
میخواهیم ابتدا در مورد شرایط فعلی داروخانهها بپرسیم. چه مشکلاتی در حال حاضر این صنعت را تهدید میکند؟
بزرگترین مشکلی که داروخانهها با آن روبهرو هستند، عدم وجود نقدینگی کافی برای خرید دارو است. به ویژه زمانی که با چکهای برگشتی و تأخیر در پرداختها مواجه میشویم، مشکل شدیدتر میشود. در حال حاضر بسیاری از داروخانهها برای تأمین دارو مجبور هستند از منابع خودشان استفاده کنند.
کمی بیشتر در این مورد توضیح دهید؟
بسیاری از داروخانهها به دلیل کمبود نقدینگی، مجبور هستند هزینه دارو را خود بپردازند. برای تأمین داروهای گرانقیمت، در صورت برگشت خوردن چک یادر صورت تاخیر در پرداخت، نمیتوانیم دارو تهیه کنیم. گاهی با استفاده از منابع خود، دارو خریداری میکنیم ودر برخی موارد داروها را رایگان به دست بیماران میرسانیم.
این چالشها چه تأثیری بر روند خدماتدهی داروخانهها دارد؟
عدم وجود نقدینگی و مشکلات ثبت فاکتورها به این معنی است که داروخانهها نمیتوانند به درستی کار کنند. گاهی داروخانهها نمیتوانند داروهای بیماران خاص را تأمین کنند.
آیا شما در این شرایط، حمایتی از سوی دولت یا نهادهای دولتی دریافت کردهاید؟
امیدواریم از نهادهای دولتی مثل تأمین اجتماعی و بیمهها حمایت بیشتری دریافت کنیم. اگر مسائل به درستی مدیریت شود، میتوانیم به شکل مؤثرتری دارو را تأمین کنیم.
معتقدم، در شرایط کنونی، همکاریهای متقابل میان داروخانهها، تأمین اجتماعی، بیمهها و دیگر نهادهای دولتی و خصوصی امری ضروری است. نمیشود به تنهایی مشکلات را حل کرد. به جای این که منتظر کمکهای دولت باشیم، باید خودمان دست به کار شویم و به یکدیگر کمک کنیم.
چه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت این صنعت دارید؟
باید یک سازوکار مشخص و شفاف وجود داشته باشد. داروخانهها باید بدانند از کجا و چه زمانی منابع مالی خود را دریافت کنند. نیاز به کارگروههای مشترک داریم که بین بیمهها، تأمین اجتماعی و دیگر نهادها هماهنگی ایجاد کند و نیاز است رسانهها و فضای مجازی بیشتر به این صنعت توجه کنند.
آیا رسانهها و فضای مجازی میتوانند به حل مشکلات صنعت داروسازی کمک کنند؟
رسانهها میتوانند نقشی کلیدی در حل مشکلات این صنعت داشته باشند. میتوانند مشکلات را به گوش مسئولان و مردم برسانند و آگاهی عمومی را افزایش دهند.
در پایان مصاحبه، چه توصیهای برای همکاران و فعالان این حوزه دارید؟
در شرایطی که صنعت داروسازی با مشکلات زیادی روبهرو است، همکاری و درک متقابل اهمیت زیادی دارد. باید از تجربیات یکدیگر بهره بگیریم و از تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم، مانند رسانهها و فضای مجازی، برای حل مشکلات استفاده کنیم. هدف، ارتقاء سلامت جامعه است.
حسن دشتی خویدکی، مدیرعامل یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده ظروف یکبار مصرف خاورمیانه:
طی گفتگوی اختصاصی با مهندس یاسر کریمی بنادکوکی، جلوه کرد:
در گفتگو با مدیر و مؤسس، جلوه کرد؛