آرامش در دندان پزشکی با هیپنودونتیک

در این مقاله از دیدگاهی متفاوت نسبت به کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی می‌پردازیم.
در این مقاله از دیدگاهی متفاوت نسبت به کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی می‌پردازیم.
کد خبر: ۲۹۲

بطور کلی دو روش در هیپنوتیزم بالینی (پزشکی) وجود دارد:
۱. روش مستقیم یا کلاسیک:بصورت مستقیم و با بستن چشم‌ها آگاهی بیمار با هدف رسیدن به هیپنوتیزم و با همکاری بیمار انجام میگیرد.
۲. روش غیر مستقیم یا اریکسون: که توسط روانشناس میلتون اریکسون مورد استفاده قرار گرفته که ایشان بهترین و موفق‌ترین تراپیست زمان خود بودند.
باتوجه به اینکه روش مستقیم برای بعضی افراد که دچار مقاومت ذهنی هستند و اصطلاحا هیپنوتیزم ناپذیر هستند از روش غیرمستقیم برای کمک به این افراد استفاده گردید که در این مقاله به آن می‌پردازیم، این روش روزمره بطور شگفت انگیزی در زندگی ما انسان‌ها در جریان است و بیشتر برگرفته از علم روانشناسی می‌باشد.
با استفاده از واژه‌ها و استعاراتی که مورد علاقه و توجه بیمار هست می‌توان توجه و آگاهی بیمار را از موضوع چالش برانگیزی که بیمار دارد به موضوع خوشایند او سوق داده تا حدی که بیمار در حالت هیپنوز قرار میگیرد. هیپنوز زمانی هست که فرکانس امواج مغزی به سمت آلفا میرود. این روند آرام آرام اتفاق می‌افتاد همانطورکه ما زمانی که شب میخوابیم این روند با گذشت زمانی اتفاق می‌افتد. امواج آلفا حالتی هست که فرد اصطلاحا خواب و بیدار هست. زمانیکه فرد وارد فاز هیپنوز میشود قضاوت نقادانه را دیگر ندارد و فرد ناخودآگاه به القایی که به او داده میشود عمل میکند، زیرا دیگر قضاوتی نسبت آن ندارد. حتی میتوان بیحسی را به بیمار القا کرد. ما در دندانپزشکی همینکه بتوانیم اضطراب بیمار را کم کنیم هم نتیجه مورد نظر حاصل شده است برای مثال بیماری که ترس زیادی از عمل دندانپزشکی دارد، به این ترتیب انفکاک آگاهی صورت میگیرد توجهش از موضوع ترس دندانپزشکی برداشته و به موضوع خوشایندی که برای او روایت می‌شود می‌پردازد.
همه ما تجربه رانندگی در مسیر طولانی را داشته ایم و ممکن است یک روز اصلا متوجه این مسیر طولانی و خسته کننده نشویم، چون تداعی خاطره‌ای خوشایند باعث این شده است که مسیر کوتاه و خستگی مسیر را احساس نکنیم، ما با در دست داشتن اطلاعات از پرونده و سلیقه و تیپ شخصیتی بیمار وحتی از زبان بدن میتوانیم به این روش توجه بیمار را از ترس به موضوعی خوشایند برای بیمار تغییر داده بطوریکه اصلا متوجه درد و ناراحتی و عمل دندانپزشکی نشود
بنابراین با این روش علاوه بر دندانپزشکی کودکان میتوان برای بزرگسالان هم استفاده نمود.
هیپنودونتیک در واقع استفاده صحیح از هیپنوتیزم در دندانپزشکی و کنترل درد و استرس بیمار می‌پردازد و بسیار برای بیمارانی که ترس از دندانپزشکی دارند کمک کننده خواهد بود.
مقاله ای از دکتر علیرضا جنابی فراهانی جراح دندانپزشک عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران

Instagram.com/DrAlirezaJenabiFarahani

wa.me/message/GQAQ7DOGITYBM1

شماره تماس:

۰۲۶۳۳۴۱۶۸۹۰

۰۹۳۰۴۶۰۲۸۵۹
آدرس کلینیک:
کرج مهرشهر ساختمان آنتال آتلانتیک طبقه فوقانی کوروش واحد ۳

newsQrCode
ارسال نظرات