هنر نزد ایرانیان است و بس

در زمره برجسته‌ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر فرش‌های دستبافت ایرانی چشم نوازی می‌کنند.
تاریخ شروع بافت فرش به درستی معلوم نیست و ضمنا مشخص نیست که بافت فرش از کدام منطقه شروع شد.
در زمره برجسته‌ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر فرش‌های دستبافت ایرانی چشم نوازی می‌کنند. تاریخ شروع بافت فرش به درستی معلوم نیست و ضمنا مشخص نیست که بافت فرش از کدام منطقه شروع شد.
کد خبر: ۸۴۲

آنچه مشخص است این است که ایرانیان از جمله اولین اقوامی هستند که بافت فرش را شروع کرده اند.
تبحر منحصر به فرد ایرانیان امروز، در امر فرش بافی دستاورد بیش از ۲۵۰۰ سال تلاش و تجربه در این زمینه است.
شواهد حاکی از آن است که در گذشته‌های بسیار دور مردم از پوست حیوانات به عنوان زیرانداز استفاده می‌کردند، بعد‌ها با استفاده از پشم حیوانات و بافت گلیم و فرش، از آن به عنوان یک شی کاربردی برای حفاظت خانه روستاییان و چادر نشینان از سرما و نم استفاده می‌شده است و با گذشت زمان به عنوان یک اثر هنری و زینتی وارد خانه‌های اعیانی و اشرافی شد
قدیمی‌ترین فرش دستبافت ایرانی در سال ۱۹۴۹ توسط باستان شناسان روسی در منطقه پازیریک کشف شده و به نام فرش پازیریک نامیده شده است
دوره شکوفایی هنر فرش بافی در ایران در زمان حکومت صفویان و علی الخصوص دوران شاه عباس و شاه طهماسب می‌باشد، فرش‌های بسیار نفیس و ارزشمندی از این دوران به یادگار مانده است که در موزه‌های بزرگ دنیا یا در مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود
در این دوران در کنار قصر‌های پادشاهان کارگاه‌های قالی بافی بنا شد و مراکز فرش بافی در تبریز، اصفهان، کاشان، مشهد، کرمان و شهر‌های دیگر توسعه و رونق بیشتری گرفتند.
فرش‌های دستبافت با توجه به خلاقیت هنرمند تهیه می‌شوند، گره به گره و طرح به طرح هر قالی و فرش دستی ساعت‌ها زمان می‌برد تا بافته شود. ابریشم و پشمی که در تهیه این فرش‌ها استفاده می‌شود در کنار طرح‌های اصیل فرش ها، خواهان زیادی دارند.
استفاده از فرش‌های دستبافت مزایای فراوانی دارد
فرش‌های دستباف از موادی همچون پشم و ابریشم تهیه می‌شوند که کاملاً طبیعی هستند و با پوست بدن سازگار می‌باشند، در حالی که فرش‌های ماشینی از الیاف و رنگ‌های مصنوعی تهیه شده‌اند که می‌تواند موجب بروز حساسیت‌های پوستی و آلرژی شود.
فرش‌ها و قالیچه‌های دست بافت به ساده‌ترین راه ممکن با استفاده از مقداری آب و شامپو فرش به طور عمیق تمیز می‌شوند که این باعث کاهش گرد و خاک در منزل خواهد شد بنابراین از ایجاد بیماری‌های تنفسی همچون آسم جلوگیری خواهد شد در حالی که فرش‌های ماشینی به دلیل الیاف مصنوعی؛ الکتریسیته تولید می‌کند و الکتریسته باعث جذب باکتری می‌شود که با راه رفتن روی فرش؛ آلودگی با پرز فرش وارد فضا و درنهایت وارد بدن میشود؛ که سبب بروز آلرژی و مشکلات تنفسی می‌شود، ولی فرش دست بافت که از پشم می‌باشد و به علت نبود الکتریسته این آلودگی‌ها را جذب نمی‌کند و باعث سلامتی بدن خواهد شد.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید از نظر طب سنتی فرش‌های ماشینی طبعی سرد دارند، ولی فرش‌های دست بافت طبیعت دوگانه‌ای دارند و عایق‌های مناسب حرارتی هستند و باعث گرم شدن خانه در زمستان و همچنین کمک کننده به تنظیم دمای خانه در تابستان می‌شوند.
از طرفی با جذب رطوبت اضافی به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند و باعث کاهش بیماری‌هایی همچون روماتیسم می‌شوند.
نکته جالب دیگر اینکه الیافی همچون پشم یک ضد باکتری قوی هستند که به تمیز کردن هوای خانه و تصفیه هوا کمک می‌کنند و نکته مهم دیگر اینکه به دلیل استفاده از مواد طبیعی در بافت آن‌ها سازگار با محیط زیست هستند.
همچنین فرش‌های دستبافت در مقابل آتش سوزی مقاوم هستند
در کل، زمانی که ما از فرش‌هایی با الیاف طبیعی استفاده می‌کنیم باعث کاهش تولید فرش‌های مصنوعی و شیمیایی می‌شویم که در نهایت محیط زیست و کره خاکی خود را از بیماری‌ها و آسیب‌های جدی نجات می‌دهیم.
در سال‌های اخیر مردم به دلایل گوناگون از این اثر هنری زیبا فاصله گرفته‌اند، ولی با توجه به ذوق ایرانی و بازگشت به اصالت و فرهنگ ایرانی آینده‌ای بسیار روشن در انتظار صنعت فرش بافی است
به قلم:رضا ترکمنی

آدرس:
شعبه البرز: کرج بلوار نبوت مرکز خرید مهستان واحد‌های a۷۱ و ۰۰۳
۰۹۱۴۴۵۰۲۵۳۰
شعبه تهران: بازار بزرگ، کوچه کفاش ها، سرای بوعلی، واحد‌های ۲۸ و ۲۹
۰۹۱۲۹۴۸۰۲۱۲
شعبه تبریز: تبریز، بازار بزرگ سرای قیزیستی، واحد۷،
۰۹۱۰۱۹۵۰۷۴۸
Instagram.com/harir.carpet
Instagram.com/harir. _.carpet

newsQrCode
ارسال نظرات