رشته معماری یکی از جذابترین رشتههایی است که درزندگی همه مردم شهر نقش به سزایی دارد از زیبایی شهرها گرفته تا خصوصیترین مکانهای زندگی مردم در خانه ها، مشکلات و چالشها در حوزه تخصصی کار شما چیست؟
قطعا ما از سایر مشاغل مستثنا نیستیم و مانند سایر مشاغل، در رکود اقتصادی عجیبی قرار داریم. مشکل اصلی رشته ما این است که بین معماری و فرهنگی که در ایران داریم، فاصله زیادی ایجاد شده است که این فاصله در تهران به وضوح قابل مشاهده است ومتاسفانه به تقلید از تهران، در سایر شهرستانها نیز به وضوح دیده میشود. فرهنگ و معماری ایرانی در گذشته، بسیار غنی بوده است. اما متاسفانه در حال حاضرنمای شهری و فضاهای داخلی ساختمان ها، یک تقلید کورکورانه از سبکهای ادوار گذشته در کل دنیا است. بیشتر موضوع بیزینس مطرح است و همه به دنبال فروش بیشتر هستند. هیچ علمی پشت این موضوع وجود ندارد. بازار هم به سمت بحثهای مالی میرود تا توجه به خود علم معماری.
فرهنگ و معماری ایرانی در گذشته، بسیار غنی بوده است؛ نقش سازمانهای نظارتی مانند شهرداریها و سازمان نظام مهندسی را به چه میزان در حفظ و صیانت از معماری اصیل ایرانی مهم میدانید؟
در حال حاضر معماران انگشت شماری هستند که روی بحثهای فنی کار میکنند. برای گذران زندگی و کسب درآمد ما هم مجبور هستیم با این جریان همراه باشیم. شهرداری و نظام مهندسی قطعا موثر هستند و قوانینی وضع میکنند، اما متاسفانه هیچ نظارتی بر اجرای این قوانین وجود ندارد. نکته مهم سبک طراحیها میباشد که امروزه فکری پشت آن نیست و تنها تقلید کورکورانه است و با فرهنگ زندگی مردم ما تطابق ندارد. به عنوان یک معمار معتقدم نمیتوان هیچ کدام از این ساختمانها را تفسیر کرد و در مورد آن توضیح داد. در صورتی که ما در ایران بناهای زیادی داریم که میتوان مدتها در مورد آن صحبت کرد. مانند مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله و …
چه ایده و پیشنهادی در ارتباط با این موضوع دارید که این چالشها را حل کند و ما را به معماری بومی و سنتی خود باز گرداند؟
وجود دستگاههای نظارت بسیار اهمیت دارد. ما شهرداری و کمیته (نما) داریم که در تهران خوب کار میکنند و در چند سال اخیر نظارتها افزایش پیدا کرده است. اما در کلانشهرکرج و سایر شهرستانها نظارت وجود ندارد. اگر دستگاه نظارت، به درستی کار کند، شاید بتوان زیبایی شهر را افزایش داده و بین وضعیت کنونی با فرهنگ اصیلی که داشتیم، آشتی ایجاد کرد و محیط شهری را جذابتر و هماهنگتر کرد. امروزه محیط شهری برای یک رهگذر که هیچ تخصصی در زمینه معماری ندارد، زیبایی و چشم نوازی ندارد. چون علمی پشت آن وجود ندارد.
امروزه در هنر معماری طراحی مبتنی بر اقلیم، فراموش شده است. نقش نبوغ و خلاقیت را در حوزه کاری تخصصی خود تا چه اندازه مهم و پررنگ میدانید؟
نبوغ و خلاقیت، بسیار مهم هستند، اما زمانی که در سیمای شهری مطرح میشوند باید در یک چارچوب قرار گیرند. زمانی که وارد حومه یک شهر میشویم در مناطق ویلایی بیشتر میتوان به خلاقیتهای فردی پرداخت ولی در محیط شهری، نبوغ و خلاقیت باید در یک چارچوب قرار گیرد. عدم یکپارچگی وهارمونی درمعماری آزار دهنده است. در گذشته بسیار پایبند به اقلیم بودیم. در کشور ما چهار اقلیم وجود دارد که امروزه طراحی مبتنی بر اقلیم، فراموش شده است. این به هم ریختگی در تمام کشور دیده میشود.
به عنوان آخرین سوال نقش رسانه رادربهبود حوزه کاری معماری چطور ارزیابی میکنید؟
معماری به عنوان یکی از قدیمیترین علوم برجسته در جهان، نقش بسیار مهمی در شکل دهی به محیطهای زندگی انسان دارد؛ و برای بسیاری از افراد جذابیت دارد، از این رو رسانه میتواند این فرهنگ سازی را بیشتر انجام دهد که مردم در زمینه معماری هزینه صرف کنند و به افراد متخصص مراجعه نمایند تا درمحیطی زیست کنند که هم زیباست و هم امکانات مناسب زیست آنها را فراهم کند.
زینب دکامی، نخبه شاهد و ایثارگر در گفتگو با خبرنگار جام جم بیان میکند:
خبرنگار جام جم البرز گزارش می دهد؛
حجر گشت مطرح کرد؛