براین باورم، آشنایی دانشآموزان با شغلها و مهارتهای عملی از همان سنین پایین، ضروری است تا آنها بتوانند پس از فارغالتّحصیلی وارد بازار کار شوند. همچنین، آموزش مهارتهای شغلی و کارآفرینی در مدارس میتواند نسلهایی مستقل و خلّاق تربیت کند. برای بهبود وضعیت آموزش، ما نیاز به افراد متخصّص در حوزه تربیت و همکاری نزدیکتر مدارس و خانوادهها داریم.
در دوران معاصر، نظام آموزشی با چالشهای گوناگونی روبهروست که بسیاری از آنها ریشه در تغییرات اجتماعی و اقتصادی دارند. یکی از مهمترین مسائل در این راستا، تمایز میان آموزش و تربیت است. آموزش تنها انتقال اطلاعات علمی نیست، بلکه به معنای آمادهسازی نسلهای آینده برای چالشهای واقعی است. در کنار آن، تربیت به پرورش ارزشها و اخلاق توجه دارد که در موفقیتهای فردی و اجتماعی نقشی حیاتی ایفا میکند.
نظام آموزشی باید به گونهای طراحی شود که این دو مقوله بهطور همزمان در کنار یکدیگر رشد کنند. متاسفانه در برخی موارد، رقابتهای اقتصادی و تجاری بر ارزشهای تربیتی سایه میاندازند و این خود چالشی جدی در مسیر تربیت نسلهای آینده است. در چنین شرایطی، باید به جای تمرکز صرف بر نمرات و موفقیتهای ظاهری، بر تربیت مهارتهای اجتماعی و اخلاقی تأکید شود.
آشنایی دانشآموزان با مشاغل مختلف و آموزشهای تجربی میتواند آنها را برای دنیای واقعی آماده کند و به آنها اعتماد به نفس بدهد. همچنین، توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و تقویت مهارتهای عملی ضروری است تا جوانان پس از فارغالتحصیلی بتوانند با توانمندیهای لازم وارد بازار کار شوند.
در نهایت، همکاری مؤثر میان خانوادهها، مدارس و جامعه میتواند به تحول بنیادین در نظام آموزشی کمک کند و زمینهساز تربیت نسلی توانمند و خلاق باشد.
محمد نخعی، مدیردبیرستان حکمت خیام هشتگرد:
دکتر زهرا ترکاشوند، جراح و دندانپزشک:
رضا قربانیان، رییس هیات مدیره شرکت آساک شیمی البرز:
دکتر مهدی ناصری، مدیریت مجموعه فیت استایل عنوان کرد: