مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفتگو با جام جم البرز مطرح کرد:

انعقاد ۱۶ تفاهم نامه در جهت پیشبرد اهداف منابع طبیعی در استان البرز

بسیاری از افراد زمانی که واژه منابع طبیعی را می‌شنوند به یاد جنگل، مرتع و گردش می‌افتند، تعدادی به فکر شکار و تعدادی نیز آن را زیستگاه حیوانات وحشی می‌دانند و منابع طبیعی را محلی برای تغذیه دام‌ها می‌پندارند. البته عده‌ای نیز به منابع طبیعی به عنوان جنگل‌ها و مراتعی که می‌تواند یک منبع اقتصادی که سود کلانی برای آنان داشته باشد می‌نگرند، ولی کمتر کسی به این مساله توجه می‌کند که کوچکترین آسیب به منابع طبیعی آسیب به سرمایه خود و آیندگان است. اهتمام به منابع طبیعی و محیط زیست طی زمان حاضر در جوامع بشری از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار یاد می‌شود.
خبرنگار جام جم البرز در راستای اطلاع رسانی آخرین اقدامات و اخبار حوزه منابع طبیعی استان گفتگویی با جناب آقای اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.
لازم به ذکر است که مخاطبین جام جم البرز می‌توانند این گفتگو را به صورت تصویری از طریق سایت و فضای مجازی این رسانه مشاهده کنند.
بسیاری از افراد زمانی که واژه منابع طبیعی را می‌شنوند به یاد جنگل، مرتع و گردش می‌افتند، تعدادی به فکر شکار و تعدادی نیز آن را زیستگاه حیوانات وحشی می‌دانند و منابع طبیعی را محلی برای تغذیه دام‌ها می‌پندارند. البته عده‌ای نیز به منابع طبیعی به عنوان جنگل‌ها و مراتعی که می‌تواند یک منبع اقتصادی که سود کلانی برای آنان داشته باشد می‌نگرند، ولی کمتر کسی به این مساله توجه می‌کند که کوچکترین آسیب به منابع طبیعی آسیب به سرمایه خود و آیندگان است. اهتمام به منابع طبیعی و محیط زیست طی زمان حاضر در جوامع بشری از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار یاد می‌شود. خبرنگار جام جم البرز در راستای اطلاع رسانی آخرین اقدامات و اخبار حوزه منابع طبیعی استان گفتگویی با جناب آقای اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم. لازم به ذکر است که مخاطبین جام جم البرز می‌توانند این گفتگو را به صورت تصویری از طریق سایت و فضای مجازی این رسانه مشاهده کنند.
کد خبر: ۳۹۰۲

همان طور که مستحضر هستید سال گذشت در مسیر جاده چالوس سیل به وقوع پیوست که منجر به آسیب به اموال مردم و زیرساخت‌ها شد. حالا باتوجه به این تجربه چه اقداماتی برای جلوگیری از فرسایش خاک و آسیب شناسی در زمینه آبخیزداری شده است؟
خوشبختانه سنوات گذشته در جاده چالوس و سد کرج اقدامات خوبی در زمینه آبخیزداری داشتیم به طوری که می‌توانیم بگوییم اولین آبخیزداری در کشور مربوط به سد کرج بوده که در هنگام احداث این سد برای اینکه عمر مفید مخزن آن افزایش پیدا کند بر اساس مطالعات جامع، آبخیزداری صورت گرفته است. اما مشکلی که ما در جاده چالوس داریم بحث سازند‌ها و شکل حوزه این منطقه می‌باشد به نحوی که در برخی از نواحی امکان توسعه پوشش گیاهی نیست و به خاطر شیب بسیار بالا موضوع فرسایش خاک وجود دارد که متاسفانه مشکلاتی را پدید آورده است. یکی از مشکلات دیگر اقدامات عمرانی می‌باشد که موضوع سیل و فرسایش خاک به سبب آن صورت می‌گیرد. خوشبختانه بعد از وقوع سیل سال گذشته جاده چالوس از سوی اداره کل راهداری استان فعالیت‌های جامعی شروع شده است چرا که کالورت (مقاوم سازی) را در خروجی‌هایی که به نظر خسارت می‌زدند ایجاد کرده اند و همزمان مجموعه ما در چند نقطه که مخاطره آمیز بود مانند بالای رستوران شاندیز و قبل از تونل شماره چهار سازه‌هایی را احداث کردیم که خطر را رفع کنند. در مجموع با جامع نگری که از سوی اداره کل منابع طبیعی و همچنین راهداری البرز صورت گرفته تلاش می‌شود تا احتمالات خطر در طول این مسیر کاهش پیدا کند.
در سال‌های اخیر در استان البرز بیشتر از گذشته با موضوعاتی همچون زمین خواری و تعرض به حریم رودخانه مواجه شده ایم چه برنامه‌ای برای این فعالیت‌ها شده است؟
در بحث رودخانه‌ها با هماهنگی از طریق دستگاه قضا سند رودخانه کرج در مسیر بیلقان تا انتها به شرکت آب منطقه‌ای استان البرز انتقال پیدا کرده و مدیریت این بخش مربوط به شرکت مذکور می‌باشد. اما در مجموعه خودمان مرتب حفاظت یگان از عرصه‌های منابع طبیعی بازدید دارند. اقداماتی که در این بخش داشتیم می‌توان به اجرای احکام (خلع ید، قلع و قمع) ۶۵ فقره به مساحت ۹۶.۴۸۴ هکتار و جلوگیری از ورود دام‌های غیر مجاز به ۱۲۱ فقره اشاره کرد. یکی دیگر از اقدامات خوب این است که همکاران ما باحضور فعالی که در عرصه‌ها دارند طبق تبصره ۱ ماده ۵۵ توانستند ۱۲۲ فقره به مساحت ۵۱.۸۴ هکتار را رفع تجاوز کنند.
باتوجه به حضور شرکت‌های صنعتی و نزدیکی به پایتخت، استان البرز با پدیده آلودگی هوا مواجه است چه برنامه‌ای برای افزایش کاشت درخت شده است؟
همان طور که اطلاع دارید طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است. استان البرز در زمینه تولید نهال در میان استان‌های شاخص مطرح می‌باشد و نهال برخی از استان‌ها مانند پایتخت کشور را تامین می‌کند. ما طی سال گذشته در نهالستان بزرگ کرج نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال را تولید کردیم که از این تعداد حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال (۵۲۹ هزار اصله نهال در خارج استان و ۶۷۶ هزار اصله نهال در داخل استان) توزیع شد. در مسئله کاشت درخت ۶۷۶ هزار اصله نهال با مشارکت بخش خصوصی در قالب پروژه‌های زراعت چوب، توسعه فضای سبز، احیا و توسعه جنگل و بیابان زذایی صورت پذیرفت. در شهرستان‌های اشتهارد و نظرآباد صنایعی را داریم که آلودگی ایجاد می‌کنند، اما می‌توانیم با همت همگانی در استان توسعه پوشش گیاهی را مخصوصا در این دو شهرستان داشته باشیم تا از آلودگی‌های ایجاد شده صنایع و ریزگرد‌ها جلوگیری شود.
چه اقداماتی در جهت شناخت ظرفیت‌های استان البرز در حوزه منابع طبیعی شده است تا منجر به انگیزه بیشتر سرمایه گذاران شود؟
در سنوات گذشته متاسفانه منابع طبیعی فقط در هفته‌های آخر اسفند ماه مورد توجه قرار می‌گرفت، اما در یک سال گذشته در سطح ملی و استانی ۱۶ تفاهم نامه با اهمیت و تاثیرگذار انعقاد شد به عنوان مثال با هماهنگی آموزش و پرورش استان البرز اول مهر را با کاشت درخت آغاز کردیم و در برخی از مدارس نهالستان ایجاد شده است تا دانش آموزان از همین سن با طبیعت انس خوبی بگیرند. همچنین برنامه‌ای در سال جاری با زندان کچویی داشتیم که ۲۰۰ اصله نهال در زندان کاشته شد. ما سعی کرده ایم که فرهنگ کاشت نهال را در جامعه ایجاد کنیم که آیندگان از این نعمت الهی استفاده کنند.
تا چه اندازه توانسته اید خیرین البرزی را در راستای پیشبرد اهدافتان جذب کنید؟
استان البرز در موضوع خیرین جزو استان‌های برتر کشور است که ما در همین جهت مجمع خیرین آبخیرداری و آبخوان داری را تشکیل دادیم. ما سعی می‌کنیم با این بستری که در اختیار داریم فضا‌های مناسبی برای حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایجاد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات