دکتر عبداللهی سرپرست دانشگاه خوارزمی:

در حوزه هوش مصنوعی هنوز بسیاری از چالش‌ها بی پاسخ مانده است

نشست تخصصی هوش مصنوعی و طراحی محیط یادگیری با حضور عبدالهی، سرپرست دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
نشست تخصصی هوش مصنوعی و طراحی محیط یادگیری با حضور عبدالهی، سرپرست دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۲۵

به گزارش خبرنگار جام جم البرز، در این نشست عبداللهی به موضوعات کلیدی از جمله یادگیری هوشمند، تولید و توسعه محتوای آموزشی، کاربرد‌های نظری و عملی هوش مصنوعی در آموزش، مباحث روش‌شناسی، فرهنگ و تحول آموزشی، و همچنین نقش علم داده و هوش مصنوعی اشاره و تأکید کرد: این محور‌ها حول دو مفهوم اساسی "هوش مصنوعی" و "یادگیری" طراحی شده‌اند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی با اشاره به برنامه‌های تخصصی این نشست تصریح کرد:برنامه‌های این نشست در دو حوزه ۱. هوش مصنوعی و آموزش هوشمند: بررسی چشمانداز‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ۲. هوش مصنوعی و یادگیری: مطالعه فرصت‌ها، چالش‌ها و تجربیات عملی با بیش از ۳۰ کارگاه آموزشی در دانشگاه‌های مختلف کشور با مدیریت مرکز هوش مصنوعی برگزار شده و ادامه خواهد یافت.

وی افزود:این برنامه با همکاری دانشگاه‌های خوارزمی، علوم پزشکی تهران، شیراز، تبریز، و سایر مراکز علمی در حال اجراست. عبداللهی به جایگاه هوش مصنوعی در ایران و جهان و سرمایه‌گذاری کشور‌های پیشرفته در حوزه هوش مصنوعی و مقایسه آن با وضعیت ایران اشاره و خاطرنشان کرد:متأسفانه آن‌گونه که باید و شایسته است، در کشور و حتی در دانشگاه‌ها به این موضوع پرداخته نشده است. در حالی که کشور‌هایی مانند چین و آمریکا سرمایه‌گذاری‌های چند هزار میلیاردی انجام داده‌اند، ما هنوز نتوانسته‌ایم حتی به سطح مطلوبی در این زمینه دست یابیم. در سطح وزارت علوم نیز برنامه منسجمی برای راهبری این حوزه وجود ندارد، هرچند اخیراً تلنگری برای توجه به این مسئله زده شده است.

عبدالهی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در فعال‌سازی یادگیرندگان، گفت: یکی از چالش‌های نظام آموزشی کنونی، منفعل بودن یادگیرنده است. در حالی که اصل یادگیری بر مشارکت فعال استوار است، سیستم‌های آموزشی موجود دانش‌آموزان و دانشجویان را به دریافت‌کنندگان منفعل تبدیل کرده‌اند. هوش مصنوعی می‌تواند این روند را تغییر دهد و یادگیری را فراتر از زمان و مکان گسترش دهد. دیگر نیازی به تک منبعی بودن یا تک معلمی نیست؛ یادگیرندگان می‌توانند از اساتید جهانی، منابع متنوع و حتی ترجمه‌های هوشمند بهره ببرند.

ایشان همچنین به یادگیری شخصی‌شده اشاره کردند و افزودند: فناوری‌های نوین به ما کمک می‌کنند تا تفاوت‌های فردی را در آموزش لحاظ کنیم و هر فرد بر اساس نیاز و توانایی‌های خود یاد بگیرد. واین به معنای حذف محیط‌های جمعی نیست، بلکه تقویت تعاملات انسانی با ابزار‌های هوشمند است.

سرپرست دانشگاه خوارزمی به چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه آموزش اشاره کرد و تصریح کرد: آمادگی روانی معلمان و مسئولان نیاز به زیرساخت‌های مناسب و لزوم بازنگری در برنامه‌ریزی آموزشی دارد. وی تاکید کرد: جهان به سمت آموزش هوشمند پیش می‌رود و اگر ایران نتواند همگام با این تحولات حرکت کند، از قافله علم و فناوری عقب خواهد ماند. در این نشست

نسرین محمدحسنی، دبیر علمی همایش هوش مصنوعی و طراحی محیط یادگیری، به تشریح ابعاد نوین آموزش در عصر هوش مصنوعی پرداختند. ایشان با اشاره به تحولات جهانی در حوزه یادگیری مجازی، تأکید کردند: امروزه آزمایشگاه‌های مجازی، محیط‌های شبیه‌سازی شده و ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، انقلابی در فرآیند یادگیری ایجاد کرده‌اند. این فناوری‌ها نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش داده‌اند، بلکه امکان شخصی‌سازی آموزش را فراهم می‌کنند. یکی از چالش‌های نظام آموزشی فعلی، نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی و پیش‌دانسته‌های یادگیرندگان است که هوش مصنوعی می‌تواند این نقص را برطرف کند.

محمدحسنی سه محور اساسی این همایش را: ۱. معرفی ابزار‌ها و فناوری‌های نوین آموزشی ۲. بررسی ابعاد فرهنگی و تغییرات پارادایمی در آموزش ۳. مطالعه چالش‌ها و فرصت‌های پیاده‌سازی این فناوری‌ها دانست و تصریح کرد:همانند هر فناوری نوظهور، در ابتدا موجی از اشتیاق و سپس دوره‌ای از انتقادات و سوءاستفاده‌ها را شاهد هستیم؛ بنابراین باید با شناخت کافی و برنامه‌ریزی دقیق وارد این عرصه شویم.

محمدحسنی با اشاره به چالش‌های مدیریتی در حوزه هوش مصنوعی آموزشی اظهار داشتند: متأسفانه در کشور ما هنوز مرجع صلاحیت‌داری که بتواند به صورت جامع و علمی این حوزه را مدیریت کند وجود ندارد. در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی سند هوش مصنوعی را تدوین کرده، اما برای اجرایی کردن آن نیاز به همکاری همه جانبه داریم.

لازم به یادآوری است همایش هوش مصنوعی و طراحی محیط‌های یادگیری ۱۷ اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود. از میان ۲۱۰ اثرارسالی به دبیرخانه این همایش ۱۰۰ اثر برای ارائه انتخاب شده است که در پایان همایش از مقالات منخب تجلیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات