افتخار هم صحبتی با یکی از مدیران مدارس غیر دولتی در سطح استان را داشتیم که توجه شمارا به بخشی از این مصاحبه جلب مینماییم.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
ستار نخبه فلاح فرهنگی بازنشسته شهرستان ساوجبلاغ با ۳۳ سال سابقه کار در آموزش و پرورش که ۲۷ سال آن در مدارس غیر دولتی بود ه افتخار همکاری داشته و دارم که دراین حوزه مدارس (غیر دولتی آموزگار؛ معاون، مدیر، موسس کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی شهرستان و..).
آقای ستار نخبه فلاح
در حال حاضر مجموعه مدارس غیر دولتی علم وادب به صورت موسسه آموزش؛ فرهنگی در مقاطع کودکستان، دبستان، دبیرستان متوسطه اول و دوم و مرکز آموزشی زبانهای خارجی فعالیت مینمایند.
چه انگیزهای باعث ورود شما به آموزش و پروش و معلمی شد توضیح بفرمایید؟
از دوران کودکی علاقه خاصی به معلمی و این رشته داشتم و همیشه یکی از آرزوهایم این بود که بتوانم به این هدف خود برسم وحتی در زمان تحصیل در مسجد و مکانهای فرهنگی زیادی حضور فعال داشتم و بیشتر نقش آموزش در زمینههای فرهنگی را داشتم و همین عشق وعلاقه باعث ورود بنده به این حرفه و تخصص شد.
مسائل و مشکلاتی که در حیطه کاری شما وجود دارد رامطرح بفرمایید؟
مسائل و مشکلات فراوانی در هر شغلی میتواند وجود داشته باشد، اما یک مدیر قابل یقینا میتواند با مدیریت خوب خود بخشی از این مشکلات را به راحتی برطرف ومدیریت نماید مدارس غیر دولتی در سطح کشور عموما به صورت استیجاری بوده و این فضای آموزشی استیجاری و تغییر این مکانها مشکلات زیادی را برای موسسین مدارس ومدیران در برخواهد داشت.
راهکار شما برای حل این مشکلات چه خواهد بود؟
قوانینی که دولت تصویب کرد، ولی عملی نشد مانند: ماده ۱۰ که بانکها باید ۳۰ الی ۵۰ درصد نیاز مالی موسسههای آموزشی را تامین کنند که تا الان اصلا اجرا نشده است.
در قانون آماده است که دولت زمین دراختیار مدارس بگذارد تا بتوانند مدارس خود را در آن احداث نمایند.
در قانون تاسیس مدارس غیردولتی هفت ماده حمایتی از مدارس غیردولتی تصویب شده است که در عمل خیلی از این بندها اجرا نشده است.
نقش رسانه چقدر میتواند در رفع این مشکلات تاثیر گذار باشد؟
رسانه چشم ببنای جامعه میباشد و خیلی میتواند تاثیر گذار باشد البته اگر رسانهها رسالتی را که دارند بتوانند به خوبی و کامل انجام دهند حتما میتوانند در رفع همه مشکلات جامعه تاثیر گذار باشند.
ویژگیهای مدارس علم و ادب راتوضیح بفرمایید؟
ما سعی کرده ایم با فضای که داریم تمام خدمات مورد نیاز دانش آموزان را داشته باشیم
در دوره کودکستان یک کلاس پیش دبستانی داریم با ظرفیت ۱۸ دانشآموز
که دراین فضا تلاش داریم که دانش آموزان را آماده کنیم برای ورود به مقطع دبستان و فرا گرفتنن آموزشهای درسی.
در پیش دبستانی سعی شده است بیشتر در زمینههای
مهارتهای اجتماعی؛ مهارتهای زندگی؛ آموزش مفاهیم دینی؛ علوم و ریاضی را در دستور کار داشته باشیم.
در این مجموعه سعی کرده ایم جهت رفاه حال والدین شهریه به صورت اقساط گرفته شود.
یکی از مهمترین ویژگیهای که این مجموعه دارد بهترین کادر آموزشی را درخدمتشان هستیم وهمین موضوع باعث رضایت مندی خانوادهها و دانش اموزان شده است..
موضوعات فوق ما را بر آن داشته است که بتوانیم بهترین خدمات را برای دانش آموزان مدارس علم و ادب هستند داشته باشیم.
مدارس علم و ادب در چه مقاطعی فعالیت میکند؟
نگاه مدیریتی ما بر آن بوده است که یک دانش آموز بتواند از مقطع پیش دبستانی که وارد مدرسه میشود بایک نگاه مدیریتی رشد کند ومقاطع دبستان؛ متوسطه اول و دوم را بگذراند.
در مقطع ابتدایی ۱۲ کلاس میباشد که از شنبه الی چهار شنبه ازساعت ۳۰/۷ الی ۱۳ مشغول تحصیل میباشند.
استفاده از مربیان مجرب نگاه ویژه ما بوده است
تربیت از اموزش مهمتر است به همین دلیل اسم مدرسه را گذاشته ایم علم و ادب ما در مدرسه توجه اساسی به موضوع پرورشی میدهیم بعد علم، چون دانش اموز تربیت را باید آموزش ببیند بعد علم اگر تو درسی ضعف داشته باشد با چند جلسه تمرین مشکل حل میشود، ولی ادب چیزی نیست که با چند جلسه کلاس تقویتی درست شود
مقطع متوسط اول شما چند کلاس دارد؟
۶کلاس داریم که هفتهای ۸ ساعت فوق برنامه دارند. برای دروس پایه و، چون مدارس دولتی ۸ الی ۱۲:۱۵ میباشد. ۸ ساعت کلاس فوق برنامه داریم که ساعت ۱۴ مدارس دراین مقطع تعطیل میشوند. بهترین مربیان و مجربترین کادر آموزشی را درنظر گرفته ایم تا دانش اموزان پسر که در این مقطع به سن بلوغ میرسند به نحوه احسن مدیریت شوند.
مقطع متوسطه دوم شما چند کلاس میباشد؟
۶کلاس در رشتههای علوم انسانی؛ ریاضی و علوم تجربی میباشد
نگاه شما به بلوغ سنی دانش آموزان چیست و چه راهکاری در نظر دارید؟
یکی از بهترین ویژه گیهای مدارسی که از پیش دبستانی تا متوسطه دوم را باهم دارند این موضوع است که از کودکی تا جوانی باهم مثل یک دوست رشد میکنند و تمام نقاط ضعف و قوت شناسایی میشود؛ از آنجایی که دانش آموزان پسر در مقطع متوسطه اول به سن بلوغ میرسند ما سعی کرده ایم. برای کمک به این موضوع در مدرسه فعالیت مینماییم.
ازمشاوران تحصیلی و اخلاقی در مدرسه استفاده میشود هفتهای ۱۲ ساعت مشاوره برای دانش اموزان و برای خانوادهها کلاس آموزشی خانواده تشکیل میدهیم واز مشکلات روحی و جسمی دانش اموزان والدین را مطلع و نوع برخورد در سنین را آموزش میدهیم.
آقای ستار نخبه فلاح توصیه خودرابه والدین اینگونه مطرح فرمودندکه:
هر سن و سالی فرزندان دارای خصوصیات وقابلیتها و تنشهای خودرا دارا است حتما باید والدین این دوران مورد توجه خصوصا سن بلوغ را جدی بگیرند و با
فرزندان خود همراه و دوست باشند بچهها در این مقطع سنی پرخاشگر میشوند که اگر خانواده نتواند مدیریت کند فرزند این رفتار تنش زا و پرخاشگری را عادت و جزئی از اخلاق خود خواهد کرد ودر آینده شغلی و زندگی قطعا دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهند شد و ما توصیه میکنیم حتما والدین که فرزندانی در سن بلوغ دارند در کلاسهای مشاوره شرکت نمایند وای مهم را به راحتی پشت سر قرار دهند.
راههای ارتباطی؟
استان البرز: شهرستان ساوج بلاغ - هشتگرد - میدان امام خمینی - ابتدای میدان ولفجر
مقطع دبستان و پیش دبستان علم و ادب
۰۲۶۴۴۲۲۲۱۳۸
۰۹۳۸۴۸۹۱۲۱۱
مقطع متوسط اول
هشتگرد خیابان راه آهن - خیابان شریعتی ۱۰۰متر پایینتر از مخابرات
۰۲۶۴۴۲۳۶۷۴۳
با مدیریت اقای لطفی
متوسطه دوم:
این مجوعه در همان مکان مقطع متوسطه اول است که با مدیریت آقای دهقان خدمات دهی انجام میشود
۰۲۶۴۴۲۳۶۷۲۳
از سیر تا پیاز اشتغالزایی یک بانوی آسارایی؛
زینب دکامی، نخبه شاهد و ایثارگر در گفتگو با خبرنگار جام جم بیان میکند:
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛