پاکسازی ۴۰ هکتار از اراضی آلوده به دارواش در طالقان

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ۴۰ هکتار از  اراضی آلوده به دارواش در روستای اوچان شهرستان طالقان با روش هرس ‌پاکسازی شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: ۴۰ هکتار از اراضی آلوده به دارواش در روستای اوچان شهرستان طالقان با روش هرس ‌پاکسازی شده است.
کد خبر: ۴۰۵۹

جام جم البرز: مهدی طیبی روز یکشنبه در حاشیه آغاز برگزاری دوره آموزش کنترل انگل دارواش در شهرستان طالقان افزود: امسال یک هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی بخش پایین طالقان پایش و نقشه آلودگی به دارواش در جنگل‌ها تهیه شده است.

وی تاکید کرد: مهار موفق آفت دارواش در طالقان نیازمند کنترل همزمان در جنگل‌ها و باغات میوه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان البرز است.

طیبی گفت: موش‌های مریون، ملخ زبرا، ملخ‌های شاخک کوتاه بومی و موریانه از مهمترین عوامل خسارت زای منابع طبیعی استان البرز هستند که سالانه اعتبارات بالایی صرف کنترل این آفات می‌شود.

وی افزود: مهمترین عامل خسارت زای منابع طبیعی در شهرستان طالقان آفت دارواش است که بلای جان درختان مثمر و غیر مثمر است و در این میان بیشترین خسارت را در اراضی جنگلی به درختان زالزالک وارد می‌کند.

طیبی در خصوص پایش و کنترل این آفت خاطر نشان کرد: دارواش به رغم خسارت زا بودن، روش کنترل ساده‌ای هم دارد و با هرس شاخه‌های آلوده و معدوم کردن آن‌ها می‌توان به راحتی آن را کنترل کرد.

وی با اشاره به روش پراکنش دارواش که از طریق میوه‌های چسبناک آن انجام می‌شود، گفت: پرندگان در انتقال این میوه‌ها نقش مهمی در پراکنش بذر دارواش دارند که سبب شده باغات کشاورزی و درختان جنگلی در حاشیه این باغات به صورت توده‌ای آلوده شوند.

طیبی افزود: در نتیجه برای کنترل موثر و جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های ثانویه لازم است همزمان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز باغداران نیز زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان با هرس شاخه‌های آلوده درختان میوه خود دارواش را در مستثنیات کشاورزی کنترل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات