دکتر علیرضا زین الدینی میمند، جراح و متخصص پوست، مو و لیزر و دبیر متخصصین پوست البرز :

مردم از ورود به مراکز زیبایی بدون تابلو و مجوز خودداری کنند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص، حاذق و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر علیرضا زین الدینی میمند، جراح و متخصص پوست، مو و لیزر و دبیر متخصصین پوست البرز، جلب می‌نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص، حاذق و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر علیرضا زین الدینی میمند، جراح و متخصص پوست، مو و لیزر و دبیر متخصصین پوست البرز، جلب می‌نماییم:
کد خبر: ۱۸۳۹

ما در رشته پوست زیر شاخه‌های مختلفی داریم. عنوان اصلی رشته کار ما، بیماری‌های پوست و ناخن است که شامل درمان بیماری‌های مرتبط می‌باشد. در مورد سایر موارد ما جراحی‌های پوست را داریم، که جراحی ضایعات پوستی، تومور‌های پوستی و کاشت مو است. انواع لیزر‌ها و کلیه اقدامات تحت عنوان زیبایی امروزه به کار برده می‌شود که شامل تزریقات انواع ژل، بوتاکس، مواد مزوتراپی، پی آرپی و عناوین مختلف دیگر است.
چالش اصلی ما در کل کشور به صورت ویژه، ورود مداخله گران غیر پزشک به عرصه پوست و مو و زیبایی است. متاسفانه به صورت بی رویه‌ای رشد کردند و در سالن‌های زیبایی و حتی در آپارتمان‌ها و به صورت زیرزمینی در این حوزه فعال هستند.
در فضای مجازی نیز به شدت فعال هستند. در اینستاگرام خود را پزشک معرفی می‌کنند و از عناوین پزشک و کلینیک به صورت غیر قانونی استفاده می‌کنند. اکثر مراجعین خود را از طریق فضای مجازی به دست می‌آورند. متاسفانه، چون کارشان زیر زمینی است، از جهل و ناآگاهی افراد استفاده می‌کنند و وعده‌های غیر واقعی می‌دهند و متاسفانه افراد زیادی به خاطر مسائل اقتصادی جذب می‌شوند. در واقع این اشخاص دروس پزشکی را نگذرانده اند. بدون اینکه به عوارض کار خودشان آگاه باشند، دست به اقدامات زیبایی می‌زنند و باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری برای مراجعین می‌شوند. ما سعی می‌کنیم از طریق فضای مجازی در این باره اطلاع رسانی کنیم.
از مردم می‌خواهیم زمانی که برای انجام کار زیبایی به مرکزی مراجعه می‌کنند، سوال کنند که مجموعه دارای پزشک می‌باشد یا خیر. به آسانی می‌توانند اسم پزشک را در نظام پزشکی جستجو کنند و اگر هویت واقعی داشته باشد، مدارک پزشک را نشان می‌دهد. چنانچه آن مرکز پزشک ندارد، کارشان را انجام ندهند و گزارش کار را به واحد‌های مربوطه اعلام کنند.
افرادی که در رشته پزشکی تحصیل کرده اند، به واسطه شناخت به آناتومی بدن و دوره‌های مختلفی که گذرانده اند، متوجه می‌شوند که هر کاری که انجام می‌دهند چه عوارضی دارد.
عوارض این حوزه سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. عوارض کوتاه مدت به صورت آنی در روز‌ها و هفته‌های بعد مشخص می‌شود. از جمله تزریق ژل‌های فله‌ای وارداتی است که اکثرا ً در کارگاه‌ها در سرنگ‌های ده سی سی پر می‌شود. این ژل‌ها کاملا آلوده است و منبع رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند که وقتی وارد بدن افراد می‌شود، چون محیط خوب است باکتری‌ها رشد می‌کنند و عوارض خود را نشان می‌دهد.
عوارض تاخیری و دراز مدت که در طی زمان مشخص می‌شود، از دیگر مشکلات این ژل‌ها در سال‌های بعد می‌باشد که با وجود عارضه بروز می‌دهد. ازجمله این عوارض فلج شدن و از کار افتادن اعصاب صورت بوده که به صورت دائمی یا غیر دائمی می‌باشد. برخی عوارض پایدار کوتاه مدت نیز می‌تواند داشته باشد که در تمام مناطقی که تزریق انجام شده است، تا چندین ماه درد وجود دارد.
خوشبختانه تمام دارو‌هایی که وارد می‌شود، با مجوز وزارت بهداشت و مجوز سازمان غذا و دارو پخش می‌شود. همه مواد مجوزدار در حوزه زیبایی در دسترس است. طبیعی است که قیمت بالاتری دارند و هر فرد به مرکزی مراجعه می‌کند، باید درخواست کند که مجوز کالا را رویت نماید. سپس با گوشی رصد نموده و تاییدیه محصول را بگیرد. هرچند که امکان تقلب بسیار زیاد است، ولی به طور کلی محصولات در دسترس است.
در ادامه از مردم می‌خواهیم که برای انجام کار‌های حوزه پوست و زیبایی به افراد غیر پزشک مراجعه نکنند و از پزشک بودن فرد اطمینان حاصل نمایند. از ورود به مراکز بدون تابلو و مجوز خودداری کنند. در صورت تخلف هر مرکز مراتب را سریع به دانشگاه علوم پزشکی مربوط به شهر و استان خود انتقال دهند. مردم باید مطلع باشند که گاهی یک عارضه می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. ما در دادسرا‌های مربوط به جرایم پزشکی، شاهد هستیم که فرد به علت یک عارضه غیر قابل درمان، دچار مشکلات و اختلافات زناشویی و کدورت بین خانواده می‌شود. شخص صدمه دیده در ادامه مجبور به پرداخت هزینه زیادی برای درمان آن عارضه می‌شود، که حتی گاهی درمان هم نمی‌شود.
در تمام مراکزی که پزشک حضور دارد، باید پروانه نظام پزشکی داشته باشند و تصویر پروانه نظام پزشکی در مطب نصب شده باشد. پروانه مطب نیز معتبر باشد. این حق تمام افراد است که با اطلاع، از خدمات مراکز زیبایی استفاده نمایند. به کارگیری کلمات کلینیک و مرکز زیبایی پوست برای مراکز غیر مجاز، بر خلاف قانون و قابل پیگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات