مارابهتر بشناسید

علم رشد کرده ولی متأسفانه خیلی وقت‌ها ما از علم عقب‌مانده‌ایم تا جایی که گاهی از برخی این علوم بی‌اطلاع هستیم ؛ امروزه برای بحث درمانی علم خیلی جلو رفته و رشد کرده است و امروز ما سعی کرده‌ایم یک تخصص را به شما معرفی کنیم که خیلی می‌تواند تأثیرگذار در بحث درمان باشد .
علم رشد کرده ولی متأسفانه خیلی وقت‌ها ما از علم عقب‌مانده‌ایم تا جایی که گاهی از برخی این علوم بی‌اطلاع هستیم ؛ امروزه برای بحث درمانی علم خیلی جلو رفته و رشد کرده است و امروز ما سعی کرده‌ایم یک تخصص را به شما معرفی کنیم که خیلی می‌تواند تأثیرگذار در بحث درمان باشد .
کد خبر: ۲۶۲۴

امروز افتخار هم‌صحبتی با متخصص پزشک ورزش را داشتیم که توجه شمارا به بخشی از این مصاحبه جلب می‌نماییم.

لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید:
دکتر عاطفه نجفی. متخصص پزشکی ورزشی. رتبه اول ورود تخصصی سال ۱۴۰۱ در کل کشور. متولد ۲ دی ۱۳۶۶ تهران. فعالیت در مطب و هم کلینیک و جدیداً هم همکاری با هیئت پزشکی ورزشی البرز دارم.
بنده فارغ‌التحصیل سال ۱۳۹۲ پزشک عمومی و اصالتاً همدانی هستم.

چه انگیزه‌ای باعث شد که شما به این حیطه شغلی ورود پیدا کنید؟
برادرم پزشک بودند، مشوق و راهنمای من بودند که متأسفانه آسمانی شده‌اند.
(روحش شاد و یادش گرامی)، من هم علاقه‌مند شدم به این رشته و خیلی زود توانستم با توانمندی‌های که دارم بیماران زیادی را درمان کنم و رضایت‌مندی که این حرفه دارم بسیار برایم مهم است و این بزرگ‌ترین افتخارم می‌باشد.

با توجه به سابقه کاری که دارید اگر قرار به انتخاب دوباره شغلتان را داشتید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟
با توجه به علاقه‌مندی که به شغل پزشکی داشتم ودارم حتماً و بدون شک در همین حیطه، ولی در رشته داروسازی حتماً اقدام می‌کردم.

مسائل و مشکلاتی که در حیطه کاری شما وجود دارد را مطرح بفرمایید؟
ورودی سال ۸۵ هستم الآن ۱۴۰۳ هست تازه حدودِ یک سال و نیم هست کار می‌کنم، چون که تا قبل این مشغول به تحصیل بودم و درس می‌خواندم و طرح می‌گذراندم. اگر طرح تخصصی هم می‌خواستم بروم، با توجه به رشته من طوری هست که مناطق محروم به آن نیاز ندارد.
مهترین مشکل این تخصص گپ خیلی طولانی هست که دارد.
بین زمانی که شما دانشجو می‌شوید و درزمانی که شما بخواهید فعالیت را شروع کنید و نتیجه‌ی کارت رو ببینی زمان چندساله‌ای را باید بگذرانید. درحالی‌که بقیه‌ی رشته‌ها خیلی زودتر وارد بازار کار می‌شوند. گرچه به‌هرحال آن‌ها نیز مشکلاتی دارند، ولی خب فاصله خیلی طولانی است.

پزشک ورزشی چیست توضیح کامل بفرمایید؟
تاریخچه این تخصص را اگر بخواهیم کامل عرض کنم:، اولین بار سال ۱۹۳۰ این رشته در کشور‌هایی مثل فنلاند و... شروع شد که اوایل فقط برای مدیریت کردن بازیکنان حرفه‌ای بود. مشکلات و آسیب‌هایی که ممکن بود در ورزش اتفاق بیفتد، ولی بعداً گسترده‌تر شد تقریباً در ایران می‌توانم بگویم سال ۱۳۲۸ فدراسیون پزشکی ورزشی تشکیل‌شده، ولی هنوز تخصصی به اسم پزشکی ورزشی نداشتیم تا سال ۱۳۸۲ در این سال اولین دوره به وجود آمدن این تخصص بوده اولین دانشگاه هم دانشگاه تهران و علوم پزشکی ایران بود. الآن هم در حال حاضر دانشگاه‌های تهران و مازندران این رشته را تدریس می‌کنند.

تفاوت‌های پزشک ورزشی با فیزیوتراپی در چیست؟
کاملاً متفاوت است. فیزیوتراپی پزشکی نیست یک‌رشته پیراپزشکی هست که از لیسانس دارد تا دکترا، ولی ما اول پزشکی عمومی را می‌گیریم و بعد دوره‌های تخصصی می‌گذرانیم
و به‌طور کامل کسانی که در حوادث یا آسیب‌های ورزشی دچار مشکلی شوند می‌توانند از خدمات پزشک ورزشی به نحوه احسن استفاده کنند.
پزشک ورزشی همان بخش داخلی ارتوپدی هست یعنی درمان‌های غیر جراحی که ارتوپد‌ها هم انجام می‌دهند را در دستور کارداریم.

در مطب شما دارو نیز تجویز می‌شود یا فقط باکار درمانی کار انجام می‌دهید؟
در صورت نیاز حتماً از دارو نیز استفاده خواهد شد؛ در حقیقت پزشک ورزشی یک پزشکی است عین ارتوپد، ولی جراحی نمی‌کند.

دیسک کمر ویا بیماری‌های مشابه با پزشک ورزشی در دستور کار قرار خواهد گرفت؟
بله دیسک کمر؛ درد گردن؛ درد زانو ومچ پا هر نوع مشکل اسکلتی عضلانی با تخصص ما در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با توجه به ورزش محور بودن تخصص شما ایا وزن بالا می‌تواند مهم‌ترین بخش در پیدایش بیماری‌های عضلانی باشد؟
بله اتفاقاً حیطه دیگر کاری ما جدای از آسیب‌های ورزشی اسکلتی عضلانی، یک بخش دیگرازکار ما تغذیه است، رژیم‌درمانی. مثلاً ورزشکار‌های حرفه‌ای برای اینکه رژیم ورزشی بخوان، مکمل‌های غذایی را نیز در خدمت این قشر خواهیم بود.

یک سری دیگر از بیماران افرادی هستند که ریزه‌خواری دارند و دچار افزایش وزن
می‌شوند آنان نیز می‌توانند از خدمات ما به‌راحتی نتیجه بگیرند و خیلی زود این معضل را حل نمایند.
آیا خدمات مجموعه شما شامل بیمه پایه می‌شود یا خیر؟
با توجه به اینکه این رشته هنوز خیلی معروف نشده است هنوز با بیمه پایه قرارداد نداریم، اما اگر نیاز به آزمایش یا مواردی ازاین‌دست باشد حتماً به‌صورت بیمه انجام خواهد شد.

با توجه به شرایط بیماران دچار مشکلات حرکتی امکان ویزیت در منزل دارید؟
در حال حاضر خیر، ولی به‌صورت آنلاین و به‌صورت مشاوره‌ای در خدمت بیماران خواهیم بود؛ و اگر واقعاً فردی باشد که توان پرداخت نداشته باشد حتماً به‌صورت رایگان انجام‌وظیفه خواهیم کرد.
متأسفانه هم اینکه تعداد متخصصان این حوضه کم است و هم اینکه سالیانه ۱۲ الی ۱۵ خروجی متخصص هست. هم اینکه اسم رشته خیلی معرف همه نیست و در خیلی از شهر‌ها هیچ‌کدام از همکاران ما و هم رشته‌ی ما حضور ندارند. درحالی‌که این نوع تخصص می‌تواند خیلی کمک‌حال بیماران باشد خصوصاً در شهر‌هایی که ورزشکار زیاد دارد مثل شمال کشور؛ و اصلاً یکی از دلایلی که مازندران این رشته رو قبول کرد همین بود.
سرکار خانم عاطفه نجفی توصیه خود را در خصوص زمان طلایی این‌گونه مطرح فرمودند:
بهتراست که در ۴۸ ساعت اول آسیب‌دیدگی مراجعه کنند. مخصوصاً در مورد آسیب‌های ورزشی که حتماً زمان طلایی را نباید از دست بدهند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

هدف کاری شما برای آینده چیست لطفاً مطرح بفرمایید؟
مطب را ارتقاء و رو گسترش بدهم. درواقع یک کلینیک پزشکی ورزشی تأسیس کنم
و برای ارتقاء مطب و کلینیک نیاز به فضایی بزرگ و همکاری چند پزشک باهم می‌تواند مارا به این هدف برساند.
آدرس:
کرج، فردیس، بین کانال و فلکه سوم، جنب پیتزا خورشید، ساختمان ابن‌سینا، طبقه دوم
روز‌های فعالیت:
همه روز‌های هفته
ساعت ۱۶ الی۲۰
روز‌های فرد ۹ الی ۱۳ و ۱۵ الی۲۰
راه‌های ارتباط با شما چگونه خواهد بود؟
۰۹۱۰۳۵۰۹۹۰۹
۳۶۵۰۰۰۵۵
اینستا گرام:
dr.atefeh.najafi
دکتر عاطفه نجفی

newsQrCode
ارسال نظرات