابی به نتیجه بهتر باید منابع اطلاعات خود را سنجیده انتخاب کنیم و در عصر تنوع گسترده اطلاعات و تکنولوژی متعدد و در دسترس گیج نشویم.
تقسیم کار و تنظیم ساعت کاری باعث میشود کارها به صورت منطقی جلو برود.
توجه کردن به مشکلات ریز و درشتی که در جریان کار اتفاق میافتد و مرتفع کردن به موقع آن هاکمک به تسریع روند کار خواهد کرد و همچنین از اتلاف وقت و نیرو نیز جلوگیری میکند امروزه ما با حجم زیادی از اطلاعاتی مواجه هستیم که به صورت رایگان در اختیار ماست شاید همین امر موجب شلوغی فضای ذهنی ما شود و عاملی که تمرکز ما را نسبت به انجام کار درست تضعیف کند شناسایی موانع کمک به رفع آن و تقویت تمرکز ما خواهد بود.
اگر به دنبال تمرکز بیشتر جهت بهره وری موثر برای انجام کارهای خود هستید بهتر است روز را به خوبی آغاز کنید و با احساس رضایتمندی و پر از انرژی همراه با نظم، فرایند کاری را آغاز و ادامه دهید تا دستاورد بهتری را رقم بزنید واین اتفاق خوب زمانی محقق میشود که مرحله به مرحله برنامه را به صورت منظم به پیش ببرید.
گاهی ذهن ما در طول روز و حتی در زمان کار ممکن است دستخوش عوامل مزاحم محیطی گردد که باعث اختلال در تمرکز میشود مانند تماسهای گاه و بی گاه تلفنی، صدای ارسال پیامک، ارتباط با شبکههای اجتماعی.
گفتگو با دیگران در محیط کار و یا در محیط خانواده همچنان که میتواند روحیه ما را تقویت کند میتواند عاملی بازدارنده برای تمرکز نیز باشد گاهی سطح توقع زیاد دیگران از ما میتواند تمرکز ما را بهم بریزد و برنامههایی را که برای اجرای یک روز در نظر گرفته ایم را نتوانیم به خوبی انجام بدهیم که بهتر است این انتظار را نیز متعادل کنیم ۰
تحقیقات نشان میدهد که یکی از عوامل موثر در ایجاد تمرکز دقت و توجه است که ممکن است ما دچار عدم دقت و توجه کافی باشیم، چون تکنولوژی بخش مهمی از کارهای ما را به عهده میگیرد وراحتتر برای ما انجام میدهد ممکن است ما دقت و توجه لازم را بکار نبریم که همین امر باعث کاهش تمرکز میگردد یا حتی ممکن است احساس کنیم که این قدر نیاز به تمرکز نداریم
برای بررسی میزان تمرکز در کارها میتوانیم پیشرفتهای خود را ارزیابی کنیم در این شرایط ما متوجه میشویم که انرژی خود را روی کدام بخش از کارها بیشتر متمرکز کرده ایم و نسبت به کدام کار مهم غفلت ورزیده ایم در این صورت بهتر میتوانیم اشکالات را تفکیک کرده مرتفع نماییم برای اجرای صحیح اولویت بندی میتوانیم از این دستور العمل پیروی کنیم
دسته بندی کارها به ترتیب اهمیت شامل: کارهای
_ مهم _ فوری
_ فوری _ مهم
_ مهم _ غیر فوری
_ فوری _ غیر مهم
_ غیر مهم _ فوری
_ غیر مهم _ غیر فوری
همچنین برای تقویت تمرکز راهکارهای زیر توصیه میگردد
_ اولویت بندی کارها
_ تفکیک کار مهم از غیر مهم
_ تفکیک کار فوری از غیر فوری
_ مکتوب کردن کارها
_ داشتن جدول کار با زمان بندی
_ تقسیم کارها به اجزا کوچکتر
_ آماده سازی وسایل
_ پیگیری امور
_ داشتن باز خورد
_ تغذیه خوب و مناسب
_ نوشیدن آب کافی
_ تنظیم چرخه خواب و بیداری
_ داشتن تحرک و ورزش
_ مدیریت روابط
_ مطالعه داشتن
_ تقویت توانمندیها
_ واقع بینی
_ داشتن برنامهریزی
_ مدیریت وقت و زمان
_ حذف یا کاهش عوامل مزاحم
_ داشتن قابلیت تحلیل
_ تقویت پذیرش انتقاد
_ مدیریت کردن استفاده از شبکههای اجتماعی
موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛