جذابیت رودخانه های البرز و بی توجهی گردشگران به حوادث مرگبار

جام جم البرز/ رودخانه ها و سدهای کرج و طالقان به عنوان بخشی از جمله چشم اندازهای زیبای استان البرز در چهار فصل سال برای گردشگران و نظاره گران دارای  جذابیت خاصی هستند اما گاهی بی توجهی به هشدارها سبب می شود که خاطرات تلخی از این جاذبه ها در ذهن مصیبت دیدگان باقی بماند.
جام جم البرز/ رودخانه ها و سدهای کرج و طالقان به عنوان بخشی از جمله چشم اندازهای زیبای استان البرز در چهار فصل سال برای گردشگران و نظاره گران دارای جذابیت خاصی هستند اما گاهی بی توجهی به هشدارها سبب می شود که خاطرات تلخی از این جاذبه ها در ذهن مصیبت دیدگان باقی بماند.
کد خبر: ۳۰۰۸

به گزارش جام جم البرز، خاطرات تلخ و شیرین رودخانه و سد کرج و منابع آبی شهرستان طالقان برای گردشگران و ساکنان بومی این منطقه فراوان است؛ در این میان رودخانه کرج به دلیل قرار گرفتن در مسیر تفرجگاه‌های شمال کشور سهم بیشتری از جذب گردشگران نسبت به رودخانه و سد طالقان دارد.

بررسی محدوده جغرافیایی و منابع تغذیه رودخانه کرج بیانگر آن است که این رودخانه دارای تکثر سرشاخه‌ها و گستردگی طول و عرض جغرافیایی است هر چند که ۲ رودخانه کرج و طالقان از یخچال‌های طبیعی ارتفاعات البرز جنوبی سرچشمه گرفته اند.

رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز و از کوهی به نام کلون‌بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد که پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به آن پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهرکرج و شهرستان شهریار استان تهران به جاجرود می‌پیوندد.

وجود مکان‌های پذیرایی و تفرجگاه‌های متعدد درحاشیه رودخانه کرج موجب شده تا بسیاری از مسافران و گردشگران شمال کشور در حاشیه این رودخانه اتراق کنند.

با این حال تعدادی از گردشگران با برپایی خیمه در حاشیه این رودخانه ساعاتی از روز را در اطراف آن می‌گذرانند ضمن آنکه دریاچه سد کرج یکی از چشم انداز‌های مهم برای جذب گردشگران است.

رودخانه و سد طالقان هم جاذبه‌های دیگری هستند که در چهار فصل سال میزبان شمار زیادی از گردشگران به ویژه ساکنان استان‌های تهران و البرز به شمار می‌روند؛ سد طالقان با ظرفیت ۴۲۰ میلیون متر مکعب بیش از ۲ برابر سد کرج است و یکی از مخازن تامین آب شرب و کشاورزی استان‌های البرز، تهران و قزوین محسوب می‌شود.

هرچند شمار نظاره گران این سد کمتر از رودخانه و سد کرج برآورد شده، اما حوادث غرق شدگی‌ها در طالقان هم کم نیست.

newsQrCode
برچسب ها: رودخانه کرج
ارسال نظرات