روند پاسخگویی به مطالبات مردمی در البرز تسریع شد

بازرس سازمان امور استخدامی کشور از راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری برای رسیدگی فوری به شکایات مردم از نظام اداری کشور خبر داد و گفت: مطالبات مردمی در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود. در این سامانه موضوع مطروحه از جانب مخاطب بدون ثبت اسم و مشخصات به مدیر واحد بازرسی وزارتخانه ارجاع می‌شود.
بازرس سازمان امور استخدامی کشور از راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری برای رسیدگی فوری به شکایات مردم از نظام اداری کشور خبر داد و گفت: مطالبات مردمی در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود. در این سامانه موضوع مطروحه از جانب مخاطب بدون ثبت اسم و مشخصات به مدیر واحد بازرسی وزارتخانه ارجاع می‌شود.
کد خبر: ۸۴۹۵

به گزارش جام جم البرز، علیرضا علیزاده بازرس سازمان امور اداری و استخدامی کشور از آغاز به کار سامانه «فوریت‌های اداری» با هدف افزایش رضایت مردم از نظام اداری خبر داد و تأکید کرد که این سامانه پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری و با رویکرد دولت چهاردهم مبنی بر ارتقاء کیفیت خدمات اداری و پاسخگویی هرچه بهتر به شهروندان، راه‌اندازی شده است.

وی در توضیح روند راه‌اندازی و عملکرد این سامانه گفت: سامانه فوریت‌های اداری به‌صورت ویژه با پیگیری شخص رئیس‌جمهور و دکتر رفیع‌زاده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، راه‌اندازی شده است. این سامانه بدون هیچ‌گونه اغماض، شکایات مردم را در خصوص کیفیت و نحوه ارائه خدمات اداری در قالب شاخص‌های مشخصی تحت عنوان شاخص‌های فواد (فوریت‌های اداری) دریافت و پیگیری می‌کند.

ثبت شکایت از طریق تماس با شماره ۱۲۸

علیزاده افزود: شهروندان می‌توانند از طریق تماس با شماره ۱۲۸، شکایات خود را در هفت شاخص اصلی ثبت کنند. به محض ثبت شکایت، اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای و محرمانه به بازرسی وزارتخانه مربوطه، دفتر یا مرکز بازرسی دستگاه‌های اجرایی منتقل می‌شود، بدون اینکه نام یا مشخصات شهروند فاش شود.

علیزاده اضافه کرد: در این میان گزارش بازرسی‌ها و خروجی عملکرد دستگاه‌ها بر اساس دیتا‌های ثبت شده در سامانه از قبیل سرعت رسیدگی کیفیت رسیدگی و پاسخ‌ها و تعداد شکایات و. به صورت ماهانه در جلسات هیئت محترم دولت ارائه می‌شود. همچنین کارنامه هر دستگاه نیز به طور اختصاصی برای وزرا و مدیران واحد بازرسی هر دستگاه ارسال می‌شود.

استان‌های فعال و برنامه گسترش سراسری

بازرس سازمان امور استخدامی کشور اضافه کرد: از شانزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۴، سامانه در استان قزوین آغاز به کار کرد. سپس از بیست‌وهفتم تیرماه در استان البرز و از یکم مهرماه نیز در استان تهران برای کلیه دستگاه‌های اجرایی این استان‌ها و نیز ستاد اصلی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های وابسته فعال شده است. برنامه‌ریزی شده تا به‌تدریج این سامانه در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شود.

آمار تماس‌ها و برخورد با تخلفات

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به آمار تماس‌های دریافتی و میزان رسیدگی اشاره کرد: تاکنون بیش از ۱۰ هزار تماس با مرکز تماس ۱۲۸ سامانه فواد ثبت شده که حدود ۱۰ درصد آنها مطابق با شاخص‌های تعیین‌شده بوده و وارد فرآیند پیگیری شده‌اند یا در حال پیگیری هستند.

وی همچنین درباره نحوه نظارت و برخورد با متخلفان گفت: نظارت عالی از سوی مرکز بازرسی سازمان اداری و استخدامی کشور انجام می‌شود. همچنین دفاتر بازرسی در استانداری‌ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، به‌ویژه در سه استان فعال قزوین، البرز و تهران، همکاری مستمر دارند.

علیزاده با بیان اینکه «هیچ اغماضی در برخورد با مدیران و کارمندانی که پاسخگو نبوده یا کم‌کاری کرده‌اند وجود ندارد»، اظهار کرد: تا کنون ۵ مدیر برکنار، ۷۰ مورد تذکر و حدود ۶۰ مورد تشویق برای عملکرد مطلوب صادر شده است.

به گفتع وی هدف فواد اجرای شاخص‌عای هفت گانه و افزایش کیفیت ارائه خدمات و بهبود مستمر در دستگاه‌های اجرایی می‌باشد از این تاکید می‌شود که مدیران پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت را در اولویت کاری خود قرار دهند.

استفاده از نقشه حرارتی برای رصد شکایات

وی به ابزار‌های نوین نظارتی اشاره کرد و گفت: از طریق نقشه حرارتی که در اختیار داریم، شکایات و نقاط پر تکرار در حوزه مشکلات اداری رصد می‌شوند. بازرسی‌های سرزده و نامحسوس نیز در دستور کار قرار دارد.

علیزاده در پایان با بیان اینکه مکاتبات متعددی برای برخورد موثر با چند تن از مدیران استانی صادر شده است، اضافه کرد: تذکر کتبی به برای سه تن از مدیران کل استان البرز به وزارتخانه مربوطه ارسال شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات