تغییر نگاه شما با ما؛

آرامش حق شماست پس برای به دست اوردنش بکوش

این روز‌ها مردم کل دنیا درگیر مسائل و مشکلات زندگی خود هستند. 
با رشد تکنولوژی اگرچه زندگی شان در ظاهر شرایط نه چندان سختی را به خود گرفته، اما در برخی موارد که اندک هم نمی‌باشد شرایط را به گونه‌ای دشوار نموده است مانند همسرانی که با هم کار می‌کنند و هر دو درمانده از کار به خانه بازمی گردند و نمی‌توانند وقتی برای با هم بودن داشته باشند و این میان فرزندی هم اگر باشد، دیگری از او مراقبت 
می‌کند، این شرایط می‌تواند شرایط خوب و ایده ال یک زندگی را مختل کند.
فکر اینکه ما بتوانیم در اینجا نیز مدیریت جامعه‌ای را در دستورکار خود قرار دهیم.
این روز‌ها مردم کل دنیا درگیر مسائل و مشکلات زندگی خود هستند. با رشد تکنولوژی اگرچه زندگی شان در ظاهر شرایط نه چندان سختی را به خود گرفته، اما در برخی موارد که اندک هم نمی‌باشد شرایط را به گونه‌ای دشوار نموده است مانند همسرانی که با هم کار می‌کنند و هر دو درمانده از کار به خانه بازمی گردند و نمی‌توانند وقتی برای با هم بودن داشته باشند و این میان فرزندی هم اگر باشد، دیگری از او مراقبت می‌کند، این شرایط می‌تواند شرایط خوب و ایده ال یک زندگی را مختل کند. فکر اینکه ما بتوانیم در اینجا نیز مدیریت جامعه‌ای را در دستورکار خود قرار دهیم.
کد خبر: ۲۹۱۲

افتخار هم صحبتی با یکی از بهرین کارشناسان روانشناسی در سطح استان را داشتیم که توجه شما را به بخشی ازاین مصاحبه جلب می‌نماییم.

لطفا خودتان را معرفی نفرمایید؟
شیما حیدری کارشناس ارشد و متخصص روانشناسی. هشت سال است که در این حیطه فعالیت دارم و با توجه به علاقه مندی که به این رشته داشتم توانستم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشم و لطف خداوند همیشه شامل حال بنده بوده است.

چه انگیزه‌ای باعث ورود شما به رشته‌ی روانشناسی شده است؟
از نوجوانی علاقه داشتم به این که بدانم مردم چگونه به مشکلاتشان نگاه میکنند. سبک حل مسئله‌ی افراد از دیرباز برام حائز اهمیت بود و اینکه آن‌ها از یک اتفاق چه تفاسیری دارند مانند تعارضات بین زوجین و یا تعارضات با یکدیگر در روابط میان فردی شان. گا‌ها دیده میشود که اتفاق واحدی رخ داده است، ولی افراد تعابیر متفاوتی از آن داشته اند و همین موضوع در من سبب شد که به سمت مطالعه‌ی بیشتر روی بیاورم.

دید گاه شما نسبت به قبل از ورود به این تخصص و در حال حاضر تفاوتی کرده است؟
قبل از ورود به این حیطه دیدگاهم کمی محدود بود. مثل هر فردی که نسبت به علمی صاحب نظر نباشد، اما در حال حاضر دیدگاهی دارم که سبک‌های زندگی ما و نوع مساله مداری هایمان تغییر پیدا می‌کند زمانی که اطلاعات ما در این زمینه بالا می‌رود. به مشابه‌ی دریچه‌ای برای ورود به یک دنیای آگاه‌تر است؛ و در حال عصر زندگی تجربه‌ی والایی کسب کرده ام و به آن ایمان دارم چرا که با هر لبخند مراجعینم و رضایت خاطرشان، هر لحظه‌ی درمان برایم شیرین‌ترین است.
اگر برگردیم به ۸ سال قبل آیا باز هم روانشناسی را انتخاب می‌کنید؟
بله حتماً. با تمام چالش‌ها و مسائلی که همراه دارد با کمال میل همین رشته و همین شغل را انتخاب می‌کنم حتی با یک شروع اشتیاقی مضاعف را که می‌دانم در این ورطه می‌توانم تاثیرگذار باشم یقیناً با عشق همین مسیر را انتخاب می‌کنم.

مسائل و مشکلاتی که در این حیطه وجود دارد را مطرح بفرمایید؟
یک روانشناس باهوش می‌داند که باید دوره‌های بسیاری را بگذراند و کوشا و تلاشگر باشد چرا که روانشناسی علم روز دنیاست و لحظه به لحظه رو به صعود پیش می‌رود اینکه دانش و اطلاعات مشخصه بسیار مهمی است که باید به مراجع انتقال داده شود و این همان بینشی است که روانشناس ایجاد می‌کند و بیان پذیرشی که در مراجع اتفاق می‌افتد عدم ایجاد اتحاد درمانی از بزرگترین مسائل قابل تأمل در این حیطه و در اتاق درمان است که اگر حل نشود درمان لاینحل باقی می‌ماند.

رسانه چقدر می‌تواند در معرفی شغل شما تاثیرگذار باشد؟
مسلماً اگر رسانه و یا سایت‌های خبری رسالت کاری خود را به خوبی انجام دهند، مردم اطلاعات مفیدی از روانشناسی و متخصص روانشناسی کسب می‌کنند که کمک شایانی نه تنها به شغل ما بلکه به تمامی جوامع شغلی می‌تواند داشته باشد.

در مطب شما به چه افرادی مشاوره داده می‌شود؟
مشاوره‌های پیش از ازدواج، تعارضات زوجین و مشاوره‌های فردی جهت کاهش اضطراب و استرس انجام می‌شود، اینکه بخواهند از این شرایط بغرنج حاکم بر روحیه و احوالشان بکاهند یا فرار کنند و یا سرپوشی روی آن بگذارند.
(که متاسفانه این اتفاق در ناخودآگاه مردم غالب شده است) ما کمک می‌کنیم که واقعیت تعارض را بدانند و سبک سالم‌تری برای کاهش و تجربه استرس‌ها میکنند و این همان وابستگی تعاملی نقش درمانگر و بیمار است.

معمولا افراد مراجعه کننده به شما در چه رده سنینی میباشند؟
با توجه به مشکلات هر فرد در هر سنی می‌تواند به این مجموعه مراجعه نماید در مجموعه ما مشاوره‌های فردی از سن ۱۸ تا ۵۰ سال مراجعه کننده داشتیم که در این میان زوج هم شرکت داشته‌اند وابسته رده سنی نوجوان هم داشته‌ایم که همراه یکی از اعضای خانواده حضور داشتند.

مشاوره قبل از ازدواج چه مقدار تاثیر در یک زندگی آینده زوجین خواهد داشت؟
در یک رابطه هر دو شخصیت مورد مشاوره قبل از ازدواج قرار می‌گیرند این امر سبب می‌شود هر کدام به خودآگاهی برسند و در ادامه اگر آگاهی اتفاق می‌افتد وقتی با آگاهی بیشتر وارد رابطه می‌شوند بهتر می‌توانند با تعارضات کنار بیایند.
مشاوره قبل از ازدواج یعنی زندگی در آسایش.

اصالت، قومیت و سطح تحصیلات چقدر می‌تواند در یک زندگی موفق تاثیر داشته باشد؟
هر کدام به نوبه‌ی خودش تاثیر به سزایی در رابطه دارد. مثال اینکه اگر میان زوجین تفاوت سنی بسیار باشد، باعث می‌شود بینش آن‌ها هم متفاوت باشد. از آنجایی که ذهنیت آن‌ها شکل گرفته پس تصور اینکه همدیگر را تغییر دهند امری غیر طبیعی خواهد بود. مشاوره پیش از ازدواج به شفاف سازی همه این موارد برای زوجین می‌پردازد.

راهکار شما برای اختلاف بین زوجین بعد از ازدواج چیست لطفاً مطرح بفرمایید؟
بیشترین موضوعی که در روابط زوجین ایجاد تعارض می‌کند عدم ارتباط موثر میان آنهاست. ارتباط موثر به این معناست که زمانی در مورد مسئله‌ای صحبت می‌کنند یاد بگیرند برای یکدیگر شنونده فعالی باشند. زمان را از یکدیگر ندزدند، بلکه این زمان را همراه با همدلی به هم هدیه بدهند بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مهارت‌های ارتباطی را نادیده گرفته‌اند.
مهارت‌ها به مانند جعبه ابزار می‌مانند. برای حل تعارضات این جعبه نیاز است.
نکته:
حتی بهتر است افرادی که تازه دواج می‌کنند قبل از بروز اختلافات مراجعه به متخصص روانشناس داشته باشند و مهارت‌های لازم را یاد بگیرند و در زندگی به کار ببندند.

راه‌های کسب مهارت‌های زندگی را مطرح بفرمایید؟
هیچ امری مانند مطالعه و کسب دانش راهگشای زندگی همراه با آرامش نیست. راه‌های ارتباطی در اتاق درمان توصیه می‌شوند با توجه به مسائل افراد که فردی باشد و یا میان فردی نقش بسته می‌شوند و مهارت حاثل مسئله شکل میگیرد. مطالعه‌ی مقالات به روز هم میتواند ثمربخش باشد.

اگر فرزندی نتواند جایگاه خودش را در سنین نوجوانی یا جوانی پیدا کند چگونه به آن‌ها کمک خواهید کرد؟
در حقیقت برای ورود به هر شرایط جدید نیازمند کمک گرفتن از یک فرد آگاه‌تر هستیم. به طور مثال وقتی قرار است مادر شویم نقش‌ها به عنوان یک همسر تغییر پیدا می‌کند به یک مادر و این مادر نیازمند کسب مهارت‌هایی در حیطه‌ی فرزندپروری است. شما اشاره کردید به نوجوان و جوان که وقتی در نوجوانی قرار می‌گیرد به صورتی وارد بحران هویت می‌شود، می‌جنگد برای اینکه بداند چه کسی است و برای چه باید ادامه بدهد این افکار است که به او کمک می‌کند تا اینکه خودش را پیدا کند.
اگر در آنجا به عنوان پدر و مادر آگاهی داشته باشیم وجوان این دوره را به سلامت سپری می‌کند ما از پدر و مادر می‌خواهیم در این دوران شنونده خوبی باشند بنده یک جمله‌ای دارم که بچه‌ها نیاز به تربیت ندارند.
نهایتاً فرزندان ما زندگی را زندگی خواهند کرد که از پدر و مادر می‌بینند یعنی پدر و مادر آینه زندگی فرزندان خود هستند اگر می‌خواهیم فرزندانمان آرامش را لمس کنند پرخاش نکنند یا شنونده فعالی باشند باید در ابتدا خودمان اینگونه رفتار کنیم.

اختلاف والدین با فرزندان نیز در حیطه فعالیت مجموعه شما می‌باشد؟
در ابتدا باید بررسی شود که آیا اختلافی در کار است یا فقط یک اختلاف سلیقه در افکار است مانند ازدواج فرزندانشان که شاید مورد قبول والدین نباشد در اینجا نیازمند گفتگوی موثر هستیم بهتر است که والدین همراه فرزند به یک متخصص روانشناسی رجوع کنند، زیرا روانشناس بدون سورگری و جانب داری در نظر می‌گیرد و به آن‌ها آگاهی می‌دهد که درست اندیشیده‌اند یا خیر.

آیا مشاوره آنلاین و یا تلفنی نیز دارید؟
سعی ما خدمت صادقانه به عموم مردم است و در همین راستا مشاوره را قرار داده‌ایم تا افرادی که امکان حضور برایشان میسر نیست با گرفتن وقت قبلی بتوانند از خدمات مشاوره‌ای ما به صورت آنلاین بهره‌مند شوند.

اگر مجموعه‌ای بخواهد به صورت کارگاهی مشاوره از شما بگیرد آیا این امکان برایش وجود دارد؟
کلاس‌های کارگاهی بسیار موثرند و اگر این امکان برای کارمندان یک مجموعه و یا در مدارس خصوصا برای والدین برگزار شود بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه به راحتی حل خواهد شده با آرامش

راه ارتباطی:
۰۹۳۳۸۸۷۶۰۶۶
روز‌های فعالیت:
شنبه الی چهارشنبه ساعت ۱۴ الی ۲۰
آدرس:
هشتگرد روبروی مسجد جامع خیابان میر غفاری ساختمان پزشکان اتیه طبقه ۳ واحد ۶
اینستاگرام: shima.heydari.psychologis
لینک وقت دهی:
http://pezeshkekhoob.com/doctor/۵۶۳۸۳-shima-heidari۲

newsQrCode
ارسال نظرات