
ضمن معرفی درخصوص سوابق حرفهای خود در زمینه ورزش بگویید.
بنده ۱۵سال است که سابقه فعالیت ورزشی دارم. فارغ التحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته فیزیولوژی از دانشگاه سراسری تهران هستم. همچنین دارای مدرک مربیگری در رشته بدنسازی، داوری آمادگی جسمانی، فیتنس، فانکشنال و مدارک بین المللی خارج از ایران و رشتههای دیگر، مانند تی آر ایکس میباشم.
چه چالشها و مشکلاتی در صنف و حیطه کاری شما وجود دارد؟
یکی از مهمترین چالشهایی که در حرفه ما وجود دارد، فقدان حمایت سیستماتیک و زیرساختهای مالی و آموزشی، برای باشگاه داران و مربیان است. برای احداث مجموعه ورزشی، هزینههای بسیاری لازم است. در ابتدا باید فضای وسیع با ارتفاع سقف بلند، برای اخذ مجوز تامین کنیم. همچنین محدودیتهای مالی و امکانات، به خصوص در شهرهایی که کمتر برخوردار هستند نیز، از جمله معضلات ماست. از سویی، تورم و عدم ثبات اقتصادی که در کشور وجود دارد، باعث سردرگمی و کاهش انگیزه، برای افرادی میشود که میخواهند باشگاه ورزشی احداث کنند.
در خصوص چالشهایی که بیان شد، چه راهکاری پیشنهاد و ارائه میدهید؟
به نظر بنده، دولت میتواند فضاهایی مانند سولههای ورزشی و مجموعههای دولتی، که معمولا در مزایده برای باشگاه داران در دسترس قرار میگیرد و خیلی هم دسترسی به آنها سخت است را، راحتتر در اختیار افرادی قرار دهد که میخواهند مجموعه ورزشی احداث کنند.
از سوی دیگر، در نظر گرفتن تسهیلات برای کارآفرینان و افرادی که ورزشکار توانمند و مدیران موفقی هستند، میتواند واقعا نتیجه بخش باشد.
جز مشکلات مربیان و باشگاه داران، بهروز نبودن مجموعههای ورزشی نیز مشهود است، مخصوصا در شهرستانها، باشگاههایی هستند که از علم روز دنیا، خیلی فاصله دارند. کتابهای آموزشی که در قسمتهای مختلف، در اختیار مردم قرار میگیرد، مربوط به گذشته میباشد و به روز رسانی نشده است. رعایت همه این موارد میتواند کمک کننده باشند، وجود اپلیکیشن، یا فضای مجازی که بتواند مربیان را بهروز کند و پیشنهاداتی را برای بهتر شدن تجارت مجموعه ورزشی داشته باشد، بسیار مناسب است. یکی از مشکلات دیگر، که امروزه در باشگاه داری وجود دارد، نگاه صرفا درآمدزایی باشگاه داران به این صنف است. راه حل آن این معضل هم، تغییر این نوع نگرش میباشد. باید نگاه خود را از بعد درآمدزایی، به سمت و سوی سلامت محور شدن این فعالیت، تغییر دهیم. یعنی ورزش را برای عموم مردم راحتتر کنیم.
مجموعه این راهکارها، به سایر ارگانها مثل سازمان بیمه، سازمان دارو و بهداشت، نیز کمک میکند. به این دلیل که هر میزان آمار سلامت مردم، بهبود پیدا کند، هزینههای درمان کمتر میشود و درصد بیماریهای خیلی جدی، مثل بیماریهای قلبی و التهابی، پایین میآید و به سلامت کل جامعه کمک میکند.
بنابراین یکی از راهکارهای دیگر، تبلیغات مناسب در زمینه سلامتی و ورزش است، یعنی ایدههایی که باعث شود مردم را به ورزش کردن تشویق کند.
نقش رسانهها را در این زمینه چطور ارزیابی میکنید؟
رسانه میتواند نقش بسیار زیادی داشته باشد، مخصوصا هم اکنون که اکثر مردم، اطمینان بیشتری به فضای مجازی پیدا کردهاند و معمولا برای تحقیق و جستجوی باشگاه ها، به فضای مجازی رو میآورند. فضای مجازی باعث ارتقاء دانش مردم نسبت به ورزش و ضرورت آن شده است.
بنده برای موفقیت این حرفه و سایر مشاغل سه پیشنهاد کلی دارم. اول اینکه با عشق کار کنیم و نه صرفا به خاطر پول. دوم این که، ارتباط خوبی با همکاران و مراجعین و مردم داشته باشیم. منابع انسانی ما، یعنی ورزشکاران و پرسنل، جزو با ارزشترین داراییهای ما میباشد. در آخر اینکه همیشه پشتکار داشته باشیم، تا به موفقیت برسیم.
حمیدرضا نصیری، مدیر شرکت وب مانسر:
میثم فلاح، مدیر مجموعه فناوری اطلاعات تکین خاطر نشان ساخت:
امیر رضا طاهری، مدیر مجموعه آموزشی کیسان:
افشین شیرمحمدی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رونشان فضا: