حامد تک زارع، مدیریت مجموعه ارس گستر پویا و مبدل برودت ارس:

تقویت توان تولید قطعات، گام اساسی برای تحول در صنعت لوازم خانگی است

روزنامه جام جم البرز، گفتگویی را با حامد تک زارع، مدیریت مجموعه ارس گستر پویا و مبدل برودت ارس، انجام داده است که ماحصل آن را در ذیل، می‌خوانید:
روزنامه جام جم البرز، گفتگویی را با حامد تک زارع، مدیریت مجموعه ارس گستر پویا و مبدل برودت ارس، انجام داده است که ماحصل آن را در ذیل، می‌خوانید:
کد خبر: ۸۹۷۳

به نظر من، تولید لوازم خانگی در ده تا پانزده سال گذشته تحولی شگرف در ایران داشته است. از زمانی که واردات لوازم خانگی ممنوع شد، کارگاه‌های تولید لوازم خانگی به کارخانه‌های بزرگ تبدیل شدند و این تحول در بخش ظرفیت‌سازی و کیفیت بسیار تاثیرگذار بوده است.

اگر بخواهیم در این صنعت پیشرفت کنیم، یکی از اولویت‌ها باید توجه به تقویت قطعه‌سازی باشد. در حال حاضر در ایران سالانه حدود دو میلیون و پانصد هزار یخچال خانگی تولید می‌شود. ما در حال حاضر حدود بیست درصد از سهم بازار داخلی را تأمین می‌کنیم. اگر این قطعات را وارد نمی‌کردیم، سالانه نزدیک به بیست و پنج میلیون دلار صرف واردات می‌شد. اما خوشبختانه در حال حاضر حدود هفده میلیون دلار از این مبلغ توسط تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی در این صنعت، مسأله نقدینگی است. تامین مواد اولیه مثل مس و آلومینیوم نیاز به پیش‌پرداخت دارد و به همین دلیل، در این صنعت یک چرخه نقدینگی طولانی مدت وجود دارد. شرکت‌های قطعه‌ساز باید برای تهیه مواد اولیه پیش‌پرداخت‌های بلندمدت داشته باشند، در حالی که شرکت‌های تولیدی بزرگتر معمولاً از تسهیلات و شرایط بهتر بهره‌مند هستند.

باید توجه کرد که قطعه‌سازی در صنعت لوازم خانگی نقش حیاتی دارد و کیفیت قطعه‌ها مستقیماً بر کیفیت محصولات نهایی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین باید در کنار توسعه ظرفیت تولید، به بهبود کیفیت و نوآوری‌های تکنولوژیک هم توجه داشته باشیم.

یکی از چالش‌های اصلی دیگر، عدم توجه به تحقیق و توسعه (R&D) است. در حال حاضر، بیشتر شرکت‌ها به مهندسی معکوس و کپی‌برداری از محصولات خارجی پرداخته‌اند. این امر باعث می‌شود که فاصله زیادی با تکنولوژی روز داشته باشیم. برای حل این مشکل، نیاز داریم که به تحقیق و توسعه توجه بیشتری داشته باشیم و از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بهره‌برداری کنیم.

رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در آگاه‌سازی و انتقال مشکلات به مسئولان داشته باشند. صنعت قطعه‌سازی بیشتر یک صنعت B۲B است، بنابراین رسانه‌ها باید بتوانند صدای ما را به لایه‌های بالاتر و تصمیم‌گیران برسانند. برای مثال، در سال جاری با مشکلات زیادی مانند کمبود انرژی و جنگ مواجه شدیم، اما رسانه‌ها می‌توانند این مشکلات را به مسئولان اطلاع دهند تا تدابیر لازم برای حل آنها اندیشیده شود.

همچنین، رسانه‌ها می‌توانند با برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین قطعه‌سازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی و مسئولان دولتی، به حل مسائل و چالش‌های موجود کمک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات