
ضمن معرفی خود، از روند تاسیس مجموعه آموزشی تان بگویید.
بنده بنیانگذار صنایع بدنه خودرو و آموزشگاه فنیوحرفهای بدنه خودرو، در ایران هستم. برای نخستینبار، این حوزه را بهصورت آکادمیک و سازمانیافته وارد عرصه آموزش کردهایم. در گذشته بسیاری از نوجوانان به رشتههایی مانند صافکاری و نقاشی خودرو علاقه داشتند، اما متأسفانه خانوادهها مانع میشدند. بسیاری از آنها بعدها با حسرت میگفتند کهایکاش فرصت ورود به این رشته را داشتند.
ما این کمبود را درک کردیم و تصمیم گرفتیم آموزش حرفهای در این زمینه را در قالب یک آموزشگاه زیر نظر فنیوحرفهای کشور راهاندازی کنیم، تا علاقهمندان بتوانند بهصورت علمی و اصولی وارد این صنعت شوند.
ارزیابی شما از جایگاه این شغل، در داخل و خارج از کشور چگونه است؟
در سطح جهانی، خودرو یک کالای مصرفی محسوب میشود، اما در ایران متأسفانه تبدیل به کالای سرمایهای شده و قیمت آن روزبهروز افزایش مییابد. در چنین شرایطی، موضوع کارشناسی خودرو اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ بهویژه بررسی رنگ و بدنه خودرو هنگام خرید و فروش، چرا که هر گونه رنگشدگی یا صافکاری میتواند باعث افت قیمت خودرو شود. از اینرو، کارشناسی بدنه به یکی از ارکان اصلی معاملات خودرو، تبدیل شده است.
برای آگاهی بیشتر مخاطبان، موانع و چالشهای این حرفه را عنوان نمایید.
در مسیر راهاندازی و گسترش این آموزشگاه با چالشهای متعددی مواجه بودیم، از جمله:
• هزینههای بالای اجاره و مالیات
• حمایت مالی ناکافی برای راهاندازی کارگاهها
• سنگاندازیهای اداری و اخذ مجوز
• عدم دسترسی مناسب به وام یا تسهیلات بانکی
این مسائل باعث شدهاند که بسیاری از جوانان مستعد، با وجود مهارت بالا، نتوانند وارد بازار کار شوند و حتی برخی به دلیل ناامیدی، به فکر مهاجرت بیفتند. در حالیکه ما در آموزشگاه خود استعدادهای بینظیری را دیدهایم که اگر حمایت شوند، میتوانند کارآفرینان بزرگی شوند.
در جایگاه یک بازرس اتحادیه، معتقدم حتی حمایت از یک نفر میتواند مسیر زندگی او را تغییر دهد و در بلندمدت موجب رونق کسبوکارها و کاهش بیکاری در کشور شود. ما باید به جای مانعتراشی، مسیر را برای جوانان باز کنیم تا بتوانند شغلی مستقل و پایدار داشته باشند.
با توجه به تجارب چندین ساله، راهکارهای کلیدی و ارزنده خود را برای حل مشکلات و بهینه سازی اشتغال در این حرفه مطرح کنید؟
در نظر گرفتن مسائلی مانند:
• تسهیل صدور مجوزها برای شروع کسبوکارهای کوچک
• ارائه حمایتهای مالی و تسهیلات بانکی مناسب
• اختصاص فضاهای کارگاهی برای مشاغل فنی و عملی
• برگزاری دورههای آموزشی ویژه مدیران آموزشگاهها برای بهروز شدن با شیوههای نوین آموزشی
میتواند راه گشایی برای رونق این کسب و کار باشد.
برای کمک به این فرایند، نقش رسانه به خصوص روزنامه جام جم البرز را در این حیطه چگونه ارزیابی میکنید؟
رسانهها، از جمله روزنامه جام جم و مطبوعات، نقش بسیار کلیدی در اطلاعرسانی، آگاهیبخشی و جهتدهی افکار عمومی دارند. اگر اطلاعرسانی مؤثری انجام شود، حتی اگر تنها دو نفر از ۸۰ میلیون جمعیت کشور با کاربرد و اهمیت این رشته آشنا شوند، میتواند آینده فرزندان یا حتی خود آنها را متحول کند. از این رو، جای دارد از تلاش رسانهها در این مسیر تشکر و قدردانی کنیم.
علی میرزایی فر، مدیر مجموعه ساخت کابینت مدرن:
ولی عظیمی، کارشناس نصب بنرهای تبلیغاتی و بیلبورد:
محمد بیابانی، مدیر آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای صنایع بدنه خودرو بیابانی تبیین کرد:
مجید باختری، مدیر سیستم آشپزخانه رفعت و کابینت هوشمند ردپا: