بانوان با خودشناسی، خانواده و جامعه را اعتلا ببخشند

مرسده فاطمه یزدان‌بخش از جمله بانوان برگزیده در نخستین همایش بانوان تأثیرگذار در استان البرز است او که متولد ۱۳۶۰ متأهل و دارای دو فرزند بوده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکترای مهندسی شیمی نساجی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است و در دانشگاه‌های مختلف به عنوان مدرس فعال است و از سال ۱۳۹۴ تا کنون در بخش صنعت و راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرده است.
مرسده فاطمه یزدان‌بخش از جمله بانوان برگزیده در نخستین همایش بانوان تأثیرگذار در استان البرز است او که متولد ۱۳۶۰ متأهل و دارای دو فرزند بوده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکترای مهندسی شیمی نساجی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است و در دانشگاه‌های مختلف به عنوان مدرس فعال است و از سال ۱۳۹۴ تا کنون در بخش صنعت و راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۱۴۷

وی که کارآفرین و در بخش صنعت در حوزه فراوری گیاهان دارویی و تولید انواع روغن خوراکی در شهرک صنعتی اشتهارد فعالیت دارد در مورد نحوه آگاهی از برگزاری همایش زنان تأثیرگذار در البرز بیان کرد: از طریق شبکه‌های اجتماعی از فراخوان این جشنواره مطلع شدم و باتوجه‌به وضعیت جایگاهی که زنان در جامعه دارند، شرکت در جشنواره را واجب می‌دانستم.
یزدان‌بخش معتقد است: برگزاری جشنواره‌ها، به‌نوبهٔ خود، تأثیر بسزایی در خودباوری افراد، به‌ویژه زنان می‌تواند داشته باشد، اما، به‌غیراز جشنواره‌ها و معرفی افراد و توانمندی‌های آنان، پسندیده بود که به‌ویژه در حوزه‌های کارآفرینی و اشتغال، متولیان امر، از صنایع نوپای داخلی و معرفی آن‌ها در عمل حمایت کنند و فرایند تولید تا ورود محصول به بازار را تسهیل بخشند.
وی ابراز کرد: اگر خواسته باشم در حوزه کارآفرینی صحبت کنم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود و از حوصله خوانندگان خارج است، یک کارآفرین با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی مواجه است، چالش‌ها در بخش صنعت و موانع تولید بسیار زیاد است.
این نخبه دانشگاهی اظهار کرد: ارتباط نداشتن سازمان‌ها با هم و تشکیل پرونده الکترونیکی و فیزیکی به تفکیک، دفاع از طرح توجیهی در وزارتخانه جهاد کشاورزی بخش گیاهان دارویی و بعد از اخذ مجوز و معرفی وزارتخانه، دفاع چندین‌باره در بانک عامل... و متأسفانه، به‌صورت کاملاً ملموس در زمان اجرای کار از جمله مشکلات یک کارآفرین است و وقتی که شما یک زن باشید این مشکلات مضاعف می‌شود.
یزدان‌بخش اظهار کرد: بیش از ۶ سال مستمر تلاش کردم تا بالاخره خط تولید و سوله صنعتی و مجوزات بهره‌برداری و بهداشت را اخذ کرده و هم اکنون درگیر و دار اخذ مجوزات پروانه ساخت محصولات و اداره استاندارد و بیش از ۷ ماه سازمان مالکیت معنوی ایران برای آغاز فعالیت اقتصادی هستم.
وی در پاسخ به این پرسش که تصوری از برگزیده شدن داشتید؟ پاسخ داد: خیر چنین تصوری نداشتم، چون یکسری شاخص‌های گزینشی برای ارسال مدارک و مستندات بود که بیشتر در حوزه تحقیق و پژوهش و آموزش بود و در این موارد من بیش از موارد درخواستی سامانه، مستندات داشتم و در نهایت برای سنجش در همایش زنان تأثیرگذار باید حوزه سنجش را انتخاب می‌کردم و، چون می‌خواستم خودم را به چالش بکشم، حوزه کارآفرینی و صنعت را انتخاب کردم تا با بانوان این بخش در استان البرز که قطب علم و فناوری کشور نام‌گذاری شده آشنا شوم، اما در کمال ناباوری خودم برگزیده شدم.
او که مادر دو فرزند است در ادامه اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه یک زن در جامعه، از اجتماع کوچک خانواده شروع می‌شود، بنده در خانواده فرهنگی بزرگ و رشد کردم و مادرم را الگوی خودم به‌عنوان یک زن توانمند در نظر داشتم، همیشه بر این باور بودم و هستم که بچه‌ها با دیدن، بیشتر از نصیحت‌کردن‌های مستمر آموزش می‌بینند، درس و مطالعه و دیدن فیلم‌های علمی و آموزشی همواره، بخشی اجتناب‌ناپذیر در خانواده بود، و برنامه‌ریزی دقیق که تفریحات و بازدید‌های خانوادگی آسیب نبیند، همواره توجه خاصی به آن داشته‌ام، در حال حاضر پسرم کلاس ۱۲ هست و در دبیرستان نمونه دولتی درس می‌خواند و تا این تاریخ، بهترین تفریح برایش مطالعه بوده است و دخترم هم که کلاس پنجم است، دخترم برادرش را الگو قرار داده و همین مسیر (مطالعه، تفریح با برنامه، و برنامه‌ریزی در انجام کار‌های روزمره) مدنظر دارد.
این زن برگزیده در استان البرز در مورد ارتباط برقرارکردن میان نقش‌های مختلف اظهار کرد: ارتباط میان نقش‌های مختلف به‌عنوان زن، با برنامه‌ریزی قابل‌انجام هست به‌گونه‌ای هیچ یک از اعضای خانواده صدمه روانی نبینند؛ من همیشه حدود ۵ تا ۶ صبح بیدار هستم و هرگز یاد ندارم، بچه‌ها و همسرم بدون صبحانه از خانه خارج شده باشند و بسیار موارد مشابه ازاین‌قبیل که به آن توجه داشته‌ام. مثلاً همواره ساعتی را همگی با هم به گفتگو می‌پردازیم، تا از مسائل روز و مواردی که سپری شده، آگاه شویم و از حال هم باخبر باشیم.
یزدان‌بخش در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به بانوان جوان دارید اظهار کرد: خودشناسی را سرلوحه کار خود بدانند و باتوجه‌به آن و شناخت عمیق خود و توانمندی‌های خود، به اعتلای خود و خانواده و سرزمین مادری خود و جامعه بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات