سینا عبدالله پور، اپتومتریست و مدیر مسئول موسسه بینایی سنجی تیام:

بنیان عینک سازی، علم پزشکی است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با سینا عبدالله پور، اپتومتریست و مدیر مسئول موسسه بینایی سنجی تیام، جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با سینا عبدالله پور، اپتومتریست و مدیر مسئول موسسه بینایی سنجی تیام، جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۷۹۳

بزرگترین معضلی که در حیطه کاری خود داریم، موضوع تداخل شرح وظایف کاری است که در حیطه عینک سازی و عینک فروشی و خدمات یا همان مشکلات اولیه بینایی در سطح جامعه ما می‌باشد. مقداری تداخل کاری بین همکاران و دوستان عزیز در اپتومتری یا همان بینایی سنجی و عزیزان عینک سازِ با مجوز رسمی از نظر شرح وظایف، وجود داشته و مشکلاتی ایجاد کرده است. بسیار لازم است که برای هر دسته از فعالیت‌هایی که نام برده شد شفاف سازی صورت پذیرد و شرح وظایفی دقیق تعریف شود.
اساسی‌ترین مشکل این است که متولی صنف عینک سازی و به طور کلی سلامت بینایی مردم، در کشور ما مشخص نیست.
از سویی وزارت بهداشت و درمان خود را متولی می‌داند، از سوی دیگر نیز وزارت صنعت و معدن خود را متولی صنف عینک سازی می‌داند.
کسانی که در صنف و اتحادیه عینک سازی هستند، قدمت و تجربه بیشتری دارند. علت آن این است که رشته بینایی سنجی حدود ۶۰سال سابقه دارد، اما عینک سازی سبقه طولانی تری دارد. از زمانی که بینایی سنجی وارد کشور شد و شروع به فعالیت کرد، زیر شاخه خدمات درمانی بود و باید مجوز لازم از دانشگاه علوم پزشکی دریافت می‌نمود.
طبق تعریف مشخصی که در شرح وظایف است، در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان تاکید کرده که، چون ساخت عینک طبی، یک فعالیت علمی است و این وزارت متولی نشر و آموزش علم است، باید زیر شاخه آن‌ها باشد که دیوان عدالت اداری نیز به این موضوع رای داده است. این موضوع باعث شده در مجوز‌های کسب، شاخه عینک سازی حذف شود. این مسئله به گونه‌ای بازی با کلمات می‌باشد. به طوری که در این میان تنها مردم متضرر می‌شوند.
از نظر بنده بزرگترین معضلی که باید حل شود، پتانسیل گفتگو بین ارگان‌ها است. صلاح کار جایی است که اکثریت مردم در نظر گرفته شده و در اولویت باشند.
برای تولید عینک و فریم عینک، چندین بار تلاش شده، اما زیرساخت لازم وجود ندارد و تمام فریم‌های موجود وارداتی هستند. اما کار ساخت عدسی‌های عینک توسط چند نفر از دوستان بنده انجام می‌شود که، توانسته اند با فداکاری‌های زیاد در سطح بین المللی و صادرات فعالیت کنند و تولیدات عدسی داشته باشند.
کیفیت این محصولات بسیار بالا و قابل رقابت با انواع خارجی است. اما باز هم متریال خام از خارج وارد می‌شود.
در زمینه واردات عینک نیز دچار مشکلات جدی هستیم. در این حوزه به ما ارز تخصیص داده نمی‌شود. متاسفانه برخی از محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. بهتر است، واردات عینک تحت حمایت دولت باشد و به صورت کالای درمانی تلقی شود.
هر کدام از قسمت‌های عینک به صورت تخصصی در کارخانه‌های مجزا تولید می‌شود و نیاز به علم تخصصی دارد.
در کشور‌های اروپایی، تولید عینک به شکل بیزنس‌های خانوادگی هستند که چندین نسل کار تولید عینک انجام می‌دهند و پشتوانه علمی و مالی دارند.
اساس کار عینک سازی، علم پزشکی است. رسانه به طور کلی مانند دوربینی در جامعه می‌باشد، که می‌توان با آن، همه چیز را به صورت جزئی رصد نمود و در لحظه درباره هر مشکلی که ایجاد می‌شود، این رسانه است که آن را به جامعه بازتاب می‌دهد. البته رسانه قاعدتا باید یک نگاه منصفانه داشته باشد و واقعیت‌ها را بدون کم و کاست انعکاس دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات