هوشمندسازی یک صنعت نوپا و جوان در کشور ماست و روز به روز بر تعداد کاربران و علاقهمندان این حوزه افزوده میشود. اما هنوز به صورت یک صنف منسجم شناخته نمیشود. اولین قدم برای پیشرفت، تشکیل یک صنف استاندارد است. باید یک استانداردسازی برای این حوزه صورت گیرد، همچنین باید برنامهریزیهایی برای آموزش تخصصی افراد فعال در این حوزه انجام شود.
نقش هوشمندسازی در صرفهجویی انرژی و بهینهسازی مصرف انرژی در کشور ما که با چالشهای جدی در این زمینه روبهروست، غیرقابل انکار است. همچنین این فناوری میتواند رفاه و ایمنی را برای ساکنان ساختمانها و حتی شهروندانی که در شهرهای هوشمند زندگی میکنند، فراهم کند.
بزرگترین چالشها، عدم وجود یک صنف مشخص و کمبود آگاهی عمومی در مورد کاربردهای هوشمندسازی است. بهعلاوه، بسیاری از فعالان در این صنعت بدون دانش فنی مناسب وارد این حوزه میشوند که نتیجه آن آسیب به کیفیت خدمات و عدم رضایت مشتریان است.
رسانهها و فضای مجازی میتوانند نقش بسیار موثری در آگاهیرسانی و معرفی این صنعت ایفا کنند. البته باید توجه داشت که رسانههای معتبر، نظیر روزنامههای معتبر و پلتفرمهای آنلاین آنها، تاثیر بیشتری دارند چرا که برخی از شرکتهای خصوصی در فضای مجازی ممکن است تبلیغات غیرواقعی انجام دهند.
رضا رضایی، مدیر مجموعه خانه هوشمند کارسازه:
حسین رضوانی، مدیر مجموعه قطعات خودروی آقای لنت:
حمید اینانلو، مدیر مجموعه:
امین کردانی، مدیر عامل فروشگاه اینترنتی صنایع دستی: