
در حوزه واردات، بوروکراسیها و نامه نگاریها از یک کشور به کشور دیگر، باعث سختی و پیچیدگی کار میشوند.
مثلاً: اگر بشود یک کالایی از چین وارد امارات بشود ۲ الی ۳ روزه ترخیص میشود، ولی در ایران حدود ۲۵ الی ۳۰ روز زمان میبرد. اگر این سخت گیریها نبود فضای تجارت راحتتر میشد. یک تاجر وقتی کالایی را وارد میکند، چرا باید مدت طولانی در گمرک معطل گردد؟! اجناسی که شناخته شده هستند، نباید دوباره در قسمت استاندارد، بررسی شوند که این موضوع، بسیار زمان بر است در حالی که این کالا جهانی و شناخته شده است.
همچنین نامه نگاریهای طویل یا قطع بودن سیستم و سامانه باعث طولانی شدن کار میشود، در حالی که میتواند ۲ الی ۳ روزه انجام شود. چرا باید در گمرک ما ۲۵ روز طول بکشد تا یک کالا ترخیص شود؟ بیاییم این مدت زمان را کمتر کنیم و از نامه نگاریهای بیش از اندازه جلوگیری کنیم.
زمان بر بودن ترخیص کالای وارداتی، باعث میشود تعدادی از تجار، از طریق کولبری که هزینههای غیر رسمی خیلی بیشتری دارد اقدام نمایند.
اگر از طریق گمرک ۵۰ میلیون باشد، از طریق حمل ونقل ۷۰ میلیون هزینه میشود.
در مجموع، رسانهها به این حوزه کمتر پرداختهاند. رسانهها معمولا جایی میروند که یا فضای سرگرمی، یا سلبریتی باشد و به حوزه تجارت و واردات، همچنین گمرک کمتر پرداختهاند.
طی گفتگو با حسین مومنی، مدیرعامل شرکت معماری معرفی شد:
علی راوند، مدیر اجرایی مجموعه تبیین کرد:
علی راوند، مدیر اجرایی مجموعه گروه فنی مهندسی راوند:
دکتر سحر تهامی، مدیریت باشگاه ورزشی ست تاکید کرد: