ناصر اسدی، مدیر باشگاه کوهنوردان همراهان طبیعت اندیشه:

ورزشکاران، تحت نظر باشگاه ها به کوهنوردی بروند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با ناصر اسدی، مدیر باشگاه کوهنوردان همراهان طبیعت اندیشه، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با ناصر اسدی، مدیر باشگاه کوهنوردان همراهان طبیعت اندیشه، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۷۸۹

مشکلات در رشته ورزشی ما بسیار زیاد است. یکی از مشکلات اساسی ما به گروه‌های کوهنوردی دوستانه باز می‌گردد. از طرف فدراسیون اعلام شده گروه‌هایی که تحت نظر باشگاه فعالیت نکنند، گروه‌های غیر قانونی هستند.
حال آنکه مشکلات بازدارنده‌ای که در این میان وجود دارند باعث شده خیلی از کوهنوردان از باشگاه جدا شده و به سمت گروه‌های دوستانه و غیر مجاز جذب شوند.
موضوع بیمه نیز یک مشکل است. در حقیقت شرکت‌های بیمه گذار عملا هیچ پوششی برای باشگاه‌های کوهنوردی انجام نمی‌دهد. قوانین بیمه‌ای به گونه‌ای است که اگر شخصی با یک باشگاه کوهنوردی برای انجام یک برنامه اعلام حضور نماید، باید حتما هشت دوره کار آموزی که فدراسیون بنیان گذاری کرده است را گذرانده باشد.
با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیاری از افراد نمی‌توانند این دوره‌ها را بگذرانند. برخی هم به علت محدودیت‌های شغلی و زمانی، از باشگاه‌ها جدا می‌شوند و به گروه‌های کوهنوردی دوستانه سوق پیدا می‌کنند که غیر مجاز هستند.
راهکار در این زمینه فراوان است. یکی از آن‌ها این است که خود فدراسیون می‌تواند تعداد دوره‌ها را از ۸دوره به ۳دوره کاهش دهد. برای مثال، دوره کارآموزی کوه پیمایی و سنگ نوردی مقدماتی و یخ و برف مقدماتی را گذرانده تا بتوانند عضو باشگاه‌ها شوند.
به این شکل، شرکت‌های بیمه هم می‌توانند با توجه به تفاهم نامه‌ای که فدراسیون با ما امضا کرده و آیتم‌ها را کاهش داده، ما را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
در حال حاضر قانون مبهمی اعلام شده مبنی بر اینکه به ازای هر ۱۲نفر باید یک مربی همراه افراد باشد. در واقع به طور واضح ذکر نشده که ۱۲نفر شامل خانم‌ها و آقایان می‌شود یا اگر هر دو را شامل می‌شود به ازای ۱۲نفر مربی خانم و آقا باید باشد یا خیر؟
این موارد از جمله مشکلاتی است که در قوانین بیمه‌ای و فدراسیون وجود دارد. البته قوانین در سال ۱۳۹۷ تدوین شده است.
یکی از توصیه‌های اکید بنده این است که ورزشکاران عزیز هرگز به تنهایی کوهنوردی نروند. بلکه فعالیت خود را تحت نظر باشگاه‌های کوهنوردی انجام دهند. در دو استان هم جوار تهران و البرز بالغ بر هشتاد الی نود باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی داریم.
خواهش بنده از دوستان علاقه‌مند به این رشته ورزشی این است که حتما دوره‌های آموزشی را گذرانده و در نهایت تحت نظر باشگاه‌های کوهنوردی همکاری و فعالیت کنند. این موضوع بسیار اهمیت دارد.
سیاست‌های باشگاه‌ها با هم متفاوت است. هر باشگاه طبق سیاست‌های کاری خود عمل کرده و اعضا را پذیرش می‌کند.
طبق اصول، برخی از کلاس‌ها به صورت تئوری در فضای کلاس آموزشی و برخی به صورت عملی در طبیعت، برگزار می‌شود. هر دو این کلاس‌ها زیر نظر مدرسین رسمی فدراسیون قابل اجرا هستند. عده‌ای از مربیان در سطح راهنما هستند که تنها می‌توانند سرپرست و مربی در مرحله اجرایی باشند. مانند برنامه کوهنوردی ۱یا ۲روزه و همچنین تعدادی مربی درجه ۱تا۳داریم که عمده فعالیت آن ها، آموزش است.
نکته قابل تامل در ورزش کوهنوردی این است که اگر روال کار و آموزش اصولی انجام نشود، قطعا می‌تواند آسیب رسان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات