دکتر عادل باقرزاده، مدیر مجموعه تولیدی شیرینی سنتی مهر و ماه:

کیفیت شیرینی ایران، تراز جهانی دارد

افتخار این را داشتیم تا با یکی از مدیران توانمند و متخصص کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر عادل باقرزاده، مدیر مجموعه تولیدی شیرینی سنتی مهر و ماه جلب می‌نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از مدیران توانمند و متخصص کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر عادل باقرزاده، مدیر مجموعه تولیدی شیرینی سنتی مهر و ماه جلب می‌نماییم:
کد خبر: ۱۹۲

بنده اصالتا اهل رامسر هستم و دانش آموخته دکترای مدیریت مالی می‎باشم. این مجموعه علاوه بر شعبه کرج در شهر یزد نیز شعبه دارد. جناب آقای مهندس نظری در شعبه یزد قبول زحمت کرده و همراه و شریک کاری اینجانب نیز هستند. یزد شهری بسیار با اصالت و با فرهنگ می‎باشد. در مجموعه ما حدود ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۰نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می‎کنند.
‌باتوجه به اینکه دانش مردم در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده استف درباره مسأله خوراک و تغذیه اهمیت بیشتری قائل هستند. شیرینی و این نوع از خوراکی‌ها برای مردم مساله ایجاد کرده و تصور می‎کنند مصرف شیرینی‎جات موجب چاقی می‌شود. در صورتی که امروزه مثلا از شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود که ارگانیک است، ولی طعم همان شکر سفید را دارد.
گیاه استویا برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. طعم آن به گفته دوستانی که در معاونت بهداشت و درمان هستند چندین برابر شیرین‌تر از شکر است، اما میزان قند خون را جابه جا نمی‌کند و به صورت شربت یا شیره می‌باشد. معمولا به صورت ظروف ۲۰لیتری فروخته می‌شود. به تازگی با این گیاه سوهان تولید کرده اند. ما نیز با همین گیاه چند محصول تولید نموده ایم. محصولاتی مثل شیرینی نارگیلی، نان برنجی، حاجی‎بادام و باقلوا رابا همین روش تولید می‌کنیم که طعم بسیار خوبی دارد و اصلا مشکل قند ایجاد نمی‌کند. این موضوع را مورد آزمایش قرار دادیم و به اثبات رسید. به طور کلی کیفیت شیرینی ایران، تراز جهانی دارد.
به طور کلی مصرف کننده‌های اصلی این محصولات بیشتر آقایان هستند، چرا که خانم‌ها بیشتر نگران چاقی هستند.
بیشترین معضل ما تهیه مواد اولیه است. مثلا برای شیرینی نارگیلی نیاز به پودر نارگیل و هل داریم. هل در کشور ما تولید نمی‌شود و از هندوستان وارد می‌شود قیمت هل با دلار نوسان دارد، اما جدا از قیمت از نظر کیفیت نیز محصولات متفاوت هستند. برای مثال شکر را از یک استان خریداری کردیم، اما متاسفانه کیفیت نامناسبی داشت.
شاید اگر بنده در این حوزه مسئول بودم، شکری که برای مصرف مردم عادی است را جدا از شکر مورد استفاده قنادان قرار می‌دادم. نوع کار ما به گونه‌ای است که هر محصولی استفاده می‌کنیم، در شیرینی دیده خواهد شد؛ بنابراین هر موقع برای خرید اقدام می‌کنم ابتدا با دوستان مسئول فنی بهداشت و درمان مشورت می‌کنم و بهترین شکری که از نظر خلوص کیفیت مشخص‌تری داشته باشد را برای خرید، قرارداد منعقد می‌کنم.
قصد جسارت به هیچ صنفی را ندارم، اما در حال حاضر مدیریت، جزو شاخص‎ترین امور است و باید افراد متخصص (مخصوصا در کلان شهرها) در این جایگاه‎ قرار بگیرند. اتاق اصناف نیز از طریق صنف مدیریت می‎شود.
در برخی موارد باید مدیریت وجود داشته باشد در اصناف مواد غذایی و نانوایی‎ها باید مدیریت به صورتی باشد که آگاهی و اشراف کاملی از بهداشت محیط حرفه‎ای و مسئولیت فنی غذا داشته باشد.
بعد از موضوع تامین مواد اولیه، عدم هماهنگی دستگاه‌های نظارتی مشکل دیگری است که در حرفه ما وجود دارد.
دستگاه صنعت و معدن اگر بر صحت شکل گیری کسب وکار نظارت دارند نباید به مسائل بهداشتی ورود کنند، بلکه در این زمینه باید سازمان بهداشت حرفه‎ای نظارت لازم را انجام دهد. همچنین در زمینه قیمت‎گذاری باید اداره تعزیرات اقدام انجام دهد و این مسئله ربطی به جهاد دانشگاهی ندارد.
زمانی که فردی وارد کسب و کار می‌شود فرصتی برای امور کم اهمیت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین درمورد این عدم هماهنگی دستگاه‎ها باید اقدامی عاجل انجام شود.
از لحاظ رسانه‌ها نیز معتقدم که یک خبرنگار در این حوزه باید کاملا رسالت خود را انجام دهد و استقلال داشته باشد. به دور از جانبداری باید در مورد مشکلات و راه حل‎های آن صحبت و پس از آن منعکس شود.

newsQrCode
ارسال نظرات