چگونه از موبایل استفاده کنیم

به قلم: فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
به قلم: فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
کد خبر: ۲۳۴۶

با ورود تکنولوژی نوپا، تلفن همراه که مورد استقبال مردم قرار گرفت و همه با شوق و شعف بسیار برای داشتن آن رقابت می‌کردند و از این که تکنولوژی می‌توانست فرایند کار‌ها را تسهیل کرده تا با سرعت بیشتری جریان پیدا کند بسیار خوشحال بودند، ولی کمتر کسی به کاربرد صحیح و آسیب‌های آن فکر می‌کرد ۰ در شرایطی که هنوز فرهنگ استفاده از این ابزار تعریف نشده بود رفته رفته مشکلات متنوع در نحوه استفاده منطقی از آن در بین مردم رواج پیدا کرد حالا دیگر نگاه خوشبینانه به این وسیله تبدیل به نگاه نگران کننده‌ای شده بود خصوصا زمانی که نوجوانان نیز در خانواده اصرار به داشتن آن داشتند و والدین سرگردان و پریشان که انتخاب درست کدام است آیا باید برای بچه‌ها گوشی موبایل تهیه کنیم یا نکنیم و از چه سنی می‌توانیم این کار را انجام دهیم و نگرانی والدین نیز کاملا منطقی بود، زیرا تصور می‌کردند نظارت تربیتی بر روی فرزندان کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها می‌توانند دوستانی پیدا کنند و روابطی بین آن‌ها شکل بگیرد که در چارچوب خانواده قابل پذیرش نباشد و این موضوع با پیدایش سریع شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک بحران در درون خانواده شد ۰در مدت کوتاهی اکثر مردم کاربرد این وسیله را آموختند، ولی اهمیت این که هر شماره و هر خط تلفن هویتی برای دارنده آن است پنهان ماند.
در واقع ارزشمندی کاربرد اصولی از تلفن همراه که نماد شخصیت دارنده آن است سبک گرفته شد همچنان که در رانندگی عملکرد یک راننده معرف شخصیت اوست چگونگی استفاده از این تکنولوژی نیز سطح فرهنگ و هویت دارنده آن را تعریف می‌کند.

مثلا ساعت و نحوه تماس، طول مدت زمان مکالمه بطور منطقی، حتی در دسترس بودن آن رد تماس کردن و پاسخ صحیح به تماس‌ها ادبیات کاربردی آن نیز تعیین کننده بود حتی تنوع طیف ارتباطات چگونه و چقدر ودر چه موقعیت‌هایی باشد. نحوه‌ی ارسال و پاسخ پیام که نمادی برای هویت صاحب دستگاه بشمار می‌آمد نیز تعریف نشده بود.
رفته رفته داشتن دستگاه برای مردم عادی شد تب استفاده از آن فروکش کرده بود حالا گاهی هم ادعا می‌شد می‌خواستم تماس بگیرم وقت نکردم و یا گاهی تماس را پاسخ نمی‌دهند و ادعا می‌کند متوجه نشدم حتی در ارسال و پاسخ پیام نیز اشکالاتی مشهود بود مثلا گروهی پاسخ پیام را با تاخیر می‌دهند یا اصلا پاسخ نمی‌دهند و ادعا می‌کند گرفتار بودم، فرصت نکردم، ندیدم، و ۰۰۰۰۰ استفاده از جملات تکراری که خریداری هم ندارد
بهتر است کسانی که این وسیله را در اختیار دارند آداب و فرهنگ کاربردی آن را نیز بدانند، زیرا افراد گاهی دارای چندین خط تلفن همراه و تعدادی گوشی شده بودند که هر شماره و هر خط معنایی در دل خود داشت بعضی از شماره‌ها جهت کار تعریف می‌شد و شماره‌ای دیگر جهت دسترسی خانواده حالا شرایط باز هم تغییر کرد عده‌ای یاد گرفتند که می‌توان از طریق روش‌های دیگری مانند خاموش کردن خط، و تکنیک‌های دیگر برای فرار از بسیاری از ارتباطات بهره ببرند.

یکی از مهمترین بخش‌های تکنولوژی استفاده از پیام‌های مختلف خبری و یا پرسشی است که برای انتفال پیام به مخاطب چند عامل دخالت دارند از جمله:

_ فرستنده
_ محتوای پیام
_ گیرنده
_ ابزار ارسال پیام
_ ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و ۰۰۰۰۰۰

اهمیت ارسال پیام

در ارسال پیام نوع رابطه ما با مخاطب تعیین کننده انتخاب
پلتفرم مورد نظر است چنانچه مخاطب در جایگاه بسیار بالایی نسبت به ما قرار داشته باشد بهتر است از ایمیل استفاده کنیم و در بقیه موارد می‌توانیم از پیامک و در صورتی که رابطه نزدیک‌تر باشد می‌توان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد که البته باید اطمینان داشته باشیم که مخاطب ما نیز امکان دسترسی به شبکه مورد نظر را داشته باشد.

ویژگی‌های پیام

_ ادبیات کاربردی رسمی
_ متن کوتاه و جامع
_ شفاف و روشن
_ محتوا گویا
_ آغاز و پایان محترمانه
_ پرهیز از تعارفات متداول
_ استفاده صحیح از علائم دستور زبان
_ محتوا فقط جنبه خبری یا پرسشی داشته باشد
_ پیام فاقد نکات حل مساله باشد
_ عدم کاربرد انتقاد و سرزنش
_ در صورت قدردانی از کلمات محدود استفاده شود
_ پرهیز از کاربرد چند محتوا در یک پیام
_ معمولا دربرگیرنده یک یا دو محتوا باشد
_ عدم تهدید و سرزنش در پیام
_ قبل از ارسال، متن ویرایش شود
_ قبل از دریافت پاسخ از ارسال پیام‌های بعدی خودداری شود
_ از ارسال پیام‌های پی در پی پرهیز شود
_ عدم کاربرد ادبیات گلایه آمیز
_ پیام در زمان مناسب ارسال شود
_ اگر روابط اداری است در ساعت اداری
_ در بقیه روابط در ساعت معمول
_ از ارسال پیام در زمان صبح زود و دیر وقت پرهیز شود
_ بهتر است محتوا با خواهش و تقاضا همراه باشد

_ اصل مهم، مخاطب شناسی
_ محتوای پیام معرف شان فرستنده
_تشخیص سبک روابط در ارسال پیام
_ استفاده از ادبیات مناسب
_ پرهیز از شوخی در ارسال پیام
_ مرور دقیق محتوا، ویرایش قبل از ارسال
_ تشخیص صحیح از محتوا
_ تحلیل یکسان برای خواننده پیام
_ پرهیز از حل مساله در پیام
_ در صورت رنجش حتما حضوری حل شود
_ محتوا کوتاه و حتما با احترام همراه باشد
_ اگر مخاطب شما در جایگاه بالاتری است از ارسال پیام خودداری کرده با تماس تلفنی یا ایمیل ارتباط برقرار کنید
_ در صورت نیاز به تماس با افراد دارای جایگاه اجتماعی از ارسال پیام جهت کسب اجازه تماس استفاده کنید
_ ادبیات ارسال پیام کاملا کتابی باشد
_ محتوای محاوره‌ای فقط با اعضای خانواده و دوستان بکار می‌رود
_ درخواست هادر ارسال پیام باید کاملا شفاف و روشن باشد
_ زمان و ساعت ارسال پیام دارای اهمیت است
_ عدم ارسال پیام صبح زود و دیر وقت
_ ارسال پیام در زمان معمول
_ رعایت ادب و احترام
_ پرهیز از تحکم و سرزنش
_ رعایت نکات دستوری

وظایف گیرنده پیام

_ بعد از دریافت پیام در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دهید
_ پاسخ باید محترمانه باشد
_ حتما پاسخ شفاف و روشن باشد
_ چنانچه مشغول کار هستید و شرایط پاسخ آنی ندارید در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دهید
_ خستگی و ناراحتی خود را در پاسخ خود منعکس نکنید
_ چنانچه با تاخیر پاسخ دادید لازم است عذرخواهی کنید
_ قبل از ارسال، متن خود را ویرایش کنید
_ محتوای پاسخ باید در بر گیرنده موضوع پیام باشد
_ از حل مساله کردن در محتوای پاسخ پرهیز شود
_ از هر گونه توهین و تهدید در محتوای پیام خودداری شود
_ در صورت لزوم قدردانی کنید

موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی

newsQrCode
ارسال نظرات