پیشنهاد شما برای پیشبرد اهداف آموزشی در سطح کشور و در حوزه تخصصی شما چیست؟
اهمیت و جایگاه معلمان و مدیران بسیار بالاست. این افراد به عنوان پایهگذار اصلی نظام تعلیم و تربیت، نقش بسیار تعیینکنندهای در رشد فکری و فرهنگی نسل آینده دارند. برای پیشرفت در این حوزه، به نظر من سرمایهگذاری روی شان و منزلت معلمان و مدیران باید در سطح راهبردی کشور قرار بگیرد. پیشنهاد میکنم که مدیران و معلمان به ویژه در زمینه توسعه دانش حرفهای خود ارتباطات بیشتری با مدارس موفق و معلمان دیگر داشته باشند، مطالعه مستمر داشته باشند و در دورههای آموزشی شرکت کنند. همچنین استفاده از روشهای نوین تدریس، مانند یادگیری فعال و فناوریهای آموزشی، میتواند کمک شایانی به کیفیت آموزش کند.
آیا مشکل خاصی در زمینه امنیت شغلی معلمان وجود دارد؟ و اگر جواب شما مثبت است، این مشکل چگونه قابل حل است؟
بله، متاسفانه در بخش غیر دولتی، معلمان به دلیل عدم استخدام رسمی و قراردادهای غیر دائم، از امنیت شغلی کافی برخوردار نیستند. این موضوع باعث میشود که معلمان هر سال منتظر تصمیم موسسین مدارس باشند. پیشنهاد من این است که این وضعیت بهبود یابد و معلمان غیردولتی از امنیت شغلی بیشتری برخوردار شوند. آنها با وجود شرایط غیر رسمی، بسیار حرفهای و توانمند هستند و برای پیشرفت در شغل خود تلاش زیادی میکنند.
چالشهای عمدهای که دانشآموزان در حال حاضر با آنها روبهرو هستند چیست؟
چالشهای مختلفی وجود دارد. اول، دانشآموزانی که عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند، ممکن است مشکلاتی مثل اختلالات یادگیری یا نقص توجه و تمرکز داشته باشند که گاهی دیده نمیشود. همچنین، دانشآموزانی که با انگیزه کمی به تحصیل میپردازند، به دلیل جذابیتهای زیاد فضای مجازی و سرگرمیها، تمایلی به یادگیری ندارند. در کنار اینها، چالشهای تربیتی و اخلاقی نیز از عدم همکاری موثر بین مدرسه و خانواده ناشی میشود. دیگر چالشها هم شامل مشکلات اقتصادی خانوادهها، وضعیت متشنج برخی خانوادهها و درگیریهای خانوادگی است که باعث میشود دانشآموزان دچار اضطراب و افت تحصیلی شوند.
راهکار شما برای رفع این چالشها چیست؟
برای رفع این مشکلات، باید مدرسه، خانواده و نهادهای اجتماعی با هم همکاری کنند. نیازهای دانشآموزان باید شناسایی شده و بر اساس آن، در حوزههای مختلف آموزشی، تربیتی، روانشناختی و سلامت اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین، آموزگاران باید از روشهای فعال تدریس استفاده کنند، تا انگیزه دانشآموزان افزایش یابد. علاوه بر این، برگزاری دورههای آموزشی برای والدین، مثل مهارتهای زندگی و سبکهای فرزندپروری، میتواند کمک زیادی به بهبود شرایط بکند. همچنین باید در مدارس مشاوران فعال حضور داشته باشند و فضاهای مشاورهای در دسترس دانشآموزان قرار گیرد تا مشکلاتشان به راحتی حل شود.
رسانهها و فضای مجازی چه نقشی میتوانند در پیشبرد اهداف آموزشی ایفا کنند؟
رسانهها و فضای مجازی میتوانند نقش بسیار پررنگی در آموزش ایفا کنند. به ویژه با توجه به اینکه دانشآموزان در دنیای امروز با گوشیهای هوشمند و اینترنت در ارتباط هستند، رسانهها باید محتوای آموزشی هدفمند و متناسب با سن دانشآموزان را ارائه دهند. اگر محتواهای آموزشی در فضای مجازی با دقت طراحی شوند، میتوانند به رشد فکری و علمی دانشآموزان کمک کنند. به علاوه، استفاده از تکنولوژی در آموزش میتواند جذابیت بیشتری برای دانشآموزان ایجاد کند و علاقه آنها را به یادگیری افزایش دهد.
آیا استفاده از فناوری در آموزش، در مدارس شما به صورت عملی پیادهسازی شده است؟
بله، در مدرسه ما از اپلیکیشن اختصاصی استفاده میکنیم که به دانشآموزان امکان میدهد به صورت هدفمند از فناوری بهرهبرداری کنند. این اپلیکیشن شامل بازیهای آموزشی است که دانشآموزان میتوانند در آنها شرکت کنند و مطالب آموزشی را به شکلی جذاب و تعاملی یاد بگیرند. این تکنولوژی به ما کمک میکند تا فرآیند یادگیری را برای دانشآموزان جذابتر و مؤثرتر کنیم.
در مورد هزینههای مدارس و فشار اقتصادی بر خانوادهها چه نظری دارید؟
واقعیت این است که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، هزینههای مدارس غیر دولتی هر ساله افزایش پیدا میکند. این موضوع فشار زیادی بر خانوادهها به ویژه والدینی که چندین فرزند دارند وارد میکند. گاهی این خانوادهها مجبور میشوند که فرزندانشان را از مدارس غیردولتی به مدارس دولتی منتقل کنند، حتی اگر خودشان تمایلی به این کار نداشته باشند. این چالش باید با تدابیر حمایتی از سوی نهادهای دولتی و خصوصی حل شود.
آتنا افشارنیا ، مدیر و موسس دبستان غیردولتی آیین دانش:
نادر نیّری پسند، مدیر گروه صنعتی پدیده:
مهندس آریان دخت آزادگان، مدیریت دفتر طراحی آفرت وعضو نظام مهندسی ساختمان البرز:
علی اکبر حاجی بابازاده، مدیرعامل شرکت بیومتاترونیک: