
چه مشکلاتی در حوزه فعالیت لابراتوارهای آرایشی و بهداشتی وجود دارد؟
به طور کلی در صنعت آرایشی و بهداشتی، موضوع اول، در مورد تخصیص ارز است که در بحث تخصیص ارز، معضلات و گرفتاریهای زیادی داریم. از طرفی قیمت گذاریها در چهارچوب و محدودیتهایی اتفاق میافتد. از آن طرف، تخصیص ارز به سختی انجام میشود؛ بنابراین موضوع اول، سهمیهی ارز است که مقدار آن بسیار محدود است. بارها تلاش کردیم این موضوع را با اسناد و مدارک ارائه کنیم، اما متاسفانه تاکنون، توفیقی حاصل نشده است.
موضوع دوم، دستگاههای نظارتی و رگلاتوری است، که به صورت مرتب و به اشکال مختلف، محدودیتهایی را در فعالیتهای تولیدی ایجاد میکند. به نظر میرسد که با توجه به شواهد، احتمالا بحث افزایش تولید، اتفاق بیفتد. ما توانستیم تولید خود را افزایش دهیم. اما محدودیت هایمان به همان نسبت بیشتر شدند.
موضوع سوم، قاچاق است که به شکل سیستماتیک، بحث قاچاق دنبال میشود. در قاچاق، انواع و اقسام محصولات بعضا تقلبی و قاچاق وارد کشور میشود که هم از سهم بازار ما میکاهد و هم عملیات فروش شرکت را مختل میکند.
اگر در جایگاه مسئول اجرایی کشور بودید چه راهکارهایی را برای برون رفت از مواردی که اشاره کردید، ارائه میدادید؟
راهکارهایی در مورد این مسائل وجود دارد. اما بعضی مشکلات، ارادهی ملی را میطلبد. راهکار اول این است که به حجم عملیات شرکتها توجه شود. رصد آن هم بسیار ساده است، چرا که ما سامانه جامع تجارت را داریم. ریز به ریز کالاهای ما در آنجا قابل مقایسه است که چه تعدادی، پارسال وجود داشته و تولید شده و چه تعدادی، تولید امسال است.
در موضوع قاچاق به نظر میرسد که نیاز است دستگاههای نظارتی ورود کنند و کالاهای قاچاقی که فاقد کدهای اختصاصی تولیدکنندههای داخلی است را از بازار جمع آوری نمایند.
در مورد موضوع سوم که دستگاههای رگلاتوری میباشد، با توجه به اینکه، هدف همه ما ایجاد اشتغال و سربلندی کشور است، به نظر میآید، کمتر به شرکتهای تولیدی که با صدها مشکل روبهرو هستند رسیدگی میشود. برای حل مشکلاتی مانند نوسانات ارز، عدم وجود نیروی انسانی ماهر، افزایش قیمت ها، تورم و تنزل قدرت خرید مردم، به نظر بنده، نیازمندیم که، یک همدلی از طرف دستگاههای رگلاتوری و دولت و ملت ایجاد شود.
به عنوان آخرین سوال، نقش رسانه را در عرصه فعالیت خود چگونه ارزیابی میکنید؟ چه اقداماتی باید انجام شود که در حوزه کاری شما بیشتر تأثیرگذار باشد؟
اساسا موضوع فرهنگ سازی، یکی از نکات کلیدی است که میتواند توسط رسانه به عنوان اولین رسالت دنبال شود. اگر رسانه بتواند موضوع آسیب پذیری تولید داخلی و ایرانی به واسطه قاچاق کالا را در جامعه نهادینه نماید، نقش مهمی را ایفا نموده است. توجه به اهمیت رسانه و همچنین رسانه جام جم که بسیار معتبر است و مخاطبان بسیاری دارد، اعتماد مردم به بعضی از کالاهای ایرانی، را بیشتر و باعث رونق کسب و کار میشود.
ساسان محمودی، مدیرعامل و سید احمد محمدی، نائب رئیس شرکت مهندسی پارس دانش الکترونیک سها :
محمد متقیان نژاد، رئیس انجمن شیتوریو شوکوکای یونیون آسیا تاکید کرد:
راحله کریمی، مدیر و موسس مجموعه ورزشی ستاره سازان :
مریم سلیمی، مدیر آکادمی زیبایی مریم سلیمی: