بهترین کباب بهترین خاطره

با ورود به بناب آنچه که در نگاه نخست بیش ازهرچیزدیگری توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند، تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌هایی است که صف به صف همچون قطار از سرهرخیابان وکوچه بازاری کنار هم چیده شده اند.
با ورود به بناب آنچه که در نگاه نخست بیش ازهرچیزدیگری توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند، تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌هایی است که صف به صف همچون قطار از سرهرخیابان وکوچه بازاری کنار هم چیده شده اند.
کد خبر: ۹۲۷

در شهر کمتر غذا خوری یا فست فودی دیده می‌شود و هر چه هست کباب پزی است که در آن جز کباب چیز دیگری سرو نمی‌شود.
بناب، شهری با ۱۰۱ کبابی است و شاید تعداد فست فود‌های این شهر به تعداد انگشتان دست هم نرسد!
کباب غذای ثابت مردمان بناب بوده و کباب پزی‌ها همواره شاهد رفت و آمد مشتریان همیشگی خود هستند و علی رغم افزایش روز افزون تعداد کباب پزی‌ها در این شهر، هیچگاه در خاطرات "کبابی ها" کسادی بازار ثبت نشده است.
کباب بناب، غذای سلطنتی دوران قاجار
کباب بناب نه تنها متعلق به مردم این شهر بوده و صمد آشپزباشی مبتکر این سبک طبخ کباب است بلکه در تاریخ نیز پیشینه‌ای بلند دارد و به دوران قاجار باز می‌گردد.
یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی، شهر بناب است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب غربی این استان واقع شده است. در این شهر غذای سلطنتی قاجاریان که کباب می‌باشد طبخ می‌شود و تمام مردم ایران مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند تا این غذای خوشمزه و لذیذ را در این شهر میل کنند که در واقع این غذا را به عنوان غذای بومی و سنتی این شهر می‌توان حساب کرد.
کباب بناب با مردم این شهر گره خورده، در حالی که تاریخی وجود ندارد که این مطلب را به ثبت برساند ودر جایی نوشته نشده، ولی از آنجایی که تصاویر ثبت شده بیان می‌کنند. این غذای سنتی و لذیذ را میتوانیم مختص این شهر وآشپزان این خطه بدانیم که با مهارت بالایی تلاش در طبخ آن با طعم وعطر بی نظیری کردند. اگر در شهر بناب قدم بزنید خواهید دید که تمامی کباب پزی‌ها و قصابی‌ها در هر خیابان وگذرگاهی در همسایگی یکدیگر قرار دارند و با یکدیگر همکاری می‌کنند تا غذای لذیذ به دست مشتریان خود بدهند.
تاریخچه کباب بناب همانطور که پیش‌تر گفتم به دوران قاجار باز میگردد، ولی سابقه آن نزدیک هشت دهه می‌باشد وصمد آشپزباشی آن را تاسیس کرد. اگرچه که این فرد پای کباب به طعم لذیذ امروزی را به این شهر باز کرد، ولی از گذشته تاکنون در شکل وطعم آن اندکی تفاوت را حس خواهید کرد. در آن زمان کباب‌ها از لحاظ ظاهری به شکل گرد بودند که ادویه زیادی هم در طبخ آن استفاده میشد وسیخ‌ها هم کوتاه وپهن بودند، این کباب خوشمزه در کنار سبزیجات معطر سرو می‌شود که طعم آن را دوچندان می‌کند.
صمد آشپزباشی کباب‌های خود را که از گوشت تازه تهیه کرده بود درتخم مرغ می‌خواباند وبنا به درخواست مشتری از گوشت مرغ یا گوشت گوساله استفاده می‌کرد ودر تمام مراحل پخت از زغال برای طبخ این غذا استفاده می‌کرد این در حالی بود که مشتری از صفر تاصد کار را میتوانست نظاره گر شود، ولی امروزه گرداوری وطبخ این غذا کاملا مکانیزه شده است، ولی همچنان مشتری میتواند مراحل انجام کار را ببیند ولذت ببرد.
کباب بناب به دلیل اینکه از گوشت تهیه می‌شود، جز غذا‌های گران محسوب می‌شود و به همین دلیل قشر مرفه جامعه و اشراف مشتری پای ثابت صمد آشپزباشی بودند و کباب پزی وی شاهد رفت و آمد روزانه دولتمردان آن روزگار بود که البته در آن روز و روزگار گوشت گران بوده و قشر عادی جامعه کمتر می‌توانستند چنین غذایی را به صورت مداوم مصرف کنند. همچنین صمد آشپزباشی در دوران جوانی به واسطه اینکه در تهران و کرج مشغول به کار بود با اغلب سفرا و وزرا و دولتمردان آن روزگار معاشرت داشت وان‌ها مشتری ثابت وی به حساب می‌امدند.
تقاضای بالای مشتریان عامل افزایش روز افزون کباب پزی‌ها در بناب علی رغم اینکه این غذای سنتی همانند گذشته طبخ نمی‌شود، ولی هچنان مشتریان خود را دارد، چون کسی نمی‌تواند از طعم لذیذ این غذا چشم پوشی کند.
این غذا مشتریانی ازهمه قشر ازجمله کارمندان، کارگران. دارد وهمین مشتریان باعث رونق این نوع کباب شدند به طوری که کسبه در نیمه روز برای صرف نهار دکان‌های خود را تعطیل کرده و به کباب پزی‌ها می‌روند.
به قلم:مرسل حیدریان
آدرس و شماره تماس: استان البرز کرج – مهرشهر سه راه کیان مهر کباب بناب آذربایجان
۰۹۱۴۹۲۷۷۵۹۸
۰۲۶۳۳۲۱۳۵۱۱

newsQrCode
ارسال نظرات