افتخار هم صحبتی با یکی از مدیران محترم اموزشی را داشتیم که توجه شما رو به بخشی از این مصاحبه جلب مینماییم.
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:
لیلا شرف دوست
مدیر و موسس مجتمع آموزشی رویای روشن، پیش دبستانی، دبستان، و دبیرستان دوره اول دخترانه هستم.
چه انگیزهای باعث شد در حیطه آموزش و پرورش ورود پیدا کنید؟
من از ۱۸ سالگی با ورود به دانشگاه هم زمان وارد محیط کار شدم. در اولین سال کاری معلم پیش دبستانی بودم و در حین ادامه تحصیل در مدارس دخترانه و پسرانه شاغل بودم. سابقهی تدریس از مقطع پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی را دارم و در سمتهای (معاون پرورشی، معاون اجرایی، ناظر اموزشی و مدیریت) سابقهی اشتغال دارم. در تمامی این سالها خلاء بزرگی را در مدارس احساس میکردم بخصوص در مدارس دخترانه، این خلاء در قسمت مهارتها مشهود بود. در مدارس باید فعالیتها مهارت محور باشد و به اموزش مهارتها اهمیت داده شود، زیرا انچه قرار است برای دانش اموزان رقم بخورد (از نظر روحی و آموزشی) سن پیش دبستانی تا کلاس ششم است این موضوعی اثبات شده میباشد اگر قرار است دانش آموزاعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری، خودباوری، کنترل خشم، همدلی، مهارت نه گفتن و. را بیاموزد در همین سنین و مقطع اتفاق میافتد. من با این باور، چون خود مدیر و موسس نبودم و نمیتوانستم این ایدهها را اجرا کنم و این خلاء را پر کنم.
بنابراین این اهداف انگیزهای شد تا مدرسه را تاسیس کنم.
نکته:
زمان تاسیس مدرسه ام با اوایل شیوع دورهی کرونا متقارن بود و تمامی آشنایان، مسئولین ادارات سعی بر این داشتند که مرا از این اقدام با توجه به شرایط خاص و مجازی شدن آموزش به صورت آنلاین، منصرف کنند. با اشراف و علم بر این موارد این حس را داشتم که من به خودم و به بچههای این مملکت
یک مدرسه بدهکارم
و این کار باید عملی میشد.
اگر امکان انتخاب شغل را مجدد به شما میدادند چه شغلی را انتخاب میکردید؟
بازهم معلم شدن را انتخاب میکردم. معلمی عشقی است به بلندای تاریخ و معلمی اگر با عشق درونی همراه نباشد اثر گذاری ویژهای نخواهد داشت.
من جزو دانش اموزان زرنگ بودم و مادرم همیشه دوست داشت رشته تجربی را انتخاب کنم، اما علاقه من تحصیل در رشته ریاضی بود و همین رشته را هم انتخاب کردم.
ما چهار خواهر هستیم و هر چهار نفر معلم شدیم و یکی از افتخارات پدرم این بود که میگفتند: ((چهار دختر دارم و هر چهار نفرشان معلم هستند.))
پدرم مشوق اصلی ما بودند و اعتقاد داشتند بهترین شغل برای خانومها معلمی است
(و، اما ارزوی مادرم چه شد)
با خودم فکر میکردم پزشک شدنم و درمان بیماران آرزوی مادرم بود و من نتوانستم این آرزو را براورده کنم تا این که با بررسیهای که انجام دادم متوجه شدم در طول این سالهای خدمت خیلی از شاگردان من در رشتههای مختلف مشغول به فعالیت هستند که توانسته اند بهترین خدمات را به آحاد مردم ارائه دهند.
شاگردانی را داشته ام که پزشک شدند و در حال ویزیت بیماران هستند همان جا بود که رو به آسمان کردم و خدا را شکر کردم.
حرفی با مادر آسمانی خود
مادرمای عزیزتر از جانم من شاید در ظاهر نتوانستم خواسته شما را اجابت کنم و پزشک شوم، ولی به خودم قول دادم کاری کنم که باعث افتخارت باشم امروز اگر پزشک میشدم فقط یک نفر بودم که طبابت بیماران را انجام میدادم در صورتی که با معلم شدنم پزشکان زیادی را امروز تحویل جامعه دادم که همه انها فرزندان تو هستند و هر دعای خیری که آن بیماران به جان پزشکان میکنند بدون شک مادرم به تو هم خواهد رسید مادرم در زیر آسمان کبود به یاد روزهای خوب با تو بودن زندگی میکنم و خوشحالم توانستم تو را به ارزویت برسانم.
روحت شاد و یادت گرامی
با توجه به شرایط کنونی که بچهها وابسته به فضای مجازی هستند نگاه شما به عنوان یک فرد فرهنگی و با تجربه آینده را چگونه خواهید دید؟
بسیار نگرانم بچهها به شدت وابسته موبایل شدند که البته ما هم بی تقصیر نیستیم و این مسئله از چند بعد میتوان تحلیل کرد اینکه اول تکنولوژی را وارد میکنیم بعد به ضررهایش فکر میکنیم متاسفانه بچهها در فضای مجازی اجازه سرچ و دیدن همه چیز را دارند و. در یک برهه بچهها برای آموزش نیاز به تکنولوژی داشتند، اما هیچ اطلاعاتی به خانواده داده نشد که چگونه استفاده از تکنولوژی را کنترل کنند و استفاده درست از این تکنولوژی به چه نحوی میباشد.
البته که فضای مجازی کارآمد و خوب است مانند دارو میماند که مواقعی شفا میدهد، اما در مواقع دیگری میتواند زیان بار باشد.
بچهها بسیار باهوش هستند و میدانند که بعضی از شنیدهها و دیده هاشون غیر مجاز است بنابراین با بزرگترها در میان نمیگذارند، و همین امر باعث میشود که موضوع و دیدههای خود را با دوستانشان در مدرسه به اشتراک بگذارند و این یک زنگ خطراست.
چون دوستانشان هم میزان آگاهی و اطلاعاتشون در حد آنها میباشد و نمیتوانند راهنمای خوبی برای آنها باشند.
فکر و ذهن فرزندان ماهم مانند ظرفیت یک گوشی است اگر بیش از حد داخل این گوشی مطلب بریزیم و یا مطالبی خصوصا ویروسی را به گوشی وارد کنیم متاسفانه خیلی زود اسیب میبیند و ممکن است هنگ کند.
نقش رسانه چقدر میتواند در رفع این موانع تاثیر گذار باشد؟
رسالت رسانهها بسیار حائز اهمیت است. آگاهی دادن و طراحی فضایی مناسب برای دریافت اطلاعات، برگزاری جلسات مشاوره، آموزش خانواده جهت آگاهی با تکنولوژی روز و استفاده از نرم افزارهای محدود کننده برای دریافت اطلاعات بچهها در فضای مجازی و ...
آینده ساخته نمیشود مگر در مدرسه، کلاس درس و معلم...
سرکارخانم لیلا شرف دوست یکی ازناگفتههای زندگی خودرا این گونه بیان کرد.
دوست داشتم توان مالی بیشتری داشتم تا مدارس بیشتری با ایدههای خلاقانه و مهارت محور که مدنظربنده و گروه آموزشی رویای روشن میباشد را تاسیس کنم تا دانش آموزان بیشتری برای فردایی روشن آماده کنیم.
هنوز امیدوارم که خیلی زود این هدف مقدس محقق میشود و مدارس که دانش آموزان بتوانند بهترین خدمات اموزشی و پرورشی را داشته باشند دایر خواهم کرد. آموزش و پرورش هر کشوری جایی است که آینده آن کشور را ترسیم میکند.
لطفا از مقاطع و ظرفیتهای که در مدرسه وجود دارد را توضیح بفرمایید؟
نگاه ما برای ایجاد مدرسه صرفا نگاه اقتصادی نبوده است و تمام تلاش ما این بوده است که اگر قرار است خدمتی را انجام دهیم که سالیان سال باقی بماند و هرگز از بین نرود، آموزش و پرورشی خواهد بود که نسل به نسل خواهد چرخید و اگر امروز راه درست و علم لازم را آموزش ببینند در آینده این آموزش را پرورش خواهند داد وبه نسلها دیگر منتقل خواهند کرد از این رو واز این نگاه سعی شده ازمهمترین مقطع تحصیلی که میتواند ریشه و فونداسیون اساسی راه باشد را شروع کردیم و با پیش دبستانی و آماده سازی نو آموزان برای ورود به مقاطع بالاتر زمینههای لازم را هموار خواهیم کرد.
مقطع پیش دبستانی: اولین قدم و ورود به اجتماع نونهالان خواهد بود.
پیش دبستانی اولین جدایی رسمی فرزند از والدین و ورود به یک عرصه بسیار مهم که متاسفانه برخی از والدین این مقطع را نادیده و یا کم رنگ میپندارند که میتواند این نگاه در سالهای بالاترتحصیلی آسیب خودش را نشان دهد.
مقطع متوسطه دوره اول حساسیتهای فوق العادهای را به همراه خواهد داشت دانش اموزان معمولا در این سن و مقطع هنوز نه بزرگ شده اند که بشود خیلی از موضوعات را درک کنند و خوب را از بد تشخیص دهند و نه انقدر کوچک هستند که برای هر کاری بشود والدین همرایشان کنند؛ اینجا وظیفه مربیان مدارس بسیار سخت خواهد بود باید نقش یک معلم؛ یک دوست؛ مادر؛ همدم و همه و همه را باهم ایفا کنند.
ما سعی کرده ایم برای دانش آموزان خود اینگونه باشیم.
ویژگی مجتمع آموزشی رویایی روشن را مطرح بفرمایید؟
مجتمع آموزشی رویایی روشن را بر پایه مهارت محور برنامه ریزی کردیم و ما مقام برترفعالیتهای مهارت محور را در سالی که مدرسه به صورت مجازی دایر بود اخذ کردیم و این یک افتخار بزرگ است.
نگرش بعضی مدارس، خانوادهها و بعضی معلمها بر این است که فقط دانش آموزانی که ریاضی و شیمی و... را نمره بالا میگیرند دانش آموز زرنگ نامیده میشوند، در حال حاضر همچین موضوعی منسوخ شده است در حالی که ارزشیابی کیفی و توصیفی هم همین را میگوید، اما متاسفانه این طرح کیفی و توصیفی به طور کامل اجرا نمیشود، ما بر روی هوشهای هفتگانه مانورهای زیادی میدهیم خانوادهها را دعوت میکنیم با آنها صحبت میکنیم که هیچ انسانی بدون هوش نیست، هر انسانی حتما دارای یک هوشی است، یک نفر هوش موسیقی دارد، یک نفر هوش ورزش دارد، یک نفر هوش هنری دارد و. ما در این مدرسه تلاشمان این است بچهها را بر اساس هوش خودشان شناسایی کنیم و خانوادهها را در جریان هوشهای بچهها قرار دهیم با اینکه زمان زیادی میبرد، اما دردستور کار خود قرارداده ایم و انجام میدهیم. زمانی که هوش بچهها را شناسایی کردیم به پرورش استعداد آنها کمک میکنیم و شاخ و برگ میدهیم. تا بتوانند از همین ابتدا با پتانسیلها وعلاقه مندیهای که دارند بهترین انتخاب را داشته باشند ودر عمر و هزینه خود صرفه جویی کرده باشند وتلاش خود را با هدف مشخص انجام دهند و خانوادهها را نیز از این موضوع مطلع کرده تا انها نیز با فرزندان خود همراه باشند واین یک قدم موفق در آینده آنان خواهد بود.
نکته:
ارزشیابی کیفی و توصیفی هم همین را میگوید، اینکه هر بچه را با خودش مقایسه کنید هر دانش آموزی را نسبت به خودش بسنجید. مقایسه دو دانش آموز با یکدیگر و یا مقایسه فرزند با یکی از فرزندان در اقوام و یا دوستان بسیار آسیب زننده خواهد بود.
درک مسئله:
در هر سن و جایگاه که باشیم اگر فردی مارا با دیگران قیاس کند و نقاط قوت او را به ما نشان و نقاط ضعف مارا بیان کند چه حسی پیدا خواهیم کرد؟
(جواب را باخود صادقانه بیان کنید)
کاملا درست فرمودید: حتما ناراحت و در موضع دفاع قرار خواهیم گرفت واین در سنین کمتر و خصوصا در مقطع ابتدایی و متوسطه اول برای آنها قابل درک و هضم نخواهد بود و بسیار آسیب زننده خواهد بود بنابراین مقایسه اصولا انجام نشود حتی در یک کلمه.
ما کلاسهای فوق برنامههای که برای پیش دبستانیها در نظر گرفته ایم کلاس زبان، نقاشی تخصصی، قصه خوانی، نمایش خلاق، سفال گری، اوریگامی، ایروبیک کودکان
(ناهنجاری اسکلت کودکان را تشخیص میدهند و آنها اصلاح میکنند) و کلاس مهارت. مهارتها توسط روانشناس به دانش آموزان آموزش داده میشود مانند: مهارت خود مراقبتی که در حد و سن و فهم آنها صورت میگیرد، کنترل خشم، مهارت نه گفتن، دوست یابی، همدلی و ...
ساعات مدرسه شما باساعاتی که آموزش وپرورش تعیین کرده متفاوت است یا خیر؟
بله ساعت متفاوت است، مدارس غیر دولتی ۶ ساعت کلاسهای فوق برنامه دارند البته که از سال پیش اختیاری شده است؛ و درصورتی که والدین و دانش آموزان تمایل داشته باشند میتوانند از این کلاسها استفاده نمایند که معمولا به دلیل اهمیتی که این کلاسها دارند مورد استقبال والدین بوده است.
آیا دانش آموزان از خدمات سرویس ایاب و ذهاب نیز بهرهمند هستند؟
بله، سرویس سامانه سهند است که خانوادهها آنجا ثبت نام میکنند و پیمانکار زیر نظر آموزش و پرورش است و در مدرسه معرفی میشود؛ که بسیار مورد اعتماد است و ا ز خیلی فیلترها گذشته اند واصلا جای کوچکترین نگرانی وجود ندارد.
آیا در مقطع دبیرستان دوره اول هم کلاسهای فوق برنامه دارید؟
سعی ما رشد دانش آموزان در زمینههای مختلف است که بنا به سلایق خودشان میتوانند از کلاسهای فوق برنامه نیز استفاده نمایند.
مانند:آموزش کامپیوتر، کارگاه آموزشی، آموزش دروس زبان، عربی و ریاضی، کتابخوانی و ... برای دانش آموزان که میتوانند به راحتی ازاین امکانات نیز استفاده نمایند.
آیا امکان نمایندگی این مجتمع آموزشی را در استانهای دیگر هم خواهید داشت؟
بله با توجه به استقبالی که شده است و درخواستهای که از برخی همکاران دربرخی استانها داشته ایم امیدوارم بتوانیم به زودی مدارسی با همین نگاه مدیریتی وبا تمام پتاسیلهای که وجود دارد راه اندازی کنیم که حدود ۶۰ درصد از راه را رفته ایم و بسیار به این هدف نزدیک هستیم.
سرکار خانم لیلا شرف دوست توصیه خود را به علاقهمندان به رشته معلمی اینگونه مطرح فرمودند:
سرنوشت بچهها و آینده بچهها در گرو تعلیمهای معلمها است. میدانم این شغل بسیار سخت است مخصوصا با این شرایط اقتصادی با این شرایط خانوادهها، خواهشا به دور از همه دغدغهها به دور از همه مشغلهها فقط در نقش یک معلم به بچهها تعلیم دهند؛ و دانش آموزان را واقعا فرزندان خود بدانند که اگرچه دقیقا همین نگاه را دارند. شغل معلمی شغل انبیاست و بسیار مقدس است. از تمامی همکاران صمیمانه تقاضا دارم که نسبت به این موضوع توجه خاصی داشته باشند. معلم با یک نگاه، یک لبخند، یک اخم و ... میتواند سرنوشت یک انسان را تغییر دهد. ما تاثیر مستقیم بر آموزش نسلها را داریم و مراقب باشیم که چه رفتاری داشته باشیم که در آینده در کارهای خیرو شر بدون شک سهیم هستیم.
سخنی پایانی
بی شک موفقیتهای که طی این سالها مجموعه رویای روشن کسب نموده است امکان پذیر نبود مگر با حمایت صممیمانه عزیزانم که در این راستا همراه و همفکر و مشوق بنده بودند.
تشکر ویژه دارم از همسر عزیزم که همراه و پشتوانه استواری در تمامی مراحل زندگی و کاری بوده و هستند. قدر دان همراهی دختر نازنین و پسر عزیزم و خواهران خوبم هستم و امیدوارم در پیشبرد اهداف متعالی همچنان مرا همراهی کنند.
تلفن مجتمع آموزشی رویای روشن:
۰۹۰۱۳۵۹۹۱۱۵
۰۲۶۳۴۴۱۰۵۶۳
تلفن دبستان رویای روشن:
استان البرز- کرج – شاهین ویال – خ دوم شرقی پلاک ۵،
۰۹۱۲۶۱۵۶۹۶۳
۰۲۶۳۴۴۳۸۴۲۴
تلفن دبیرستان دوره اول:
استان البرز – کرج – شاهین ویلا
- بین خیابان ۴ و ۵ شرقی خیابان اصلی قلم
۰۹۳۵۷۳۸۳۴۲۱
۰۲۶۳۴۵۱۵۸۴۱
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛