دکتر صلاح الدین دلشاد در آئین برگزاری گرامیداشت روز پزشک مطرح کرد؛

"مسئولین در راستای جلوگیری از مهاجرت پزشکان تدبیر و رفتار بهتری را اعمال کنند"

در ایران روز اول شهریور به مناسبت زاد روز بوعلی سینا، به پاس تألیف و خدمات وی به علوم پزشکی و همچنین فعالیت او در این رشته، روز پزشک نام گذاری شده است. به همین دلیل فرصت بسیار مناسبی می‌باشد تا از پزشکان شریفی که همواره در جهت بهبود بیماران از جان و دل زحمت می‌کشند تجلیل کرد. هرساله به مناسبت فرارسیدن روز پزشک دکتر صلاح الدین دلشاد موسس و بنیان گذار بیمارستان مریم با برگزاری مراسمی از کوشش و تلاش‌های شبانه روزی جامعه پزشکی خصوصأ خانواده بزرگ بیمارستان مریم قدردانی و تجلیل به عمل می‌آورد.
در ایران روز اول شهریور به مناسبت زاد روز بوعلی سینا، به پاس تألیف و خدمات وی به علوم پزشکی و همچنین فعالیت او در این رشته، روز پزشک نام گذاری شده است. به همین دلیل فرصت بسیار مناسبی می‌باشد تا از پزشکان شریفی که همواره در جهت بهبود بیماران از جان و دل زحمت می‌کشند تجلیل کرد. هرساله به مناسبت فرارسیدن روز پزشک دکتر صلاح الدین دلشاد موسس و بنیان گذار بیمارستان مریم با برگزاری مراسمی از کوشش و تلاش‌های شبانه روزی جامعه پزشکی خصوصأ خانواده بزرگ بیمارستان مریم قدردانی و تجلیل به عمل می‌آورد.
کد خبر: ۳۴۳۴

دکتر صلاح الدین دلشاد در این مراسم ضمن ابراز خرسندی برای ورود به جامعه پزشکی گفت: بنده از کودکی بسیار علاقه‌مند به پزشکی بودم به نحوی که بازی‌هایی هم که انجام می‌دادم، مربوط به این حوزه بود. همچنین خداوند را شاکر هستم که رشته جراحی را انتخاب کردم، چون از همان دوران دانش آموزی در اتاقم پر از حیواناتی مومیایی بود که آن‌ها را تشریح می‌کردم.
وی افزود: دوره جراحی خود را در شهر استانبول پشت سر گذاشتم و به یاد دارم که بسیار تحقیق و مطالعه کردن را دوست داشتم و در آن زمان حداقل ۸ مقاله در دوره رزیدنتی نوشتم و در ۵ کنگره بین المللی سخنرانی داشتم. بنده در دوران رزیدنتی، اولین کلینیک پستان ترکیه را در بیمارستان وطن استانبول راه اندازی کردم. در پایان دوره تخصصی در استانبول، ریاست یک بیمارستان را به بنده پیشنهاد نمودند که جراح عمومی آنجا باشم و از سود مدیریت بهره‌مند گردم، اما نپذیرفتم و برای خدمت رسانی به مردم عزیز کشورم به ایران بازگشتم. مدرک فوق تخصص جراحی اطفال خود را از دانشگاه تهران اخذ نمودم و دوره تکمیلی جراحی اطفال را در دانشگاه لندن گذراندم؛ در آنجا نیز پیشنهاداتی شد که بنده نپذیرفتم و بلافاصله به ایران بازگشتم.
دکتر دلشاد با اشاره به وجود نوابغی همچون بوعلی سینا و رازی که در دنیا مطرح و صاحب نام هستند؛ در ادامه اظهار داشت: روزی از رازی دعوت می‌شود به عراق سفر کند و جهت تعیین مکان ساخت بیمارستان در بغداد نظر خود را اعلام نماید. رازی گفت: بعد از ۳ روز مکان مناسب را اعلام می‌نمایم. ابتدا درخواست کرد تا گوسفندی را سر ببرند و به ۴ قسمت تقسیم کنند و هر قسمت را در ۴ نقطه شمال، جنوب، غرب و شرق شهر به فاصله ۳ متر از زمین آویزان نمایند. پس از ۳ روز با مشاهده و بوییدن گوشت‌ها که کدام سالم‌تر مانده است؛ بدون اتلاف وقت و رفت و آمدی، مکان گوشتی که تعفن پیدا نکرده بود، را مکان مناسب ساخت بیمارستان اعلام نمود. نمونه این نوابغ در ایران بسیار داریم.
امروز که ما در کنار هم روز پزشک را جشن می‌گیریم با عرض تأسف باید بگوییم که هزاران پزشک متخصص و فوق تخصص با اینکه ایران را بسیار دوست دارند؛ اما مهاجرت کرده اند که این اتفاق برگرفته از سوء مدیریت و عدم تدبیر صحیح مسئولین مربوطه در مقابل این موضوع است. گاهی اوقات می‌شنویم که مسئولی می‌گوید اگر پزشکی مهاجرت کند مشکلی نیست به جای آن دانشجوی پزشکی بیشتری جذب می‌کنیم که این اظهار نظر به دلیل این می‌باشد که مدیران تصمیم گیر با جامعه پزشکی ارتباط نزدیک ندارند و از دلایل مهاجرت پزشکان بی خبر هستند.
وی اذعان کرد: ما اگر به نقشه نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که در فقیرترین کشور‌های دنیا ویزیت یک پزشک متخصص بین ۷۰ تا ۸۰ دلار، در کشور‌های همسایه (پاکستان و ترکیه) بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار و در کشور‌های عربی (امارات) نیز حداقل ویزیت از ۱۲۰ تا ۳۰۰ دلار می‌باشد. اما با عرض شرمندگی و تأسف باید بگوییم که حق ویزیت یک پزشک متخصص در کشور ما ۳ دلار است. سازمان‌های بیمه گر که تعیین کننده تعرفه پزشکان هستند؛ نقش مهمی در این بی عدالتی دارند.
موسس بیمارستان مریم مهاجرت پزشکان را هدر رفت سرمایه کشور دانست و گفت: در کشور ما دولت برای تربیت هر پزشک متخصص ۱۰۰ میلیارد تومان که شامل فراهم کردن امکانات دانشگاهی، بیمارستانی، تجهیزات و ... می‌باشد؛ هزینه می‌کند و بیش ۲۰ سال طول می‌کشد که تا یک فرد به پزشک متخصص تبدیل شود، اما مسئولی به راحتی می‌گوید که اگر پزشکی مهاجرت کند مشکلی نیست. اما این بدین معنا است که هزینه‌های کشور هدر می‌رود و نخبگان این سرزمین به راحتی در کشور‌های دیگر به امر طبابت می‌پردازند.
دکتر دلشاد تاکید کرد:، اما علی رغم تمام بی تدبیری‌ها در حق پزشکان عزیز، چون ما وطن و مردمان شریف را دوست داریم این سنگر را نگه داشتیم و هیچ وقت به فکر مهاجرت نخواهیم بود، اما آرزو می‌کنیم یک روزی وضعیت نابسامان پزشکان ساماندهی شود. همه دوستانم اکنون در خارج از کشور به استراحت پرداخته اند، اما بنده هنوز خداوند را شاکر هستم که به مردم خدمت می‌کنم، چون عاشق رشته پزشکی و مردم هستم. دکتر دلشاد با بیان داستانی از حضرت موسی (ع) گفتند: روز حضرت موسی (ع) از خداوند پرسیدند؛ بیماری از کیست؟ خداوند پاسخ داد: از من است. مجدد پرسیدند؛ شفا از کیست؟ خداوند فرمودند: از من است. در آخر حضرت موسی (ع) پرسیدند؛ پس طبیب چه کاره است؟
خداوند به حضرت موسی (ع) می‌فرمایند: طبیب واسطه‌ای است که من شفا را از طریق او به مردم می‌رسانم.
وی در ادامه ضمن تشکر از اعضای خانواده بیمارستان مریم گفت: این بیمارستان اگر موفقیت‌هایی به دست آورده است به خاطر حضور همه شما عزیزان می‌باشد.
یکی از این موفقیت‌ها این است: بیماری یبوست در کودکان انواعی دارد که یکی از آن‌ها ایدیوپاتیک می‌باشد که تا کنون شناختی در رابطه با این نوع بیماری وجود نداشت. در این نوع بیماری کودکان درد و رنج بسیاری را تحمل می‌کنند و والدین آن‌ها جهت درمان به مراکز مختلفی مراجعه می‌نمایند، اما هیچ گونه بهبودی حاصل نمی‌شود. تا اینکه در بیمارستان مریم علت این بیماری شناخته شد که همانا پرولاپس داخلی رکتوم بود که در یک پروژه تحقیقاتی بر روی ۱۵۰ بیمار تست تشخیصی و نحوه درمان آن طی ۴ مقاله گزارش شد که ۳ مقاله آن در انگلستان و امریکا به چاپ رسید. همچنین به درخواست یکی از معتبرترین انتشارات پزشکی لندن، مبحث این بیماری در کتاب آنورکتال انگلستان بنام نگارنده و بیمارستان مریم به چاپ رسید.
مقاله علائم رادیولوژی این بیماری نیز در مجله پزشکی جراحی کودکان امریکا چاپ شد. درمان درجات خفیف این بیماری تنها ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که پایان رنج چندین ساله این بیماران است.
دکتر دلشاد در پایان اظهار کرد: باید تاکید کنیم که پزشکان هیچ وقت به دنبال مادیات نبوده اند؛ زیرا روح ما با خداوند در ارتباط است و همه باید حمایت کنیم از مردمی که کم درآمد هستند. بنده حداقل هر ماه به مدت دو هفته به مناطق محروم کشور می‌روم و در زمینه رشته تحصیلی خودم که جراحی اطفال است عمل‌های لازم را در سطح تهران انجام می‌دهم و همچنین برای پزشکان و دانشجویان کنفرانس برگزار می‌کنم. در این راستا موسسه خیریه محکم (موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی) نیز که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده است، همواره تا کنون در جهت خدمت رسانی به این گونه بیماران قدم‌های موثری برداشته و بیش از سی هزار کودک را در سطح کشور با حمایت خیرین درمان نموده است.
لازم به ذکر است که در برگزاری این آئین تعدادی از پزشکان متخصص بیمارستان مریم سخنرانی کردند که در ادامه بخشی از گفته‌های آنان را می‌خوانیم:


دکتر علیزاده (متخصص داخلی بیمارستان مریم) با تبریک روز پزشک به همه همکاران خود در این بیمارستان بیان کرد: از همکاران عزیز خودم به خصوص استاد بزرگ و گرانقدرم دکتر صلاح الدین دلشاد تشکر می‌کنم که این مراسم را برگزار کردند تا ما بتوانیم در جمع صمیمی شما عزیزان بزرگداشت روز پزشک را در بیمارستان مقدس مریم جشن بگیریم.
وی افزود: خداوند متعال توفیق بزرگی را نصیب همه ما کرده است تا در رده‌های مختلف درمانی، اداری، خدماتی و پشتیبانی خادم بیماران و خدمتگزار دردمندان باشیم. با وجود تمام مشکلاتی که در سطوح مختلف با آن‌ها مواجه هستیم و همچنین بی مهری‌هایی که نسبت به جامعه پزشکی می‌شود، اما نباید از شکرگزاری خداوند غافل شویم، چون این نعمت را به ما اعطا کرده تا بتوانیم ارائه خدمات بدهیم.
دکتر علیزاده نیز، رشته پزشکی را بسیار محترم در جامعه دانست و گفت: در خانواده ما با وجود اینکه تمامی فرزندان از کار‌های بسیار خوب و موفقی برخوردار هستند، اما پدر مرحوم بنده همیشه از اینکه در رشته پزشکی ورود پیدا کردم رضایت کامل داشت. در جامعه ما هم تمامی خانواده‌ها علاقه دارند تا فرزندانشان در رشته پزشکی تحصیل کنند که نشان می‌دهد به چه میزان پزشک در فرهنگ ما احترام و تقدس دارد. اما این را هم می‌دانیم که ما در مقابل تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم دریافتی خوبی نداریم، ولی باید قدر پیراهن سفیدی که مظهر پاکی می‌باشد را بدانیم و افتخار کنیم که خدمتگزار مردمی هستیم که به ما پناه آورده اند.


دکتر امید شریفی (متخصص ارتوپدی بیمارستان مریم) در سخنرانی خود اظهار داشت: این روز بزرگ را خدمت تمامی پزشکان تبریک عرض می‌کنم چرا که خداوند مهربان این روز را به همه شما عزیزان تبریک گفته است و علتش این می‌باشد که پروردگار متعال منشأ سلامتی است و ما به اراده او سلامتی را به بیماران منتقل می‌کنیم. چطور می‌شود ما به شخصی سلامتی بدهیم بدون اینکه به ما سلامتی داده باشد. پس خداوند هر روز و هر ثانیه به شما سلام می‌کند تا قدرت سلامتی بخشیدن به دیگران را داشته باشید.
متخصص ارتوپدی بیمارستان مریم در رابطه با سلامتی بخشیدن بیماران توسط پزشکان گفت: بار‌ها دیده ایم که دارویی یکسان برای بیماری‌های مشابه تجویز می‌کنیم، اما اثرات متفاوت می‌باشد پس معلوم می‌شود که دست دیگری غیر از ما برای بهبودی بیماران در کار است، اما نکته این می‌باشد که ما منشأ خیر هستیم. باور داشته باشیم از آن زمانی که تصمیم گرفتیم رشته پزشکی را انتخاب کنیم و در حال درمان بیماران هستیم خداوند قدم به قدم همراه ما است و لحظه‌ای تنهایمان نخواهد گذاشت.


دکتر ژیلا غفوریان (متخصص زنان و زایمان بیمارستان مریم) با تبریک این روز به تمامی کسانی از جوانی به مردم عزیز خدمت می‌کنند گفت: بنده از سال ۱۳۸۲ در بیمارستان‌های مختلف کرج مشغول به کار شدم و این فعالیت تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت تا اینکه بیمارستان مریم توسط دکتر دلشاد تاسیس گردید و با افتتاح این بیمارستان یک راه خوبی برای فعالیت ما ایجاد شد و به قدری این مسیر برای ما ایده آل بود که انگار بیمارستان مریم عضوی از خانواده ما است.
دکتر غفوریان افزود: مجموعه‌ای که جناب آقای دکتر دلشاد در کرج راه اندازی کردند بسیار ارزشمند می‌باشد به نحوی که نمی‌توان با زبان ساده آن را توصیف کرد. تا آخرین لحظه عمرم مدیون زحمات و تلاش خانواده شریف دکتر دلشاد خواهم بود که با ایجاد این فرصت همه مارا گرد هم جمع کردند تا در راستای ارائه خدمات به مردم تلاش کنیم.


دکتر محمد رضا نیکبخت (مدیرعامل شرکت داروسازی فارماشیمی و مسئول داروخانه بیمارستان مریم) یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با اشاره به زادروز بوعلی سینا که روز پزشک و زکریای رازی که روز داروساز نامیده شده است بیان کرد: ما به افتخار این اساتید یگانه و فرزانه تاریخ بشریت همواره رشته پزشکی را گرامی خواهیم داشت. اگر تاریخ پزشکی را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که همیشه پزشک محترم بوده و تمامی خانواده‌ها دوست دارند فرزندان خود پزشک بشوند، اما متأسفانه باید بگوییم که در کشور ما طی چند سال اخیر وضعیت پزشکان خوب نیست و باید ممنون دار عزیزانی باشیم که در حال حاضر ماندند تا به هم وطنان خود خدمت کنند.
دکتر نیکبخت در تکمیل صحبت‌های خود توضیح داد: در سال‌های اخیر بسیاری از دانشجویان پزشکی را جذب کردیم و به مرحله متخصصی رساندیم، اما به راحتی آن‌ها مهاجرت کردند، زیرا از دستمزد و امکانات بسیار پایینی برخوردار هستند. به عنوان مثال تمامی اقلام اساسی و غیر اساسی و حتی دستمزد مشاغل گوناگون افزایش پیدا کرده، اما در حوزه پزشکی متاسفانه به درستی مدیریت نشده است. مسئولین مربوطه با عرض تأسف حرمت پزشکی را حفظ نکرده اند و باید گفت با شعار و وعده دادن نمی‌شود از مهاجرت پزشکان جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت داروساری فارماشیمی تشریح کرد: متأسفانه در کنار این موارد در کشور با کمبود دارو مواجه هستیم و حتی با برگزاری کمیسیون مواد اولیه در مجلس شورای اسلامی هنوز می‌بینیم که مواد اولیه برای بسیاری از دارو‌ها وارد نشده است. اما با وجود تمام این کمبود و عدم توجه‌ها از دکتر دلشاد متشکر هستیم که به همراه خانواده خود در کشور عزیزمان ماندند و به مناطق محروم کشور می‌روند تا بیماری‌های ناهنجاری مادرزادی را درمان کنند که باید از چنین انسان‌هایی قدردانی کرد.
در پایان این مراسم دکتر صلاح الدین دلشاد با اهدای هدایا به تمامی اعضای خانواده بزرگ بیمارستان مریم از زحمات و تلاش‌های بی دریغ آن‌ها تشکر و قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات