یاشار سبزعلی: مشکل اصلی ما در دو بخش است، بخش اول مربوط به مواد اولیه است، متریالی که ما برای ساخت استفاده مینماییم، باید این ریسک را انجام دهیم، که از ابتدای پروژه یکسری خرید صورت گیرد، زیرا ثبات قیمت وجود ندارد و برای ما بسیار دشوار است. نرخ مصالح، بر قیمت تمام شده مسکن، تاثیر فراوانی دارد. وقتی دلیل بالا بودن قیمت مسکن، به خاطر افزایش نرخ مصالح است. در حال حاضر مصالح ایرانی از لحاظ کیفیت و برند بسیار خوب میباشد. ما در یک سری مواد اولیه، خیلی قوی هستیم، همچنین صادرات نیز انجام میشود و تمامی دستگاهها به روز است. دومین مشکل ما نیروی کار میباشد، نیروی کار ایرانی فعالیت کمتری انجام میدهند، البته اکثرا از اتباع استفاده میشود، برای همین با توجه به مشکلاتی که، پول ایران را تبدیل به ارز میکنند، باعث میشود با نوسان ارز بر روی قیمت نهایی کار تاثیر گذار باشد. معضل بعدی ما تامین مصالح است، در تابستان تامین سیمان سخت میباشد، چون یک سری از کارخانهها برق و گازشان قطع میشود. رسانه در نرخهای مسکن و معرفی ما میتواند یاری رسان باشد.
ابراهیم کلهری: بزرگترین مشکل ما نیروی کار است، چون نیروی کار از اتباع میباشند، مشکلات فراوانی داریم. قیمت مصالح ثبات زیادی ندارد. متریال ایرانی بسیار با کیفیت است. رسانه نقش فراوانی دارد و میتواند تبلیغات مهمی در گسترش ساخت و ساز صورت دهد.
سید مرتضی حسینی، مدیریت مجموعه ماشین سازی حسینی بهنان رایا، مطرح کرد:
مهندس طاهر باقری، مدیر طلا و جواهر باقری:
مهندس داود لطفی، مدیر شرکت سپنتا صنعت پژوهان البرز و درنیکا:
مهندس نیما دادجو قاجار، مدیریت مجموعه رامان خاطر نشان ساخت: