بفرمایید که اهمیت صنف شما در چیست و چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؟
در صنف ما، کار تخصصی که انجام میدهیم، تعمیر توربوشارژ خودروها است. متاسفانه بیشتر مردم به دلیل عدم آشنایی با این سیستم، وقتی توربوشارژ خودرو دچار مشکل میشود، آن را تعویض میکنند. اما ما توانستهایم این خدمات را به صورت تعمیر و شارژ انجام دهیم. این کار باعث کاهش هزینهها میشود و تعمیر توربوشارژ در مقایسه با تعویض آن بسیار مقرون به صرفهتر است.
مشکل عمدهای که وجود دارد، عدم توجه به سرویس دورهای خودروهاست. وقتی که خودروها به موقع سرویس نمیشوند، توربوشارژ دچار خرابی میشود. این خرابی معمولاً به شکل ضعیف شدن قدرت موتور، دود کردن شدید یا نشتی روغن موتور نمایان میشود. همچنین استفاده از سوختهای بیکیفیت هم میتواند این مشکل را تشدید کند. در این مورد، ما به مشتریان توصیه میکنیم که خودروهای خود را با سیستم سوختگیری سازگار کنند و از اکتان مناسب استفاده کنند.
اشاره کردید که در مجموعه شما، توربوشارژ خودروهای مختلفی را تعمیر میکنید. چه خودروهایی معمولاً به تعمیر توربوشارژ نیاز دارند؟
بله، ما در مجموعه خودمان توربوشارژ خودروهایی از جمله خودروهای با حجم پایین مثل شاهین و دنا پلاس توربو، تا خودروهای شش سیلندر و حتی برندهای معتبر خارجی مثل بنز و بیامو را تعمیر و تقویت میکنیم. این تقویت باعث بهبود بازدهی موتور میشود و قدرت خودرو را افزایش میدهد.
به عنوان یک مدیر حرفهای در این زمینه، پیشنهاد شما برای ارتقای این صنعت چیست؟
متاسفانه در حال حاضر، این شغل به صورت رسمی در وزارت کار ثبت نشده است و ما تلاش داریم که صنف ما در این زمینه به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر از اتحادیه درخواست داریم که این شغل را به صورت قانونی وارد عرصه کاری کند تا مردم با اطمینان بیشتری از خدمات ما استفاده کنند.
به نقش رسانهها اشاره کردید؛ به نظر شما رسانهها چه نقشی در اطلاعرسانی به مردم دارند؟
ما در حال حاضر تبلیغات گستردهای در سایتهایی مثل آپارات و دیوار انجام میدهیم تا مردم متوجه شوند که تعمیر توربوشارژ نه تنها ممکن است، بلکه بسیار مقرون به صرفهتر از تعویض آن است. هنوز مردم خیلی از این موضوع آگاهی ندارند و بیشتر فکر میکنند که باید قطعه را تعویض کنند. این رسانهها میتوانند نقش مهمی در اطلاعرسانی داشته باشند.
به نظر شما چه اقداماتی باید در اولویت قرار گیرد تا اعتماد بیشتری از سوی مشتریان جلب شود؟
نکتهای که باید ذکر کنم این است که بعضی خودروهای ایرانی که به تازگی به بازار آمدهاند، از آلیاژهای ضعیف برای توربوشارژ خود استفاده کردهاند. ما بارها با شرکتهای سازنده تماس گرفتهایم و از آنها خواستهایم که از آلیاژهای مناسبتر برای این خودروها استفاده کنند تا عمر توربوشارژ افزایش یابد.
سید مرتضی حسینی، مدیریت مجموعه ماشین سازی حسینی بهنان رایا، مطرح کرد:
مهندس طاهر باقری، مدیر طلا و جواهر باقری:
مهندس داود لطفی، مدیر شرکت سپنتا صنعت پژوهان البرز و درنیکا:
مهندس نیما دادجو قاجار، مدیریت مجموعه رامان خاطر نشان ساخت: