در کشورهای موفق، هنرستانها محلی برای کسب دانش و مهارت هستند. بر اساس برنامه هفتم توسعه، وزارت آموزش و پرورش موظف است تا پایان این برنامه ۵۰٪ دانشآموزان دوره دوم متوسطه را در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش ثبتنام کند؛ این رقم اکنون ۴۲.۹۲٪ است.
برای ارتقای هنرستانها، پیشنهاد میکنم تجهیزات آموزشی و کارگاهی بهروز شود، برنامههای آموزشی مطابق بازار کار طراحی شود، همکاری با صنایع و نهادهای تولیدی گسترش یابد، بانک اطلاعاتی مهارتی ایجاد شود و تبادل تجربیات بین استانها صورت گیرد. همچنین حمایت از ایدههای نوآورانه، بهترین مسیر پیشرفت تخصصی در هنرستانها است.
هنرستانها از ارکان توسعه پایدار کشور هستند و پل ارتباطی میان آموزش و اشتغال محسوب میشوند. این مراکز نقش مهمی در پرورش مهارت، خلاقیت و کارآفرینی نسل جوان دارند و با مدیریت منابع و انگیزهدهی به هنرجویان، آموزش را با نیازهای واقعی جامعه پیوند میدهند و در رشد اقتصادی و اجتماعی کشور مؤثر هستند.
کمبود تجهیزات تخصصی، محدودیت منابع مالی، انگیزهدهی ناکافی به هنرجویان، حجم بالای کتابها و ساعت محدود برای دروس تخصصی، و مهمتر از همه، عدم آگاهی خانوادهها از فرصتهای شغلی هنرستانها.
رسانههای ملی، خبرگزاریها و فضای مجازی نقش کلیدی در معرفی هنرستانها و ایجاد انگیزه در دانشآموزان دارند. دیده شدن ایدهها و توانمندیهای هنرجویان، آنها را به خود شکوفایی میرساند و این چرخه در سطح ملی میتواند تأثیرگذار باشد.
محمد نخعی، مدیردبیرستان حکمت خیام هشتگرد:
دکتر زهرا ترکاشوند، جراح و دندانپزشک:
رضا قربانیان، رییس هیات مدیره شرکت آساک شیمی البرز:
دکتر مهدی ناصری، مدیریت مجموعه فیت استایل عنوان کرد: