محمد مسجدی، مدیرعامل شرکت شکوه سان صنعت جوان و رئیس هیات مدیره شرکت الیاف سازان دیبای البرز:

ثبت سفارش واردات بسیار مشکل شده است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ محمد مسجدی، مدیرعامل شرکت شکوه سان صنعت جوان و رئیس هیات مدیره شرکت الیاف سازان دیبای البرز جلب می‌ نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ محمد مسجدی، مدیرعامل شرکت شکوه سان صنعت جوان و رئیس هیات مدیره شرکت الیاف سازان دیبای البرز جلب می‌ نماییم:
کد خبر: ۱۳۲۳

با توجه به فارغ التحصیلی من در رشته شیمی و در حال حاضر فعالیت در مقطع کارشناسی ارشد، با مشکلات فراوانی در کشورمان روبه رو هستیم که بر روند تولید تأثیرات مخربی دارند. این مشکلات شامل تامین نیروی انسانی، مشکلات سرمایه گذاری و قوانین می‌باشند. روزانه با مشکلات مختلفی در روند تولید مواجه می‌شویم، هرکدام از این مشکلات موجب اختلال در فرآیند تولید می‌شوند. تسهیلات و پشتوانه‌های لازم به سختی به تولید کنندگان ارائه می‌شود و بانک‌ها سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته اند که دشواری در شرایط تسهیلات را به دنبال دارد.
در هر جامعه ای، بانک‌ها به عنوان پشتوانه تولید عمل می‌کنند؛ اما در کشور ایران، آن‌ها تنها به دنبال کسب سود هستند و به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده اند. این امر منجر به از دست دادن سود و اختلال در روند تولید می‌شود. سیاست‌های بانک‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در مورد شرکت‌های کوچک، به تولید آسیب‌های زیادی وارد کرده است. تولیدات شرکت‌های بزرگ توسط شرکت‌های کوچک مصرف می‌شود تا به مصرف کننده نهایی برسد. در حال حاضر، ما با مشکلات مربوط به سرمایه گذاری ثابت و در گردش روبرو شده ایم که باعث افزایش هزینه تولید و کاهش سود و همچنین منجر به کاهش اشتغالزایی می‌شود.
منابع تأمین مواد اولیه، داخلی و خارجی هستند، اما به دلیل تحریم ها، مشکلات گمرکی و قوانین دولتی و ثبت سفارش واردات بسیار مشکل شده است. روند خرید از بورس به این صورت است که باید ابتدا پروانه تولید از وزارت صنایع یا اصناف دریافت شود تا بتوان تولید مواد اولیه را آغاز کرد. این فرآیند بسیار زمان بر است و معمولاً موجب تأخیر در تولید می‌شود. پس از آن، لازم است در بورس رقابت کنیم. با توجه به نوسانات قیمت، هیچ تولید کننده‌ای نمی‌تواند خرید‌های خود را انجام دهد. این امر باعث مشکل در تعیین قیمت محصولات برای مشتریان می‌شود و همچنین یک اقتصاد مناسب برای آن‌ها نیست.
در کشور ما، تولید محصولات پلیمری به اندازه مصرف یا حتی بیشتر است و نیازی به ورود به بورس وجود ندارد. سیاست پشت این موضوع نامشخص است و شاید پتروشیمی‌ها هدف کسب سود را دنبال می‌کنند. زمانی که یک مجتمع تولیدی تقاضایش بیشتر از عرضه است، دیگر نیازی به شرکت در بورس ندارد. این یک چرخه در بورس ایجاد می‌کند که قیمت را دوبرابر افزایش می‌دهد و در نهایت فشاری بر مصرف کننده وارد می‌کند که حقوقشان با تورم افزایش نمی‌یابد.
بنده حدود ۲۵ سال است که در این صنعت فعالیت می‌کنم. ۱۴ سال در صنعت شوینده، ۵ سال در صنایع دفاع و ۱۵ سال در زمینه فعالیت کنونی کار کردم. عملاً هیچ مشکلی از جانب تولید کننده برطرف نمی‌شود و وضعیت روز به روز سیری نزولی داشته و بدتر می‌شود. طبق روالی که چند سال اخیر داشته ایم، تحریم‌ها بسیار اذیت کننده هستند. سه ماه پیش نتوانستیم به هیچ وجه صادرات انجام دهیم. نه تنها ما، بلکه سایر دوستان هم به دلیل رقابت با ترک‌ها قادر به صادرات نبودند. دولت ترکیه به صادرکنندگان ۱۷ درصد جایزه صادراتی اعطا می‌کند. در چند ماه گذشته، عراق بانکی را تشکیل داده است. در گذشته، همه به صرافی‌ها مراجعه کرده و از طریق آن‌ها تسویه حساب می‌کردند، اما اکنون در بانک حدود ۱۵ درصد ارزان‌تر است که باعث عقب افتادگی ما نسبت به رقیب ترکی می‌شود. این مشکلات وجود دارند و امیدواریم که همه این چالش‌ها برطرف شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات