سید قربانعلی عطاپور، مدیر مجموعه عطاری سید:

فعالیت در حوزه گیاهان دارویی، نیازمند افزایش آگاهی و اطلاعات است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با آقای قربانعلی عطا پور، مدیر مجموعه عطاری سید جلب می‎نماییم.
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با آقای قربانعلی عطا پور، مدیر مجموعه عطاری سید جلب می‎نماییم.
کد خبر: ۵۱۷

حیطۀ گیاهان دارویی دارای ساختار پیشرفته‌ای است. با آن که این دارو‌ها بسیار پرفایده هستند، ولی مضراتی نیز می‌توانند به همراه داشته باشند. مصرف کنندگان باید به این آگاهی برسند که چه دارو‌هایی برای چه بیماری‌هایی کاربرد دارند. باید این نکته را درنظر داشت که دارو‌های گیاهی مصرف درمانی ندارند و صرفا جهت پیشگیری و کمک به درمان توصیه می‌شوند. مردم باید بدانند که اگر این دارو‌ها را به شکل ادویه جات در غذا‌ها استفاده کنند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند؛ متاسفانه ما معمولا بعد از ابتلا به بیماری، برای درمان از گیاهان دارویی استفاده می‌کنیم؛ در حالی که برای اجتناب از بسیاری از بیماری‌ها باید مرتب در رژیم روزانه خود از آن‌ها بهره ببریم. اکثر مردم با خواص گیاهان دارویی آشنایی کامل ندارند و اطلاعاتشان نسبت به آموزه‌های نسل‌های قلبی محدود است.
اتحادیه، کلاس‌های آموزشی برای عطاری‌ها برگزار می‌کند که در آن کاربرد گیاهان دارویی را فرا می‌گیرند تا متحبرانه‌تر در این زمینه برای بیماران، تجویز داشته باشند. گیاهان دارویی خواص درمانی فراوانی دارند؛ به طور مثال گیاه آویشن در صورت مصرف صحیح، کارکرد دستگاه تنفس را بهبود می‌بخشد. آویشن اصلی در شیراز کشت می‌شود که سرشار از خاصیت است. کاکوتی نوع دیگر آویشن است که برای درد‌های مفصلی و عضلانی کاربرد دارد. اکثر افراد نمی‌توانند این دو را از یکدیگر تشخیص دهند.
یک سری از دارو‌های گیاهی اگر باهم مصرف شود باعث تداخل درمانی می‌شوند، چون ممکن است طبع سرد و گرمی داشته باشند که ترکیب این دو برای انسان زیان رسان می‌باشد. یکسری از دارو‌ها نیز بسیار سمی هستند مانند مصرف افسنتین که مسمویت به بار می‌آورد. مصرف برگ سنا که برای یبوست استفاده می‌شود نیز در دراز مدت مضر است.
مشکل عطاری‌ها و مراجعه کنندگان، عدم آشنایی صحیح و کامل با خواص گیاهان است. به عنوان مثال برگ درخت زیتون که برای کنترل چربی استفاده می‌شود تا تری گلیسرید خون را کاهش دهد هنگامی که ناآگاهانه در کنار مواد دیگر مصرف شود می‌تواند به بدن آسیب برساند.
فعالیت در حوزه گیاهان دارویی نیاز به افزایش آگاهی و اطلاعات در این زمینه دارد. باید بستر‌هایی برای آموزش اساتید این حوزه به عطاری‌ها ایجاد شود. اگر در این زمینه به دانش بیشتری دست یابند، مثلا اگر میزان مصرف برای هر دز دارو را بدانند کمتر در تجویزهایشان خطا می‌کنند. امیدوارم به همت رسانه و مسئولین کشور، مشکلات آموزشی این بخش برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات