به سراغ من اگر می ایید نرم و اهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

به قلم: آرزو منتظم
به قلم: آرزو منتظم
کد خبر: ۴۲۰۱

اسب‌ها در طبیعت به صورت گله‌ای در مراتع بزرگ به صورت آزادانه زندگی می‌کنند از این رو ممکن است مورد تهاجم شکارچیان قرار بگیرند بنابراین برای فرار از خطرات اطرافشان و حفظ بقای خودشان باید حسگرهای قوی داشته باشند.
یکی از این حس‌ها حس‌های شنوایی‌شان است که باعث می‌شود اسب به صداهای محرک اطراف خود واکنش نشان بدهد اگرچه امروز اسب‌ها به صورت صنعتی داخل اصطبل‌ها نگهداری می‌شوند.
ولی شنوایی در رفتارشناسی و تربیت اسب‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد در شیوه نگهداری صنعتی اسب‌ها دیگر شکار نیستند ولی به طور غریزی از شنوایی خود حداکثر استفاده را می‌کنند و نسبت به صداهای اطراف خود واکنش نشان می‌دهند .
همانطور که گفته شد اسب‌ها در پاسخ به محیط اطراف خود صداهایی نیز تولید می‌کند که این صداها با چگونگی بازتاب‌های محیطی متفاوت است به طور مثال شیهه‌ای که یک سیلمی تولید می‌کند قطعاً با شیهه‌ای که یک مادیان از خود تولید می‌کند برای فراخواندن کره خود متفاوت است. یا اسبی که هم نوع خود را فرا می‌خواند شیهه متفاوتی دارد.
حال که ما اسب‌ها را از زندگی طبیعی خود بیرون آوردیم ما نیز همچون اسبان باید احساسات آنها را نیز درک کنیم و به صدایی که اسب تولید می‌کند پاسخ دهیم.
انسان برای تربیت اسب از ابزار و روش‌های مختلفی استفاده می‌کند یکی از این روش‌ها بکارگیری صدا است و نسبت به کار برد آن آهنگ صدا بلندی صدا و.....
می‌تواند روی حسگرهای شنوایی از تاثیر محرک و بسیار زیادی داشته باشد .
صدای بلند و ناهنجار باعث ترسیدن اسب و در نتیجه فرار اسب از این اصوات می شود و بالعکس یک موسیقی آرام می‌تواند تاثیر مثبتی روی اسب داشته باشد و حسگرهای اسب را نوازش کند که بازتاب هر یک از این اصوات در روانشناسی اسب کاملاً قابل لمس است اسبان به وضوح معنی کلمه‌ای که ما بیان می‌کنیم را متوجه نمی‌شوند اما آهنگ نوع گفتار رو درک می‌کنند و این همان چیزی است که در تمام گویش‌ها و در تمام کشورها و با هر زبانی برای تربیت اسب‌ها استفاده می‌شود.
مثلاً از هو هو با ریتم ملایم برای آرام کردن اسب‌ها استفاده می‌شود
یا از نوچ نوچ و اصوات این چنینی برای به حرکت درآوردن اسب استفاده می‌شود
بعضا از صداها برای اسب خوشایند نیست و در برابر آن واکنش‌های خاصی نشان می‌دهد
لذا برای حصول نتیجه بهتر لازم است اسب ها در مقابل این اصوات حساسیت زدایی شوند.
اسبی که برای رشته کمانگیری روی اسب بکارگرفته می شود قطعاً به طور ذاتی با صدای پرتاب تیر از کمان آشنا نیست و در مقابل واکنش نشان می‌دهد پس در روندتربیتی این اسب باید قبل از ورود به کار حرفه ای حساسیت زدایی به عمل آمده باشد.
این حساسیت زدایی در تمام رشته‌های اسب سواری باید انجام پذیرد به طور مثال در مسابقه درساژ استفاده از رو گوشی برای اسب‌ها مجاز نیست زیرا که ممکن است در گوش‌های اسب پنبه فرو کنند و اسب به صداهای اطراف خود ناگهان واکنش نشان دهد و یا در مسابقه پرش قبل از اینکه اسب وارد مسابقه بشود باید حساسیت زدایی شود تا با صداهایی مثل زنگ بلندگو و صداهای تشویق واکنشی نشان ندهد که موجب خطا در مسابقه و زمین زدن سوار کار در نتیجه یکی از حس‌های بسیار قوی مهم حس شنوایی است که انسان می‌تواند با نحوه درست برای تعلیم اسب از این حس استفاده بکند و بهره لازم را بگیرد و با اسب خود ارتباط برقرار کند.
حس شنوایی در اسب‌ها به قدری موثر است که از صدا به عنوان کمک‌های طبیعی نام برده شده که به اندازه تماس دست و ساق سوارکار می‌تواند موثر باشد.
حال که این حس شگفت انگیز به کمک ما آمده تا از آن در جهت مهار کردن اسبهایمان بهره بگیریم وظیفه ماست تا اسباب هایمان را به آوای گوش نواز دعوت کنیم و آرامش را برایشان به ارمغان بیاوریم.

راه های ارتباطی:
آدرس:
البرز،شهرستان ساوجبلاغ شهر کوهسار – سه راه شنده انتهای خیابان گل‌ها باشگاه سوارکاری سواران 

ساعت و روزهای کاری

یکشنبه الی جمعه
۸ الی ۱۲:۳۰_۱۵ الی ۲۰


تلفن: ۰۹۱۲۳۲۱۷۱۶۶ 

اینستاگرام :asvaran_horse_jumping_club 

newsQrCode
ارسال نظرات