«مجتمع آموزشی و فرهنگی سلاله فضایی برای ارتقاء کیفیت آموزش علوم و مهارت، همراه با شادی وآرامش»

با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی و به تبع آن پیچیده‌تر شدن زندگی (اجتماعی، اقتصادی، شغلی و...) یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها تعلیم وتربیت فرزندانشان است به عبارت دیگر سعادت وآینده فرزندان خود را در گرو فرایند تعلیم وتربیت صحیح آن‌ها می‌بینند و هنوز نقش مدارس مطلوب وموفق را در این زمینه بی بدیل می‌دانند ونیز برای انتخاب درست مدرسه فرزندان خود نیازمند دریافت اطلاعات و کسب آگاهی لازم در این زمینه هستند. بر این اساس مجتمع آموزشی و فرهنگی سلاله به منظور کمک به اولیاء محترم، دانش آموزان شهر کرج جهت انتخاب مدرسه مطلوب اقدام به اطلاع رسانی و معرفی مدارس خود نموده است.
با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی و به تبع آن پیچیده‌تر شدن زندگی (اجتماعی، اقتصادی، شغلی و...) یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها تعلیم وتربیت فرزندانشان است به عبارت دیگر سعادت وآینده فرزندان خود را در گرو فرایند تعلیم وتربیت صحیح آن‌ها می‌بینند و هنوز نقش مدارس مطلوب وموفق را در این زمینه بی بدیل می‌دانند ونیز برای انتخاب درست مدرسه فرزندان خود نیازمند دریافت اطلاعات و کسب آگاهی لازم در این زمینه هستند. بر این اساس مجتمع آموزشی و فرهنگی سلاله به منظور کمک به اولیاء محترم، دانش آموزان شهر کرج جهت انتخاب مدرسه مطلوب اقدام به اطلاع رسانی و معرفی مدارس خود نموده است.
کد خبر: ۳۲۴۵

مجتمع آموزشی وفرهنگی سلاله در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را با تأسیس آموزشگاه آزاد علمی با همکاری کانون فرهنگی و آموزشی قلم چی آغاز کرد و در سال ۱۳۹۰ دبیرستان دخترانه متوسطه دوّم و در سال ۱۳۹۲ دبیرستان دخترانه متوسطه اوّل را تأسیس و درسال ۱۴۰۳ اقدام به توسعه دبیرستان‌های متوسطه اول و دوم نموده است وهم اکنون باپنج شعبه آموزشی و تعداد ۱۰۰۰ نفر دانش آموز در مدارس خود، مشغول ارائه خدمات آموزشی وفرهنگی به آینده سازان کشور عزیزمان ایران در شهرستان کرج می‌باشد که با برنامه ریزی علمی وتلاش همکاران آموزشی و اجرائی و دانش آموزان سخت کوش و مشارکت خوب اولیاء آن‌ها در طول ۱۵ سال گذشته افتخارات زیادی را در عرصه‌های بین المللی، ملی، استانی وشهرستانی در زمینه‌های مختلف کسب نموده و امروز به عنوان یکی از مدارس موفق وخوشنام استان البرز شناخته می‌شود.
این مجموعه توسط یک تیم مدیریتی با مدارک عالی آموزشی و فنی مهندسی در قالب موسسین تاسیس و مدیریت میشود که عبارت است از:
۱: خانم دکتر مهری علیزاده
۲: آقای دکتر محسن صادقی پور
۳:آقای دکتر بابک فخر
هدف غائی مجتمع آموزشی و فرهنگی سلاله:
پرورش همه جانبه و متوازن شخصیت دانش آموزان در ابعاد عقلانی، عاطفی، جسمانی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، علمی و مهارتی (ساحت‌های شش گانه تربیت) می‌باشد. به عبارت دیگر به دنبال تربیت شهروندان مطلوب برای زندگی در جامعه جهانی با هویت ایرانی است.
چشم انداز:
- تلاش برای تحکیم ارکان مدارس سلاله به عنوان مدرسه ماندگار، مرجع و الگو در سطح کشور و استان در افق ۱۲۰ ساله برای پرورش دانش آموزان نخبه، خلاق و فرهیخته به عنوان آینده سازان ایران آباد.
مأموریت:
- براساس رویکرد جهانی فکر کردن و منطقه‌ای عمل نمودن، برنامه ریزی برای شناسایی استعداد‌های دانش آموزان و فراهم نمودن زمینه‌های رشد وشکوفایی آن‌ها از طریق تسهیل گری و غنا بخشیدن به محیط یادگیری
شعار:
- ارتقاء کیفیت آموزش علوم ومهارت همراه با شادی و آرامش
فرهنگ سازمانی:
- براساس الگوی سازمان (مدرسه) به مثابه خانواده؛ باورها، ارزش‌ها و رفتار‌های مشترک و منسجمی بین کارکنان، دانش آموزان و اولیاء آن‌ها به وجود آمده است که درجو باز سازمانی روبط آن‌ها همانند اعضاء یک خانواده صمیمانه، نزدیک، دلسوزانه و مبتنی براعتماد و احترام متقابل است.

امکانات (فضا و تجهیزات):
باتوجه به تأثیر فضا و تجهیزات آموزشی در سلامت و بهداشت روانی دانش آموزان و تسهیل فراینده یاددهی و یادگیری آن‌ها این مجتمع در ۵ ساختمان مجزا با ۵۰۰۰ مترمربع بنا و ۷۰۰۰ متر محوطه فعالیت می‌نماید کلاس‌ها به صورت موضوعی (برای هردرس کلاس مخصوص) تدارک دیده شده اند نظیر کلاس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی، تاریخ، جغرافیا، هنر، ادبیات، الهیات، زبان‌های خارجی و ورزش و هوش مصنوعی که به تناسب هر موضوع: امکانات و تجهیزات، دکوراسیون، چارت و پوستر‌های آموزشی، کتابخانه و آزمایشگاه کلاسی چیده شده است و تصاویر و جملات انگیزشی مشاهیر علمی، ملی و جهانی مرتبط هر رشته به ویژه بانوان برای الگو دهی به دانش آموزان عزیز نصب شده است.
- برای استفاده از امکانات بیشتر وتنوع بخشی به محیط‌های یادگیری و تقویت روحیه پژوهشگری و همچنین آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در جشنواره‌ها و المپیاد‌های علمی و انجام آزمایش‌های تخصصی با پژوهشسرا‌های ناحیه ۱ و ۳ آموزش و پرورش قرارداد همکاری تنظیم شده و دانش آموزان از طریق سرویس حمل ونقل به محل اعزام می‌شوند و از تجهیزات بسیار کامل و جامع آن فضا‌ها زیر نظر کارشناسان متخصص بهره میبرند.
- برای ارتقاء سلامت و نشاط دانش آموزان، علاوه بر امکاناتی که در محوطه مدارس برای تحرک و پویایی (ورزش وبازی) دانش آموزان نصب شده است با سالن‌های ورزشی استاندارد نزدیک مدارس قرار داد همکاری تنظیم شده و دانش آموزان از طریق سرویس حمل ونقل هر هفته به محل اعزام می‌شوندو در قالب ۸ تیم ورزشی در رشته‌های گوناگون فعالیت دارند.
- برای آموزش و ارتقاء مهارت‌های زندگی، رشد اجتماعی، اخلاقی دانش آموزان و نیز استقلال‌های فردی وآشنایی با میراث فرهنگی و آداب و رسوم و سنن و فرهنگ شهر‌های مختلف کشورو همچنین تفریح سالم همراه شادی ونشاط دانش آموزان در کنار مربیان دلسوز و مجرب، از طریق عقد قرارداد با مراکز فرهنگی – تربیتی آموزش وپرورش در سطح ملی و استانی و همچنین هتل‌های مجهز و استاندارد چند ستاره در کل کشور و درطول سال چندین اردوی یک روزه درون استانی وچند روزه برون استانی برای بازید از اماکن زیارتی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی، تفریحی و موز‌ها و... برگزار می‌شود و نیز چندین تور دانش آموزی جهت آشنایی با آموزش کشور‌های خارجی و نیز فرهنگ جامعه کشور‌های پیشرفته آموزشی به کشور‌هایی مثل فنلاند، ترکیه، لهستان، شهر دبی و .... اعزام شده اند.
- مدارس وآموزشگاه آزاد علمی وتیز هوشان به لابراتوار آموزش زبان انگلیسی، آزمایشگاه‌های تخصصی علوم، کتابخانه‌های دیجیتال و فیزیکی، سایت‌های آموزش فن آوری‌های نوین برای غنا بخشیدن به محیط یادگیری و زمینه سازی آینده پژوهی و آشنایی با دنیای هوش مصنوعی مجهزمی باشند.
- به منظور ایجاد آسایش وآرامش روانی و همچنین ارتقاء شادی، نشاط، ایمنی و بهداشت و سلامت جسمی و روانی دانش آموزان در زنگ تفریح، محوطه و راهرو‌های مدارس بسیار هنرمندانه از طریق ایجاد فضای سبز، نصب آب نما، نور پردازی و صندلی‌های راحت جهت استراحت دانش آموزان، زیبا سازی شده اند و با لحاظ مکان‌های مناسبی برای بوفه، کافی شاپ، کافه کتاب، نصب تجهیزات ورزشی پارکی، محیطی مفرح و دلپذیر برای رفع خستگی ذهنی و جسمی دانش آموزان فراهم گردیده است. لازم به ذکر است از این فضا‌های زیبا و دلنشین خارج از زنگ‌های تفریح به منظور تنوع بخشی به محیط یادگیری به فراخور موضوع و زمان آموزش برای تشکیل کلاس در فضای باز و جلسات گروهی استفاده می‌شود.
- به منظور برگزاری سمینار‌های آموزشی و فرهنگی سالن اجتماعات با گنجایش ۱۲۰ نفر درهر مدرسه تجهیز گردیده است که سمینار‌های آموزشی و فرهنگی دانش آموزان، کارکنان و دوره‌های آموزش خانواده درآن برگزار می‌شوند.
- باتوجه به نقش و اهمّیت منابع انسانی در ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی وپرورشی کادر آموزشی و مدیریتی مدارس از بین نیرو‌های متخصص و مجرب سطح استان البرز و شهر تهران انتخاب شده اند و برنامه‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و کارگاهی برای ارتقاء دانش و مهارت‌های حرفه‌ای آن‌ها برگزار می‌شود. در کنار دبیران متخصص در دپارتمان‌های علمی، و دپارتمان مشاوره، با ۲۰ نفر مشاور تحصیلی و ۹ نفر مشاور تربیتی (روانشناختی) با مدرک دکتری تخصصی و کلینیکی مشغول ارائه خدمات برنامه ریزی و راهنمای تحصیلی و استعدادیابی و رسیدگی به مشکلات دانش آموزان می‌باشند. با توجه به اینکه نظم و انضباط سازمانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت مدارس می‌باشد علاوه بر تعیین معاون آموزشی هر پایه که مسئول رصد و پیگیری روند رشد یا ا فت تحصیلی دانش آموزان و فرایند یادهی و یادگیری در کلاس‌ها می‌باشد، چند نفر مشاور و پشتیبان در این امر مهم او را کمک می‌نمایند و برای هر پایه یک معاون انضباطی در نظر گرفته شده است که جهت نهادینه کردن نظم وانضباط در زندگی تحصیلی و شخصی دانش آموزان به عنوان یک خصلت اخلاقی در طول زندگی همانند مادری دلسوز در کنار آن‌ها است

برنامه‌های آموزشی:
جهت ارتقاء کیفیت آموزش پایه‌های تحصیلی- راهبرد‌های کیفیت بخشی به فرایند یاددهی –یادگیری به شرخ زیر انجام می‌گیرد:
- با وجود استفاده از دبیران متخصص ومجرب همواره با استفاده ازروش‌های نوین تدریس و سنجش و ارزشیابی، نظریه‌های روانشناسی یادگیری و همچنین تکنولوژی نوین آموزشی تاکید می‌گردد.
-با رویکرد سنجش در خدمت آموزش طرح درس سالانه (تقویم آموزشی و بودجه بندی محتوا) وآزمون‌های مستمرکلاسی و هماهنگ پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس برنامه راهبردی آزمون‌های کانون فرهنگی وآموزشی قلم چی تنظیم می‌گردد ومعاون آموزشی پایه با همکاری پشتیبان‌ها ومشاوران روند افت یا رشد تحصیلی دانش آموزان را رصد وپس از شناسایی نقاط قوت وضعف درسی آن‌ها به اولیاء اطلاع رسانی میشود (برگزاری جلسات ملاقات عمومی و فردی اولیاء با دبیران ومشاوران.) جهت اصلاح و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموز برنامه مطالعاتی تنظیم و کلاس‌های جبرانی تشکیل می‌شود. ضمناً از طریق تحلیل نتایج آزمون‌ها ونظر خواهی از دانش آموزان و. عملکرد معلمان ارزیابی و نتایج آن جهت بهبود فرایند یاددهی و یادگیری به صورت مستمر درطول سال تحصیلی به آن‌ها منعکس می‌شود.
-علاوه برموارد فوق براساس مقتضیات هرپایه تحصیلی برای آن پایه برنامه‌های ویژه‌ای هم تدارک دیده می‌شود به عنوان مثال در پایه دوازدهم که دانش آموزان همزمان باید برای امتحانات نهایی (تشریحی) و کنکور سراسری (تستی) آماده گردند برای دروس عمومی و اختصاصی برحسب ضرایب هر درس ساعات فوق برنامه بیشتری اختصاص می‌یابد که حتی این ساعات آموزشی درجلسات مجزا برگزار می‌شود یعنی کلاس‌های آماده کردن دانش آموزان برای پاسخگویی به سئوالات تشریحی امتحانات نهایی و تستی آزمون سراسری توسط دو دبیر و در دو زمان مجزا برگزار می‌شود که این اقدام مستلزم ایجاد هزینه‌های اضافی برای مدارس می‌گردد که به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی و موفقیت دانش آموزان در سنجش و پذیرش دانشگاه هاو مراکز آموزش عالی و راهیابی به رشته محل‌های دانشگاهی برتر هیئت مدیره و مدیر عامل پرداخت آن را تقبل نموده اند و نیز برگزاری اردوی مطالعاتی نوروز در پانسیون مطالعاتی زیر نظر مشاورین و رفع اشکال اساتید درسی مرتبط کمک بسیار مهمی جهت استفاده بهینه از زمان تعطیلات و آماده سازی دانش آموزان با نهایت بهره وری برای شرکت در کنکور سراسری می‌باشد.
-یکی دیگر از راهبرد‌های آموزشی مدارس سلاله استفاده از روش بازیابی اطلاعات در پایان هر جلسه آموزشی به منظور تعمیق وتثبیت یادگیری می‌باشد به عبارت دیگر در پایان هر جلسه از دانش آموزان خواسته می‌شود چند نمونه سئوال مرتبط با موضوع تدریس را حل نمایند یا خلاصه مفاهیم را بنویسند یا نقاشی کنند.

-یکی دیگر از راهبرد‌های آموزشی مدارس متوسطه دوم تنظیم برنامه سه ساله آزمون‌های سراسری برای دانش آموزان پایه‌های دهم، یازدهم، و دوازدهم است که در دوره‌های تابستانی و به صورت خود خوان زیر نظر مشاورین و اساتید فن طبق برنامه مطالعاتی مدرسه در طول سه سال پیگیری می‌شود ومانع از انباشت مطالب برای پایه دوازدهم می‌شود.

مهارت آموزی:
دربرنامه هفتگی مدارس سلاله علاوه بر ساعات مصوب و فوق برنامه دروس هر پایه تحصیلی ساعاتی جهت مهارت آموزی شغلی در نظر گرفته شده است تا هر دانش آموز در طول دوره تحصیلی در کلاس‌های آموزشی یک یا چند مهارت در زمینه‌های، مهارت‌های زندگی، کار آفرینی، رباتیک، الکترونیک، عکاسی، گرافیک، موسیقی، نقاشی، خطاطی، فن بیان، ارتباط موثر، داستان نویسی، مقاله نویسی، پژوهشگری و. شرکت نماید ویک یا چند مهارت بیاموزد و در بعضی از مهارت‌ها گواهینامه حرفه ای، از سازمان فنی وحرفه‌ای دریافت می‌نمایند.
برنامه‌های پرورشی و فرهنگی:
به منظور تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و هنری دانش آموزان در مدارس سلاله برای برگزاری نمازجماعت، جلسات پرسش و پاسخ مذهبی، مراسم مناسبت‌های مذهبی ملی و انقلابی با تبین پیام واهداف هر مناسبت اهتمام ویژه‌ای می‌شود و در طول سال تحصیلی توسط مربیان پرورشی مطابق سرفصل فعالیت‌ها فرهنگی، هنری و مسابقات دانش آموزانی در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های چشمگیری انجام می‌شود؛ که منتج به کسب مقام‌های متعدد توسط دانش آموزان شده است.
برای پرورش روحیه مشارکت پذیری، مسئولیت پذیری، تشریک مساعی برای حل مشکلات جوامع محلی وملی در بین دانش آموزان نسبت به برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی و استفاده از نمایندگان آن‌ها در شورا‌های مدرسه و همکاری برای حل مشکلات و اداره مدسه اهتمام ویژه‌ای انجام می‌گیرد.
تشکیل هسته مشاوره در سطح مجتمع:
با عنایت به نقش و جایگاه مشاوره راهنمایی در حفظ ارتقاء بهداشت و سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دپارتمان مشاوره متشکل از ۲۰ نفر مشاور تحصیلی و ۹ نفر مشاوره روانشناختی با مدرک دکتری تخصصی در سطح مدارس مشغول ارائه خدمات می‌باشد که درسال جاری برای رسیدگی تخصصی و عمیق‌تر به مشکلات آموزشی، عاطفی و ... دانش آموزان اقدام به تشکیل هسته مشاوره (گروه مشاوران کلینیکال) در محل شعبه متوسطه دوم عظیمیه خیابان پاسداران غربی – بین نیک نژادی وغلامی پلاک ۹ شده است و بر اساس ارجاع مدارس در هسته مشاوره توسطه مشاوران و روانشناسان متخصص به دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها خدمات مشاوره در زمینه‌ها مختلف ارائه می‌شود.
به اهتمام این گروه جهت بالابردن آگاهی دانش آموزان از مهارت‌های فردی و اجتماعی، کتاب مدرسه زندگی سلاله تدوین شده و در ساعت‌های زنگ مشاوره توسط این گروه متخصص به صورت کارگاهی و کار گروهی و کار عملی، نمایش فیلم و. آموزش‌های لازم آموزش و تمرین میشود که بسیار مورد استقبال و اقبال دانش آموزان و خانواده‌ها قرار گرفته است.
در سال جدید نیز قرار بر آموزش مبتنی بر مدارس دوستی در ساعت‌های کتاب سبک زندگی برای همه پایه‌ها می‌باشد.
لازم به ذکر است در طول تمام سال‌های فعالیت آموزشی مجموعه
با توجه به اهداف، چشم انداز و ماموریت مجموعه، مسئولین و کادر آموزشی تلاش برای پرورش دانش آموزان نخبه، خلاق و فرهیخته را سرلوحه کار آموزشی خود قرار دادند و در همین راستا دانش آموزان موفق به کسب بیش از ۱۰۰ رتبه اول و مدال طلا و نقره بین المللی در رقابت‌های علمی و پژوهشی بین دانش آموزان کشور‌های کانادا، انگلستان، رومانی، مالزی، فنلاند و استرالیا شده اند و نیز در عرصه رقابت‌های داخل کشور مانند جشنواره خوارزمی، جشنواره ابن سینا، جشنواره علمی پایا، مسابقات فرهنگی، هنری و مسابقات آزمایشگاهی همه ساله تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان حائز رتبه‌های اول تا سوم کشوری و استانی شده اند و نیز در عرصه رقابت کنکور سراسری هر ساله شاهد موفقیت تعداد زیادی دانش آموزان در قبولی دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه صنعتی شریف، تهران، علم و تکنیک، صنعتی اصفهان، خوارزمی، تبریز و ... در رشته‌های پزشکی، پیرا پزشکی، مهندسی و فنی، حقوق، روانشناسی و ... بوده ایم به ویژه اینکه چندین بار در رشته علوم انسانی دانش آموزان موفق به کسب رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی در رشته انسانی شده اند.
نکته پایانی: مجتمع فرهنگی و آموزشی سلاله مکانی است برای دانستن، انجام دادن مهارت و تجربه‌ها، بهتر زیستن و باهم زیستن یا به عبارت دیگر تقویت شوق و لذت یادگیری علم ومهارت و تجربه حال خوب در کنار هم زندگی کردن است.
دکتر مهری علیزاده
مدیر عامل مجتمع آموزشی سلاله

newsQrCode
ارسال نظرات