مسعود صالحی، مدیرعامل شرکت ترانسکو البرز:

برق، شاهرگ توسعه کشور است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با مسعود صالحی، مدیر عامل شرکت ترانسکو البرز، جلب می نماییم:
افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با مسعود صالحی، مدیر عامل شرکت ترانسکو البرز، جلب می نماییم:
کد خبر: ۲۴۰۳

تخصص اصلی بنده برق الکترونیک می‌باشد و علاوه براینکه در حال تحصیل در رشته DBA می‌باشم، مشاور کسب و کار نیز هستم. علی رغم اینکه اکثر شرکت‌های خوب و مطرح به تهران مهاجرت کرده اند، اما شرکت ما یکی از معدود شرکت‌های توسعه یافته دراستان البرزمی باشد.
همانطور که واقف هستید، برق شاهرگ توسعه کشور است، یعنی کشور بدون برق یک سیستم ناقص و بدون کارکرد می‌باشد، بنابراین این مقوله بسیار مهم و با اهمیت است. متاسفانه صنعت برق در کشور ما هیچ پیشرفتی نداشته است، به طوری که هنوز مانند دهه ۶۰ با مشکل قطع برق مواجه می‌شویم. اکثرکارخانجات درفصل گرم تابستان، در هفته دو روز برق ندارند، این عامل معضلی برای بخش تولید به حساب می‌آید و تولید را با مشکلات فراوانی رو به رو می‌نماید. این در حالی است که در دنیا این موضوع منسوخ شده است.
از جمله مشکلات عدیده‌ای که در حال حاضر در استان البرز وجود دارد، معضل استفاده غیر مجاز از برق می‌باشد، به دلیل وجود وسعت بسیار زیاد و گستردگی در این حوزه، توان مدیریتی بسیار ضعیف شده است. از سوی دیگر با مشکل تأمین و تولید برق مواجه هستیم، ما یک کشور در حال توسعه هستیم، اکثر وسایل رفاهی برقی هستند، در حال حاضر تنوع وسایل برقی آشپزخانه بسیار زیاد است، از طرفی، ماینر‌ها هم قسمت عظیمی از برق تولیدی را می‌بلعند. همه این موارد نیازمند تولید برق بسیار بالایی است.
با توجه به مسائلی مانند تحریم و آسیب بخش‌هایی از تجهیزات در زمان جنگ، همچنین فرسوده بودن زیرساخت‌های برق، همگی سبب شده که از دانش و تکنولوژی روز عقب بمانیم و فقدان مدیریت راهبردی در موقعیت‌های حساس باعث افزایش مشکلات در اکثر زمینه‌های کشور شده است.
در جهت رفع این مشکلات می‌باید، کارگروهی تشکیل شود، که با محاسبات و دانش علمی روز دنیا، راهکار‌های لازم جهت کاهش هزینه‌های تولید و مصرف برق را ارائه دهند و همچنین راه‌های استفاده از دانش بومی را بازگو و اجرایی نمایند. متاسفانه هنوز هیچ طرح جامعی موجود نیست. برای مثال ما اگر کل کویر لوت را پنل خورشیدی قرار دهیم، قسمت اعظمی از برق مورد نیاز کشور تامین می‌شود، اما به دلایلی که عنوان شد، امکان استفاده از این منابع را نداریم، درحالی که در کشور‌های اروپایی به دلیل کمبود این منبع طبیعی انرژی و نور خورشید، امکان استفاده را ندارند و محرومند، منتها ما حتی با داشتن چنین منابعی در کشور، از استفاده آن‌ها قاصریم و توانایی استفاده نداریم.
نکته بسیار مهم این است که از انرژی‌های تجدیدپذیر که هم فراوان و هم کم هزینه است، استفاده کنیم، همانطور که در کل دنیا از این شیوه استفاده می‌نمایند. متاسفانه ما به دلیل وجود تحریم‌ها این بهره مندی را نداریم. مسئله تحریم باعث عدم واردات کالا‌های مورد نیازشده است، در صورت واردات تجهیزات، گمرک نیاز به بخشنامه‌های زیادی دارد و بسیار مشکل ساز است. همچنین با عدم تولید داخلی مواجه هستیم و اگر تولیداتی هم انجام شود بدون حمایت و ضعیف می‌باشد، در مجموع می‌توان گفت تحریم ها، همچون عاملی بازدارنده می‌باشد و ما را از همسویی با دیگر کشور‌ها باز می‌دارد.
در جهت رفع این مشکلات باید افرادی با تخصص و تحصیلات در حوزه‌های مذکور وارد عمل شده و راهکار‌های مناسب را ارائه داده و اجرا نمایند. البته که افرادی از این دست در کشورمان فراوان هستند، به طوری که حتی علی رغم وجود مشکلات فراوان همچنان در کشور مانده اند و شرکت‌های دانش بنیان ثبت و راه اندازی نموده اند. البته گاهی مورد کم لطفی قرار گرفته و حمایت نمی‌شوند. در واقع باید کارگروه‌هایی از نخبگان ممکلت ایجاد شود، تا مشکلات حل شده و اوضاع مناسب گردد.
راهکار دیگر درباره سیاست‌های دولت می‌باشد. دولت باید از شیوه انحصاری و بنگاه داری بکاهد و قسمتی از مسئولیت‌های خود را به بخش خصوصی، البته همراه با حمایت و نظارت واگذار نماید.

newsQrCode
برچسب ها: مسعود صالحی
ارسال نظرات