مهندس امیر علیزاده سودمند، مدیر مجموعه ساختمانی سودمند سازه:

ایران از نظر قوانین ساخت و ساز و کشاورزی وضعیت مطلوبی دارد

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با مهندس امیر علیزاده سودمند، مدیر مجموعه ساختمانی سودمند سازه جلب می‎نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‎ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با مهندس امیر علیزاده سودمند، مدیر مجموعه ساختمانی سودمند سازه جلب می‎نماییم:
کد خبر: ۶۰۶

در حال حاضر با توجه به این که صنعت ساختمان سازی در رکود است، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در ایران، کمبود بودجه برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی می‌باشد.
در واقع تعداد زیادی از ساخت و ساز‌های شهری توسط افراد حقیقی انجام می‌شد که هم اکنون این گونه فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهند. در واقع این موضوع به دلیل عدم سود و منفعت تعریف شده در این پروسه و فرآیند است. گاهی حتی سازنده به ناچار پروژه را با زیان واگذار می‌کند.
بنده به عنوان یک مهندس که با کارفرمایان مختلفی در ارتباط هستم و در فعالیت‌های اجرایی بسیار فعالیت دارم، معتقدم قوانین موجود که توسط نظام مهندسی تدوین شده اند و همچنین تمام موضوعات و مقررات موجود در فرآیند ساخت و ساز، بسیار مطلوب و جامع هستند.
البته برای کارفرمایان دشوار است که از این قوانین تبعیت و آن‌ها را اجرایی نمایند. شاید از لحاظ فرهنگی هنوز نتوانسته ایم این موضوع را نهادینه کنیم که فعالیت‌های ساختمانی بسیار مهم و پراهمیت است.
قطعا برای اجرایی شدن مقررات فنی صحیح، توسط نهاد‌های ذیربط، فرهنگ سازی لازم است. همچنین می‌توانیم از تجربیات سایر کشور‌ها استفاده کنیم. اما به طور کلی کشور ما، در زمینه ساخت و ساز و کشاورزی از نظر قوانین، وضعیت به روز و مطلوبی را دارا است. اما از نظر اجرا و فرهنگ سازی، مقداری ضعیف هستیم.
متاسفانه اکثر سازندگان، قوانین و مقررات جانبی که توسط سازمان نظام مهندسی تدوین شده را یک هزینه اضافی می‌بینند که این موضوع، می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات ما باشد.
این که امروزه ساختمان سازان چه مقدار از متریال خوب و مناسب برای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند، به محل ساخت باز می‌گردد. در تمام متریال ساختمان مهندسین نظارت دارند، ولی در بعضی مواقع سازندگان سعی می‌کنند پایه‌ترین مواد را استفاده کنند.‌
می‌بایست این حوزه به سمت صنعتی سازی حرکت کند. شرکت‌هایی برای ایمن سازی ساختمان‌های قدیمی ایجاد شود و سوبسید‌هایی برای ایمن سازی در نظر گرفته شود.
در کشور ما بحث انرژی اهمیت بسیاری دارد؛ لذا رسانه باید آگاه سازی‌های مفید و مناسب نسبت به عایق بندی و زیر ساخت‌ها ارائه دهد. همچنین در زمینه آتش نشانی، نیز باید اطلاع رسانی و به روزرسانی علم و آگاهی برای اقشار مختلف مردم انجام شود. باید بخش اعلام اطفای حریق، در ساختمان جدی گرفته شود و البته سازندگان نیز باید با در نظر گرفتن این امر که با جان افراد سر و کار دارند، از مجریان آگاه استفاده کنند. در نهایت نیز جهت رفع بعضی از مشکلات فعلی، دولت باید سوبسید‌هایی برای مصالح ساختمانی در نظر بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات