دکتر سید حمید سهرابی، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و مدیریت موسسه تصویربرداری دکتر سهرابی تاکید کرد:

ضرورت آگاهی از پیشرفت ‌های علمی و به روز رسانی رشته رادیولوژی

افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و حاذق کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر سید حمید سهرابی، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و مدیریت موسسه تصویربرداری دکتر سهرابی جلب می‌ نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و حاذق کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر سید حمید سهرابی، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و مدیریت موسسه تصویربرداری دکتر سهرابی جلب می‌ نماییم:
کد خبر: ۲۹۸

رشته رادیولوژی، یکی از رشته‌های پزشکی است که به طور تقریبی با تمامی سایر رشته‌های پزشکی به صورت مستمر در ارتباط است و نقشی بسیار مهم در تشخیص بیماری‌ها در تمامی رشته‌های پزشکی دارد. برای مثال، تشخیص سونوگرافی، تشخیص عکس‌های ساده و رنگی، سی تی اسکن، ام‌آرآی و حتی پزشکی هسته ای، که در برخی از کشور‌ها توسط متخصصین رادیولوژی انجام می‌شود و در برخی دیگر توسط تخصص‌های دیگری انجام می‌پذیرد.
استفاده‌های دیگر رشته رادیولوژی عبارتند از: استفاده در عملیات جراحی سرپایی یا مینیمال که تحت نظر و در دید تصویربرداری انجام می‌شود و بسیار حساس و دقیق است و ممکن است نیازمند جراحی‌های باز باشد. یکی از موارد مهم در رشته رادیولوژی، غربالگری جنین و تشخیص ناهنجاری‌ها و غربالگری برای تشخیص سرطان است. این موارد نشان می‌دهد که رابطه نزدیکی بین رشته رادیولوژی و سایر رشته‌ها وجود دارد. در این دو زمینه، به روز بودن و آگاهی از پیشرفت‌های علمی، بسیار ضروری است و هر روز مطالب جدیدی در این حوزه اضافه می‌شود. لذا، متخصصان رادیولوژی نیازمند بروزرسانی مداوم در این زمینه‌ها هستند تا بتوانند نقش خود را در حوزه پزشکی ایفا کنند. متاسفانه بخشی از چالش‌های ما به وابستگی شدید رشته مان به تجهیزات به روز مرتبط است. تغییراتی که در قیمت ارز در سال‌های اخیر رخ داده، بر تمام رشته‌ها و شاید تمام اصناف تأثیر گذاشته است؛ اما رشته‌هایی که بیشترین وابستگی را به تجهیزات دارند، از جمله رشته ما، تأثیرات بیشتری داشته اند.
قیمت یک دستگاه سونوگرافی در چند سال اخیر پنج برابر شده است، اما تعرفه دریافتی پزشکان بابت استفاده از دستگاه و انجام سونوگرافی حتی به دو برابر نیز افزایش نیافته است. این امر آسیب‌های جدی را به همکاران رادیولوژیست ما وارد آورده است و ما نیز در این حوزه بسیار آسیب دیده ایم؛ بنابراین تلاش نموده ایم تا تعرفه‌های خود را نیز افزایش دهیم؛ اما هر بار که این موضوع در هیئت دولت تصویب می‌شود، درصد افزایش تعرفه به شدت کاهش می‌یابد و عملاً این رشته به مرحله‌ای خواهد رسید که ممکن است کار‌ها به حالت تعلیق درآید.
ساخت مراکز جدید توسط متخصصان رادیولوژی در حال حاضر به دلیل قیمت تجهیزات غیرممکن است. سرویس‌های سالانه دستگاه‌های ما بسیار هزینه بر هستند و بسیاری از مواقع، با در نظر گرفتن پرسنل استخدامی، سود و زیان نشان می‌دهد که صرفه اقتصادی ندارد. این وضعیت باعث شده که بسیاری از همکاران ما رشته را ترک کرده و مهاجرت کنند، مگر اینکه علاقه و عشق به خدمت به بیماران در آنان وجود داشته باشد. این مسائل در سال‌های گذشته نیز وجود داشته اند و در این زمینه تعامل بیشتر با دولت، راهکار مناسبی است. نظام پزشکی و وزارت بهداشت باید به این رشته توجه بیشتری داشته باشند و درک کنند که افزایش تعرفه‌ای که اعمال شده، به طور قاطعانه کافی نبوده است.
ریاست نظام پزشکی مسئول تمام رشته‌ها است، اما به تنهایی ممکن است نتواند در این مورد راهگشا باشد. این یک مسئله کشوری است و نیاز به همت سراسری دارد. برای حل این مسئله، باید افزایش تعرفه را در نظر بگیریم و دولت نیز باید این موضوع را بپذیرد. هر ساله افزایش تعرفه داریم، اما همچنان کافی نیست و منجر به نارضایتی می‌شود.
بسیاری از تجهیزات ما، به دلیل نیاز به فناوری روز دنیا، متأسفانه تولید داخلی ندارند. در صورتی که تولید داخلی با کیفیت وجود داشته باشد، ما نیز حمایت خواهیم کرد. در ایران چندین شرکت شناخته شده وجود دارند که تجهیزات داخلی تولید می‌کنند، و اگرچه برخی از قطعات اصلی آن‌ها خارجی است، اما همین تولید داخلی قطعات نیز بسیار مفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات