ما راه‌ها را نزدیکتر کرده ایم

تلفن همراه>> وسیله ارتباطی مؤثر و فراگیری است که استفاده صحیح از آن، نـقطه عطفی در تعاملات جمعی، ارتـباطات گـسترده و پیونده‌های اجتماعی است؛ اما متأسفانه باید گفت این تکنولوژی نیز مانند بسیاری از موارد مشابه، در حالی در جامعه فراگیر شد و جا افتاد که با فرهنگ استفاده از آن، فاصله بسیاری وجود دارد! و به تعبیری، سرعت تـحولات و انتقال تکنولوژی به حدی ا ست که ابتکار عمل را از دست نهاد‌های فرهنگی و فرهنگ ساز، گرفته و ابزار‌های تکنولوژی به شکل فزاینده و با سرعتی غیرقابل کنترل بر عرصه زندگی انسان‌ها وارد می‌شوند و تعاملات اجتماعی و هیجان‌های اخـلاقی و فـرهنگی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.
تلفن همراه>> وسیله ارتباطی مؤثر و فراگیری است که استفاده صحیح از آن، نـقطه عطفی در تعاملات جمعی، ارتـباطات گـسترده و پیونده‌های اجتماعی است؛ اما متأسفانه باید گفت این تکنولوژی نیز مانند بسیاری از موارد مشابه، در حالی در جامعه فراگیر شد و جا افتاد که با فرهنگ استفاده از آن، فاصله بسیاری وجود دارد! و به تعبیری، سرعت تـحولات و انتقال تکنولوژی به حدی ا ست که ابتکار عمل را از دست نهاد‌های فرهنگی و فرهنگ ساز، گرفته و ابزار‌های تکنولوژی به شکل فزاینده و با سرعتی غیرقابل کنترل بر عرصه زندگی انسان‌ها وارد می‌شوند و تعاملات اجتماعی و هیجان‌های اخـلاقی و فـرهنگی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۲

مهم این است که برای مدیریت و کنترل این ابزار‌ها نمی‌توان به اقدامات پلیسی و قضایی تکیه کرد، بلکه همچنان که خود این ابزار‌ها از مسیر فرهنگ وارد اجـتماع مـی شوند، باید برای مقابله با تبعات منفی آن نیز از دریچه فرهنگ و فرهنگ سازی وارد شد.
مکالمات تلفنی با صدای بلند، مزاحمت‌های تلفنی، مکالمات طولانی غیرمفید و کم محتوا، چشم و هم چشمی‌های آزاردهنده در خـرید گـوشی، ارسال و دریافت پیامک‌های لغو و بیهوده، اتلاف وقت ملموس، اعتیاد به تلفن در بین جوانان، بلوتوث‌های غیراخلاقی، هزینه تعویض گوشی ها، تصویربرداری‌های غیر مجاز از حریم خصوصی افراد، استفاده از ترفند‌های ممنوعه، تحقیر و تـوهین بـه افـراد و قومیت‌ها و... از برخی مصادیق
بی فرهنگی دراسـتفاده از تـکنولوژی گـوشی همراه است. پس باید فرهنگ سازی کرد و فرهنگ صحیح استفاده از تلفن همراه در جامعه را نهادینه ساخت تا جامعه از آسیب‌های منفی این پدیـده د رامـان بـماند. برای «فرهنگ سازی» باید نکاتی مورد توجه قـرار گـیرد:
استفاده از تلفن همراه برای آسایش و رفاه بشر، نه برای سلب آسایش و گسترش بیماری‌های روحی و روانی.
حاکمیت دین، اخلاق و مـعنویت در روابـط فـردی و اجتماعی.
تلفن همراه باید به کارکرد اصلی خود برگردد. چـرا که بیشتر افراد از این کارکرد غافل شده اند.
تولید و عرضه فایل‌های فاخر متنی، صوتی و تصویری زیبا، جذاب، لطیف، مـتنوع و در عـین حـال اخلاقی و سازنده به صورت انبوره و ایجاد زمینه برای بهره برداری عموم از آن.
تـبیین و تـشریح خطرات و آسیب‌های جدی استفاده منفی از تلفن همراه و بیان تبعات و بازخورد‌های آن.
هر کس از خود شروع نماید و در انـتظار دیـگری نـماند. گوشی خود را از فایل‌های شبهه ناک و لغو، پاک و به جای آن، موارد مجاز را جایگزین نماید و آدابـ و فـرهنگ اسـتفاده از تلفن همراه را مشاهده و بدان عمل کند.
برخورد قاطع با متخلفان و تولید کنندگان فایل‌های مـستهجن و عـرضه کـنندگان آن.
تحکیم حریم شخصی و لزوم مراعات و احترام به آن.
خود کنترلی و همچنین کنترل گوشی‌های فرزندان تـوسط پد و مـادر، با استفاده از روش‌های تربیتی و آگاه سازی آنان از خطرات ناشی از سوء استفاده از تکنولوژی گـوشی هـمراه.
پیـشگیری از بروز حوادث تلخ فردی و اجتماعی.
آداب استفاده از تلفن همراه
در راستای «فرهنگ سازی» باید به آداب اسـتفاده از تلفن همراه و دیگر ابزار رسانه ای، توجه نمود. برخی از این آداب، عبارت است از:
۱: توجه بـه ایـنکه خـداوند متعال در همه حال ناظر و شاهد رفتار و گفتار ماست.
۲: پرهیز از مکالمه تلفنی در حین رانندگی.
۳: تنظیم مـلایم و غـیر آزاردهنده صدای زنگ تلفن همراه.
۴: خاموش کردن تلفن همراه در اماکن عمومی؛ مـانند: مـساجد، کـتابخانه‌ها و جلسات.
۵: پاسخ به تماس‌های تلفنی به لحنی مؤدب، آرام، آهسته و با نزاکت.
۶: پرهیز از حواس پرتی و توجه بـه سـایران در حـین مکالمه.
۷: توجه به این نکته که تلفن وسیله‌ای است ارتباطی، نه ابـزاری بـرای فخر فروشی و پز دادن.
۸:پرهیز از پاسخ گویی بدون هماهنگی، به تلفن دیگران و خواندن و دیدن فایل‌های خصوصی گوشی دیگر افـراد.
۹: پرهـیز از تصویربرداری و فیلم برداری بدون اجازه از فرد یا افراد، مخصوصا در مجالس و محافل.
۱۰:مراعات نـکات ایـمنی برای جلوگیری از سرقت گوشی همراه توسط عـوامل سـودجو یـا منحرف
۱۱: توجه جدی به قبح شرعی، عـقلی و عـرفی رد و بدل کردن پیامک‌ها و بلوتوث‌های مستهجن و غیراخلاقی.
۱۲:احترام به شخصیت و کرامت انسان‌ها و حفظ حـرمت، حـیثیت و آبروی افراد.
۱۳: توجه ویژه بـه حـفظ حرمت مـقدسات دیـنی و شـخصیت‌ها و پرهیز از تعرض به آنان.
۱۴:توجه بـه سـه عنصر کوتاه، گویا و نزاکت در مکالمات تلفنی.
۱۵:پرهیز از درج اطلاعات و تصاویر خصوصی و خانوادگی در گـوشی‌های هـمراه و مراقبت از سرقت اطلاعات آن توسط عوامل مـنحرف و سودجو.
۱۶: هوشیاری نسبت بـه عـکس برداری برخی هکر‌ها از طریق تلفن هـمراه و هـمچنین بازیابی اطلاعات حافظه‌های تلفن همراه حتی پس از شکسته شدن یا تخریب فایل؛ و موارد‌های دیگر که درمقالات آینده به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.
به قلم: پیام طوفانی
آدرس و شماره تماس: استان البرز - کرج – فلکه اول گوهردشت ابتدای بلوار شهید میرزایی
فروشگاه اسمارت
۰۲۶۳۴۴۱۹۵۰۱
۰۹۱۲۲۶۴۶۷۰۰

newsQrCode
ارسال نظرات