بهنظر من برای رشد و پیشرفت صنف لنت ترمز، باید مسئله را در دو بُعد داخلی و خارجی بررسی کنیم. در بُعد داخلی، حمایت از تولید داخلی و بهویژه صنایع دانشبنیان اهمیت ویژهای دارد. با ورود نسلهای جدید خودرو، بهویژه خودروهای برقی و هیبریدی، نیاز به لنتهای تخصصی و سازگار با تکنولوژی جدید وجود دارد.
در بُعد خارجی، پتانسیل بالایی برای صادرات به کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی ترکیه داریم. همچنین باید به انتقال تکنولوژی به داخل توجه کنیم تا بخش قابل توجهی از مواد اولیه و فناوری وارداتی را بتوانیم در داخل تولید کنیم. اگر این موارد بهصورت جدی دنبال شود، میتوانیم در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
اهمیت صنف ما هم بسیار بالاست. لنت ترمز یک قطعه امنیتی است و مستقیماً با جان افراد در ارتباط است. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات به دلیل نقص فنی خودرو رخ میدهد و نیمی از این موارد مربوط به نقص سیستم ترمز است. این صنعت همچنین گردش مالی بالایی دارد و اشتغالزا است، هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم.
اما چالشهایی هم وجود دارد. نوسان قیمت و عدم ثبات اقتصادی باعث شده تولیدکننده و فروشنده چشمانداز روشنی نداشته باشند. کمبود نظارت کیفی بر تولیدکنندگان داخلی موجب ورود محصولات بیکیفیت و نارضایتی مصرفکننده شده است. نبود سیستم پایش از تولید تا مصرف هم باعث میشود مشکلات بازار دیر شناسایی و رفع شوند.
رضا رضایی، مدیر مجموعه خانه هوشمند کارسازه:
حسین رضوانی، مدیر مجموعه قطعات خودروی آقای لنت:
حمید اینانلو، مدیر مجموعه:
امین کردانی، مدیر عامل فروشگاه اینترنتی صنایع دستی: